Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

De klant is koning, maar jij bent keizer

Wat doe je met klanten die afspraken niet nakomen of te laat betalen?

En wat heeft dat te maken met ruimte innemen?

Check de video (met leuke oefening!), dan weet je het antwoord.

More...

Transcriptie

Regelmatig vragen medeondernemers me hoe ze moeten omgaan met klanten die niet op tijd betalen, afspraken niet nakomen of te laat komen waardoor hun planning in de war komt.

Dit lijken verschillende problemen, maar ze horen allemaal bij hetzelfde patroon: klanten nemen de ruimte in die jij ze geeft. Ook als je dat niet bewust doet of dat zelfs niet wil.

Het gaat om mindset en gedrag en dát kan je – bewust – inzetten.

Ik heb ’n leuke oefening voor je die je hiervan bewust maakt. Hij bestaat uit 2 delen.

Ga eens op een druk moment naar de winkelstraat, wanneer er veel mensen zijn.

Eerst beeld je je in dat je in een héle kleine kubus bent. Zo klein, dat je er maar net in past. Misschien is ‘ie wel iets te laag en moet je een beetje bukken en loop je met je schouders voorover gebogen. Je neemt zo min mogelijk ruimte in. Je bent onzichtbaar. à Loop op deze manier door de menigte heen en ervaar hoe de mensen op je reageren. Wat gebeurt er als er een ouder met kinderwagen op je pad komt? Of iemand in een rolstoel of op een scootmobiel?

Vervolgens doe je hetzelfde, maar nu is je kubus héél ruim. Voor, achter en naast je heb je een meter ruimte. Hoe is je houding nu? En wat gebeurt er in die drukte? Hoe vind je nu je pad?

Dit is natuurlijk een wel heel letterlijke manier van ruimte innemen. Of van die dus juist niet innemen. Maar je merkt wél dat het werkt. Ook zonder verbale sturing, kunnen houding en energie veel voor je doen. Non-verbale communicatie dus.

Deze ervaring kun je kopiëren en plakken op je interactie met je klanten. Ook als het niet om een drukke menigte gaat en je 1-op-1 met ze werkt.

Je klant is koning en die mag best wel wat verwachten van jou als expert die goede prijzen vraagt voor zijn of haar dienstverlening. Maar JIJ bent de keizer. Je onderneming is JOUW keizerrijk waar JIJ de regels maakt. En verandert, als je dat nodig vindt.

Hoe ga jij deze ervaring inzetten in jouw werk met klanten? Welk probleem ga je oplossen en hoe pak je dat aan?

Ik ben reuzebenieuwd. Laat het me weten! Zet het in de comments of mail naar hieke@devolle200.nl. Uiteraard krijg je altijd een persoonlijke reactie.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het