Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

Wat vervelende klanten en calvinistische struisvogels met elkaar gemeen hebben

De ene klant is de andere niet. Je hebt klanten en fans – dat is een wezenlijk verschil. En uiteraard werk jij alleen maar met fans.

Maar wat nou als die fan zich gedurende jullie samenwerking ineens ontpopt als een klachtpatser? Wat doe je dan?

Zoals met alles in het leven, kan je zo’n situatie op verschillende manieren aanvliegen.

1. De calvinistische struisvogel

“Negeren en doorgaan – er zijn wel ergere dingen op de wereld! En zo’n klant levert je toch geld op? Wat zeur je nou… Kiezen op elkaar, klus afronden en je bent ervan af. Je kunt nou eenmaal niet alles hebben in het leven, soms moet je dingen doen die je niet leuk vindt.”

Ik durf te wedden dat verreweg de meeste ondernemers zo reageren. En dat dat dit het meest gehoorde advies is als ze hun partner of familie om raad vragen.

Ten eerste: dit is typisch hard werken en dat houd je niet eeuwig vol. Waarom zou je je tijd besteden aan mensen die niet (meer) bij je passen en door wie je uitgeput de dag eindigt, terwijl je – letterlijk – voor hetzelfde geld met mensen kan werken van wie je energie krijgt?

Bijvangst is dat je ook nog eens geïnspireerder bent en creatiever, waardoor je meer gedaan krijgt.

Ten tweede: je bent niet na de klus van zo’n klant af. Dat denk je, maar dat is vaak niet zo. Hij of zij heeft altijd nog wel wat te zeuren… En afhankelijk van je dienst, kan hij/zij later alsnog bij je terugkomen met vragen. Denk aan een websitebouwer die na ’n tijdje een appje krijgt van de klachtpatsende klant over problemen met de mail.

Kortom: met de kop in het zand doorgaan en vinden dat je alles moet accepteren omdat je calvinistisch DNA hebt, is een oplossing. Maar niet de oplossing die ik je aanraad.

2. Componeer je eigen symfonie

De andere kant van de medaille is uiteraard dat je je actief opstelt en de regie in eigen hand neemt. Je wacht niet passief af tot je de volgende klant krijgt, hopend dat die wél bij je past. Nee, je componeert je leven als ’n symfonie met louter mooie samenklanken.

“Hoe doe je dat dan met klachtpatsers? Dat zijn toch dissonanten?” vraag je je misschien af.

Ja, dat klopt, dat zijn dissonanten die je beter niet in je leven kan hebben.

Ga met die klant in gesprek en kijk of jullie de samenwerking kunnen transformeren, zodat die voor jullie allebei goed werkt. Jij krijgt er energie van, je klant leert ervan én is alsnog tevreden over jouw dienstverlening.

Lukt dit niet en lijkt het een kansloos verhaal te worden? Wees dan zo krachtig om je klant te ontslaan. Ga nooit voor het geld, maar voor de energie. Als het niet goed voelt: afbreken (en evt. het geld (deels) teruggeven). Dat is voor jou fijner én voor die klant, want die wil niet geholpen worden door iemand die er geen zin meer in heeft, maar vindt dat het nou eenmaal moet of hoort. Dan krijgt die klant niet waar hij/zij recht op heeft: betrokken hulp en een écht goed resultaat. Want als jij niet meer betrokken bent en dus je werk met negatieve energie doet, is het resultaat per definitie slechter.

Ga dus open en eerlijk – en liefdevol – het gesprek aan.

Componeer je leven als een symfonie en verwijder de dissonanten, maar wel in goede harmonie.

Iedereen kan componeren. Wil jij het ook leren?

Het is wel degelijk mogelijk om een leven te creëren waarin je geen of bijna geen dingen doet die je niet wil doen. Een leven waarin je ploetert en genoegen neemt met wat er is, ook al past het niet bij jou, is niet meer nodig. Dat is hard werken en dat is iets van vorige generaties. Gelukkig kunnen wij nu onze eigen levens componeren.

Wil jij dat ook leren? Ik help je graag!

Vraag een gratis inspiratiesessie aan, dan bespreken we wat je nodig hebt en kunnen we meteen kennismaken.


Reacties op “Wat vervelende klanten en calvinistische struisvogels met elkaar gemeen hebben

  1.    Titia de Haan schreef
    op

    Ff nieuwsgierig vraagje nav je blog. Wat houdt het in, dat je klant een krachtpatser wordt, wat zijn de kenmerken 😊?

    •    Hieke schreef
      op

      Goede vraag, Titia!

      Maar LET OP: het gaat niet om een kRachtpatser, maar om een kLachtpatser 😉

      Ik denk aan: ze zeuren, niks is goed, het ligt altijd aan jou en nooit aan hen… (Terwijl ze zelf weinig of niks in praktijk brengen.) Dat soort types. De lijst is vast niet uitputtend, maar dit zijn wel even de belangrijkste dingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het