Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

Als je koppig bent, stoot je vaker je hoofd

Hoe stugger je volhoudt dat iets op een bepaalde manier moet, hoe vaker je weerstand tegenkomt. Van mensen, van omstandigheden… Je zult merken dat het niet makkelijk is om je doel te bereiken. Tenzij je hard werkt.

Ik bedoel niet hard werken als in veel werk verzetten. Dat is heerlijk en kan ontspannen gebeuren. Ik bedoel hard werken als in ploeteren, zwoegen en pushen om je doel te bereiken zonder ontspanning – met stress – en jezelf daarbij voorbijlopen.

Je kan datzelfde doel nog steeds bereiken op een manier die bij jou past, maar dan op een relaxte manier, zónder je hoofd te stoten.

Hoe? Dat doe je in 3 eenvoudige stappen.

1. Houd je doel voor ogen

Liefst visueel, dat werkt beter en sneller dan pure tekst. Maak bijvoorbeeld een:

  • mindmap
  • tekening
  • moodboard

Zorg ervoor dat je je doel regelmatig ziet, visualiseert, voelt of voor jezelf herhaalt of oproept. Zo blijft het goed vers op je netvlies.

Er zijn nog wel een aantal belangrijke ‘regels’ voor de formulering van je droom, maar het voert te ver om die hier te noemen. Dat leer je bij zacht werken.

2. Doe niks, maar blijf alert

Nu laat je je doel los. Je werkt er niet keihard aan, maar gaat gewoon verder met je dagelijkse dingen. Blijf echter wél alert op signalen die je helpen je doel te bereiken!

3. Stuur bij als dat nodig is, blijf flexibel

Door alert te blijven op signalen, kan het zijn dat óf je doel verandert óf de weg ernaartoe. Dat is superstressvol als je koppig vasthoudt aan een bepaald doel of bepaalde procedure. Dan loop je de hele tijd tegen obstakels aan: de wereld is tegen je, je stoot je hoofd…

Maar als je je flexibel opstelt, merk je dat je je doel veel makkelijker bereikt. En vaak op een andere manier dan je had gedacht die ook nog eens een beter resultaat biedt dan je ooit had kunnen verzinnen.

“Dat kan toch nooit werken?!”

Geen gekke reactie, want we zijn gewend om doelen te stellen en die zo snel mogelijk te behalen. Liefst uitdagende doelen, om ons flink aan het werk te krijgen. We werken door tot die doelen zijn behaald. Tussendoor even niet ermee bezig en je doel niet behaald? Tsja, dat is dan toch logisch?

Dit is typisch hard werken.

Werkt goed, tot op beperkte hoogte. Want het levert stress op en negativiteit: je straft jezelf als je je doel niet haalt én je durft tussendoor niet te ontspannen uit angst dat je niet genoeg gedaan hebt om dat doel te behalen. Wat heel erg ongezond is.

Met zacht werken haal je ook je doelen, maar dan zonder stress, zonder ploeteren én ben je vrijwel de hele tijd ontspannen.

Je hebt geen vakanties nodig om bij te komen van al dat harde werken; je gaat op vakantie omdat je dat leuk vindt. Niet meer omdat je dat nodig hebt. Om maar eens één voorbeeld te noemen van zacht werken.

Zo houd je het veel langer vol. En meer dan dat. Het is niet meer een kwestie van volhouden, maar van energie krijgen, energie overhouden en tijd overhouden voor andere dingen.

Wil jij je doelen halen zonder je hoofd te stoten?

Of – anders gezegd – wil jij je dromen realiseren op een ontspannen manier? Leer dan zacht werken. Dat gaat over nog veel meer, waaronder:

  1. tijd maken
  2. slimmer slapen
  3. schaarste en overvloed

Wil jij dit leren? Ik help je daar graag bij! Vraag een gratis inspiratiesessie aan, dan bespreken we in een telefoongesprek van ongeveer 30 minuten wat je nodig hebt en kunnen we meteen kennismaken.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het