Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

Wat heeft muziek met ondernemen te maken? (# 2)

In het blog Wat heeft muziek met ondernemen te maken? (# 1) gaf ik één van de vele mogelijke antwoorden op die vraag: gevoel voor harmonie hebben, letterlijk en figuurlijk. Waar in je leven zitten de dissonanten en waar de consonanten? En hoe kan ik mijn klanten helpen om die dissonanten om te vormen naar consonanten, zodat ze een harmonieus leven leiden?

Hierbij hoort ook de aanpak van de coach. Ik ben bijvoorbeeld een zeer consonant persoon – ik zie overal consonanten in het leven en ben harmonieus. Maar als het nodig is, confronteer ik mijn klanten heel direct met wat er speelt. Dat is dan even een dissonantje in het verder harmonieuze geheel, met als doel om die dissonant permanent om te vormen tot een consonant. Zodat je bij de herhaling niet dezelfde valse harmonie tegenkomt.

Maar er zijn nog meer antwoorden mogelijk op de vraag ‘Wat heeft muziek met ondernemen te maken?’. Veel meer.

Luisteren & observeren

Het eerste wat je verwacht, is dat ondernemers – of in mijn geval specifieker: coaches – met een muziekachtergrond goed kunnen luisteren en dat ze sensitief zijn. Dat ze signalen opvangen die jij misschien niet wilde uitzenden. Om je daar vervolgens naar te vragen, zodat je samen lekker kan gaan graven.

Muzikaliteit betekent ook: op precies het juiste moment de juiste reactie geven. Ook dat is belangrijk bij coaching.

En verder?

Creativiteit

Muzikale ondernemers zijn extra creatief, want een goed ontwikkeld muzikaal brein heeft veel meer verbindingen dan hersenen die nooit aan muziekles onderworpen zijn geweest. (Ik ben hierop afgestudeerd, trouwens… Muziek maakt slim, heette het onderzoek waar mijn scriptie over ging.)

Veel ondernemers zijn slimme mensen die creatief denken. Out of the box. Of, zoals een collega laatst over mij zei:

Jij pakt het net even anders aan. (…) Ik vind het inspirerend dat je niet out of the box denkt, maar ervan uitgaat dat er helemaal geen box is.

ZZP-musicus

Ondernemen + muziek = zelfstandig musicus of muziekdocent. Dat is misschien nog wel één van de meest voor de hand liggende antwoorden op de vraag wat muziek en ondernemen met elkaar gemeen hebben.

Diepgang

Diepgang, alles eruit halen wat erin zit. Vooral klassiek geschoolde musici die goed zijn in theorie en analyse, graven dieper. Een muziekstuk zullen ze niet alleen op gevoel benaderen, maar ook analytisch onder de loep nemen. Ze bekijken een stuk van meerdere kanten. En ze houden de grote lijnen én de details in de gaten.

Deze eigenschap kun je natuurlijk ook toepassen op andere vlakken dan muziek. Dát is – voor mij althans – één van de belangrijkste definities van creativiteit, wat ik hierboven al noemde. Creatief zijn betekent voor de meeste mensen vooral dat je goed bent in schilderen, schrijven, fotograferen, textiele werkvormen, acteren, improviseren, musiceren enz. Maar creatief denken vind ik ook ’n belangrijk aspect van creativiteit.

Maar enfin. Alles eruit halen dus… Je weet wel: iets met DeVolle200.

Klinkend resultaat

Actie = klinkend resultaat. Bij musici letterlijk, maar bij ondernemers vaak ook. Ik ben een doener. Ik houd er weliswaar van om kennis op te zuigen als een spons, maar knijp mezelf dan graag ook z.s.m. weer uit om die kennis toe te passen. Waar dan ook, ongeacht het onderwerp van dat moment. (Zie weer ‘creativiteit’.)

Mijn klanten worden geacht over veel dingen na te denken, maar ze gaan nooit naar huis zonder concrete actielijst. Ik wil dat ze concreet dingen gaan dóen met die kennis. Want alleen door in actie te komen, haal je (uiteindelijk) klinkende resultaten.

Solist?

Alleen versus een groep. Musici kunnen zowel solist zijn als onderdeel van een kamermuziekensemble of orkest. Dat zijn heel verschillende rollen. En vaak zijn ze ook nog docent. Veel musici houden ervan om die rollen af te wisselen. En voor ondernemers geldt vaak hetzelfde.

Ze willen rustig alleen kunnen werken en lekker doorstomen, maar ze hebben ook behoefte aan sparren met andere ondernemers. En soms willen ze anderen inspireren en leren hoe ze handiger kunnen werken of beter kunnen worden in hun vak.

Passie (blech)

Ik vind het een kotswoord, maar het hoort hier wel echt thuis: passie. Als íemand passie voor z’n beroep heeft, is het wel de musicus. Zonder passie overleef je het niet in de culturele sector, waar onzekerheid, onderbetaling, overwerktheid en lange dagen de boventoon voeren.

Ondernemers houden vaak wel van wat risico, vrijheid en onzekerheid, maar échte onzekerheid vinden maar heel weinig mensen fijn. Maar omdat een bestaan in loondienst voor veel ondernemers niet werkt, beginnen ze voor zichzelf. Want dán kunnen ze pas écht goed hun talenten in de wereld zetten. Dán pas worden ze écht gelukkig. Omdat ze helemaal zichzelf kunnen zijn en hun potentieel voor DeVolle200 kunnen benutten.

Kortom: dan resoneert hun zielsmissie met de werkelijkheid. En met resonans klinkt alles nou eenmaal per definitie mooier.

Mijn ultieme antwoord

Maar het voor mij ultieme antwoord op de vraag ‘Wat heeft muziek met ondernemen te maken?’ volgt nu pas.

Sinds ik 13 jaar geleden afstudeerde aan het conservatorium, stond ik afgelopen week ineens weer voor ’n koor. Zelfs 2x in 4 dagen. Dit had mijn werk kunnen zijn, maar ik koos ’n andere weg.

1 van die 2 sessies was ’n groepsrepetitie bij het koor waarvan mijn moeder dirigent is. Ze vroeg ter plekke of ik die wilde leiden. Ze zag me bezig en stak na afloop een hele bos veren in m’n achterwerk: “Je moet een koor nemen! Je doet het zó goed! En je had helemaal niks voorbereid, je kent het stuk niet. Hoe wist je dan hoe het moet klinken?! En welke aanwijzingen je moet geven? Het ging meteen als ’n lopend vuurtje door het koor en één van de alten snapte pas wat ik altijd bedoel, doordat jij het op jouw manier bracht.”

Ik antwoordde à l’improviste dat ik in m’n huidige werk – en eigenlijk in alle situaties in m’n leven inclusief theatersport – PRECIES hetzelfde doe als tijdens deze onverwachte groepsrepetitie:

  1. observeren
  2. doen wat nodig is: o.b.v. kennis, ervaring, gevoel en intuïtie de juiste aanwijzing geven
  3. praktische tips geven, actiepunten noteren

Dus het is dankzij het gesprek met mijn moeder, dat ik ontdekte wat voor mij dé link tussen muziek en ondernemen is. Nogmaals: voor mij, want dit is 1-op-1 toepasbaar op mij als ondernemerscoach. De vraag was echter algemener, dus voor jou geldt misschien weer iets heel anders.

Wat geldt voor jou?

Wat is jouw antwoord op de vraag van dit blog? Of mis je iets in m’n lijst? Laat het weten in je reactie hieronder!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het