Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Marketingtrucs van 340 jaar geleden die nog steeds goed werken – Telemanns trucs voor ondernemers

Vandaag, 24 maart 2021, is de componist Telemann 340 jaar geleden geboren. Hij was een multitalent en behalve componist en multi-instrumentalist ook een zeer goede marketeer.

Leer van zijn trucs en doe er je voordeel mee!

PS. Natuurlijk was Telemann niet meteen marketeer bij z'n geboorte, maar hij was ook weer niet de eerste of de enige die (veel van) deze methoden gebruikte 🙂

More...

TRANSCRIPTIE

Exact 340 jaar geleden werd een genie geboren: Georg Philipp Telemann. Ziet er nog goed uit voor z’n leeftijd, vind je niet?

Hij was een multitalent en wist roem en geld te vergaren met zijn vele talenten als o.a. componist en zakenman. Tegen sommige mensen zeg ik wel ‘ns: “Met hém zou ik wel ‘ns een beschuitje willen eten…” Maar goed. In deze video vertel ik jou hoe jij zijn trucs ook kan gebruiken anno nu. Vaak zelfs zonder aanpassingen!

Ik ben Hieke van Hoogdalem en ik help hoogbegaafde, sensitieve multitalenten om hun leven vorm te geven naar hun eigen idealen. Dat doe ik met coaching en advies, maar ook met copywriting en andere concrete zaken. Dat zijn er heel veel, check m’n site maar eens. Daar ga ik het nu niet over hebben, want deze video gaat niet over mij. Hij gaat over jou. En over Georg Philipp Telemann, het genie dat ons vandaag de dag nog zo veel kan leren, 340 jaar na zijn geboorte.

Telemann, tijdgenoot van de nu veel bekendere Johann Sebastian Bach, was allereerst een geniale gast die meer dan 3.000 composities schreef in zeer uiteenlopende stijlen. Als je het niet wist, zou je vaak denken dat zijn stukken door verschillende componisten geschreven zijn.

Vergelijk het met iemand die nu superveel verschillende content publiceert en zich profileert als zeer goede schrijver, fotograaf én filmmaker. Of: blogger, vlogger en fotograaf.

Daarnaast was hij óók nog een marketingexpert, topondernemer én influencer. Ja, echt waar, er is niks nieuws onder de zon. Of, om in de muziekanalogieën te blijven: alles is een variatie op een al bestaand thema.

<Telemann>
Ik heb in 1728 een eigen muziekmagazine opgericht - Der getreue Musikmeister – waarin ik 70 muziekstukken publiceerde.

<Hieke>
Dat kun je vergelijken met de maillijsten van huidige ondernemers. The money is in the list, dacht ook Telemann destijds al, want hij publiceerde niet zomaar al die content…

<Telemann>
Ik publiceerde mijn composities niet steeds in 1x, maar spreidde ze uit. Als je bijvoorbeeld een magazine had gekocht met het eerste deel van een suite – dat is een reeks dansvormen – moest je de volgende magazines kopen om de volgende delen te krijgen. Pas daarna kon je het hele stuk spelen en had je de reeks dansen compleet.

<Hieke>
Een soort membership dus!

Maar dat was nog niet alles. Mister T. was dus ook influencer, zoals ik al zei. Hij zorgde ervoor dat hij de exclusieve rechten kreeg op zijn gepubliceerde werk. Daarmee was hij één van de voorvechters op het gebied van auteursrechten.

<Telemann>
Door mij gingen mensen muziekstukken zien als intellectueel eigendom van de componist.

<Hieke>
Nou, door jou… MEDE door jou.

Hoe dan ook: veel tijdgenoten van Telemann lieten hun composities niet publiceren, maar Telemann wél. Hij liet ze zelfs over heel Europa verspreiden. Ja – hij deed er alles aan om bekend te worden, hij ging zelfs internationaal! Als Instagram of YouTube er toen al was geweest, had hij ontelbaar veel volgers gehad. Maar hoewel veel influencers van nu maar weinig inhoud hebben, waren Telemanns tijdgenoten enthousiast over zijn toegankelijke en tegelijkertijd kwalitatief hoogstaande muziek. Ze waren echte fans. Net als ik. Ik heb zelfs m’n gamba naar hem vernoemd - hè Georg Philipp?

Wist je trouwens dat hij drie (3!) autobiografieën schreef?!

Je hebt vast wel eens marketeers horen roepen dat je je eigen event moet organiseren, zodat je bekend wordt. Nou… ook dát deed Telemann.

<Telemann>
Ik organiseerde concerten waarop mijn eigen muziek werd gespeeld. Dat pakte ik heel slim aan. Met heuse VIP-klanten. Dan waren er bijeenkomsten met een select gezelschap uit de hoogste maatschappelijke kringen, waar ik speciaal muziek voor had geschreven. Die bobo’s kregen dan de primeur. Daarna liet ik die muziek nogmaals klinken op openbare concerten.

<Hieke>
Je kunt het vergelijken met ’n liveconcert of toneelvoorstelling registreren en de opnamen daarvan verspreiden. Daar kun je eindeloos mee verdienen. Ondernemers buiten de cultuursector doen dat ook - door opnamen van events te verkopen als waardevolle content. Hergebruik én passief inkomen! Oké, toen was het niet helemaal passief, want musici moesten de muziek steeds opnieuw spelen bij gebrek aan opnameapparatuur, maar je snapt m’n punt.

Die Telemann, die kon er wat van!

Leuk voor hem en voor zijn fans (ik!), maar wat kan jíj ermee?

Introduceer een nieuwe marketingtechniek in je bedrijf, bijvoorbeeld eentje die Telemann ook gebruikte. Welke ga jij vandaag nog toepassen?

Ik kijk uit naar je reactie – deel je ‘m in de comments?

<Aftiteling – muziek van Telemann>

<Telemann + Hieke>

H. Wat zouden ze schrijven?
T. Ik ben heel neugierig! Het is zó toll om na 300 jaar nog steeds influencer te zijn!
H. Jij bent echt niet ijdel ofzo hè?
T. Kijkt niet-begrijpend.

<Hieke>
Na de 'aftiteling': Deze hele video is ook 'n marketingtruc, want ik gebruik Telemanns verjaardag om mijn eigen verhaal te vertellen. Dat is een zogenaamd haakje. Je kent ze wel: de dag van, de week of de maand van... Vaak in 1 adem genoemd met het woord ‘contentkalender’. Ik gebruik eigenlijk nooit meer bewust haakjes, maar deze kwam nét op tijd op m'n pad en was te leuk om niet te gebruiken. Gevalletje ‘zacht werken’.

<Telemann speelt slotakkoord>


Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het
>