Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Een goede bedrijfsnaam is…

…er één die je makkelijk onthoudt. Al is dat niet het enige criterium.

Een vriendin uit Haarlem appte deze foto met het onderschrift: “Sommige mensen gaan te ver bij het werven van klanten…”

Ik moest hier zó hard om lachen! Dit is exáct wat mij ook opvalt onderweg en waar ik grinnikend voorbij zou lopen, fietsen of rijden.

Uiteraard ben ik het met haar eens. Als je rolstoelen en rollators levert en je achternaam Beenhakker is, is het niet zo handig om als bedrijfsnaam je eigen naam te gebruiken.

Maar wat is dan WEL een goede bedrijfsnaam?

In dit blog geef ik je enkele tips en overwegingen om je bedrijfsnaam WEL handig te kiezen. In willekeurige volgorde. De lijst is niet uitputtend, ik geef je gewoon wat tips mee, zodat je alvast kan beginnen met hersenwaaien op een handige manier.

Bedrijfsnaam kiezen – tips

1. Eigennaam of bedrijfsnaam?

Bedenk of je je eigen naam wil gebruiken. Je eigen naam kan prima werken, maar ik vind het vaak wat knullig staan. Afhankelijk van de context, uiteraard. Als jij een superherkenbare voornaam hebt, kan je die gebruiken. Maar iets als ‘De Vries tuinonderhoud’ vind ik gewoon niet zo creatief en herkenbaar.

Bovendien: als jij je bedrijf verkoopt, wat doe je dan met die naam? Iets neutraals – als in: onafhankelijk van de personen die eraan verbonden zijn – kan handiger zijn.

Dit geldt uiteraard niet als jouw bedrijf louter door jou gerund kan worden en daardoor niet overdraagbaar/verkoopbaar is. Bijvoorbeeld omdat jij de enige bent die kan wat jij kan, op jouw manier.

2. Maak je bedrijfsnaam tijdloos

Tegenwoordig is het in om een naam te hebben die een resultaat beschrijft. Ik vind dat geen goed idee, want daarmee maak je je bedrijfsnaam trendgevoelig en niet tijdloos.

En misschien nog wel belangrijker: je bedrijfsnaam is dan een zin, een werkwoord of een gezegde. Dat is natuurlijk gewoon geen bedrijfsnaam. (Daarnaast is het zeer onorigineel en nog minder creatief. Wat zegt dat over de dienstverlener?)

3. De lengte van je bedrijfsnaam

… is liefst zo kort mogelijk. Want dan onthouden mensen ‘m beter én heb je minder kans op spelfouten als ze je zoeken op internet. Of als ze info-at-bedrijfsnaam willen typen om je te mailen.

Dus alleen al daarom is tijdloosheid handig, wat ik bij [2] beschreef.

4. Pin jezelf niet vast

Hoe concreter, hoe beter.

Zou je denken.

Maar ondernemers zijn meestal mensen die zichzelf blijven ontwikkelen en daarmee ook hun aanbod. Als je iets wil doen wat niet (meer) bij je oude naam past, zit je vast.

Dan moet je een extra bedrijf met extra site gaan maken of álles omgooien… Niet zo handig.

Kies dus ’n naam die allerlei aspecten van jou, je talenten, je missie en je werk belicht, dan kan je er alle kanten mee op. Een naam die voor meerdere uitleggen vatbaar is, is dus wel zo praktisch.

5. Onvergetelijke bedrijfsnaam

Zorg dat je bedrijfsnaam onvergetelijk is. Maar dan wel op een positieve manier! Dus niet zoals het voorbeeld hierboven…

En zorg ook dat je geen domme spelfouten maakt, waardoor je bedrijfsnaam ineens iets heel anders betekent dan jij bedoelt.

Dit komt vaker voor dan je denkt!

Vooral op vrachtwagens van internationale transporteurs. Die hebben dan wat ‘grappigs’ bedacht of ’n naam of slogan vertaald, maar checken niet of dat in andere landen, waar ze doorheen rijden, iets heel anders betekent waarmee je niet geassocieerd wil worden. Gemiste kans, want je maakt geen manshoge reclame op je wagens om onderweg te worden uitgelachen. Dan kan je je wagenpark beter blanco laten… Dat is nog goedkoper ook.

Succes met brainstormen!

Maar pas op!

Je bedrijfsnaam kiezen is – in mijn optiek – zo’n beetje de laatste stap die je zet als je je bedrijf aan het opbouwen bent. Het is niet onbelangrijk, maar het is ook zéker niet het belangrijkste. Eerst moet je weten wie je fans zijn, wat je kan en wil, welk probleem van je klant je wil en kan oplossen, hoe je dat doet en wat je daarvoor vraagt. En waar je die mensen vindt.

Dus ben jij aan het nadenken of je ondernemer wil worden en ben je bezig met bedrijfsnamen verzinnen?

STOP daar dan NU mee. Richt je eerst op de belangrijke stappen.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig om die stappen te bepalen, voor jou persoonlijk af te bakenen én in te vullen? Zodat je je bedrijf concreet gaat opbouwen – actie! – zonder tijd te verliezen aan onbelangrijke details en blijven nadenken?

Vraag dan ’n gratis gesprek aan om kennis te maken. Dan bespreken we in ongeveer ’n half uur wat je nodig hebt en hoe ik je kan helpen.


  • Titia de Haan schreef:

    Hahaha ?! Hier in Dronten zie ik wel eens een busje met ‘Beenhakker Revalidatietechniek’, zou het familie zijn?

    • Hieke schreef:

      Ja, dat zou zomaar kunnen! Of misschien zelfs hetzelfde bedrijf? Op de foto in m’n blog staat niet de hele auto en ik was er zelf niet bij toen ‘ie door Haarlem reed. Dus wie weet…

  • Let op!

    Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
    Ik snap het
    >