Cookies
Deze website maakt gebruikt van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

Weet jij wat jouw klanten willen?

Deze keer 'n videocolumn, waarin ik reageer op iets wat Roger van Boxtel heeft gezegd. Bekijk de video en ontdek wat jij als (startende) ondernemer van hem kan leren.

More...

Transcriptie

Roger van Boxtel zet de NS op een zijspoor.

Van Boxtel is de president-directeur van de NS. In een interview in Spoor nr. 2 van dit jaar staat een ogenschijnlijk sympathiek interview met hem. Hij lijkt zo’n toffe manager die openstaat voor ideeën van onderaf, wanneer hij zegt:

Laatst nog kwam een conducteur bij me langs die een plan had om met zonne-energie aan de slag te gaan. Ik zeg dan: “Daar gaan we over doorpraten, kom maar op met je ideeën.”

Maar een paar zinnen verderop zegt hij:

Elke hindernis voor de klant nemen we bloedserieus. We werken continu aan service en dienstverlening, betere stations en innovatieve apps, ook in relatie tot andere vervoermiddelen. Dat is, denk ik, wat klanten willen: baas zijn over hun eigen reis. Daar willen we bij ondersteunen.

Ehm… Dénk ik?! Ga je allerlei dure apps en andere zaken ontwikkelen, zonder dat je zeker weet dat dat is wat je klant wil? Dat lijkt me niet heel slim.

Bovendien vraag ik me af onder welke steen Van Boxtel gelegen heeft.

Is er niet een kleine mogelijkheid dat de reiziger simpelweg op tijd op z’n bestemming wil komen en dat hij een zitplek heeft? Dus dat hij z’n vele reisgeld kwijt is aan ’n stoel en niet aan de mógelijkheid om te kunnen zitten onderweg? En misschien wil hij ook wel dat op elk station wc’s zijn? Genoeg en schone wc’s? Om maar ‘ns wat basiszaken te noemen…

En hoezo ondersteunen?! Jullie bij de NS moeten dit toch gewoon regelen? Zorgen dat het er is en dat het blijft werken? Dat is toch jullie core business?!

U zegt in Spoor dat u hoopt dat reizigers over een paar jaar zeggen dat dit land niet zonder NS kan.

Meneer Van Boxtel, ik heb een tip voor u. Ga zo door, en u zet ‘uw’ NS écht op een zijspoor. Want met deze werkwijze komt uw wens zéker niet uit.

Laat de boel niet ontsporen, vraag gewoon aan uw klanten wat ze willen en ga dát aanbieden. Zorg dat u écht weet wat uw klanten nodig hebben. Dat u kunt zeggen:

I don’t think so, I know so.

En jij, ondernemer, wat heb jij hiervan geleerd? Laat het me weten!


Reacties op “Weet jij wat jouw klanten willen?

  1.    Jaap schreef
    op

    Geweldig Hieke. Erg gelachen!

    •    Hieke schreef
      op

      Dank je wel, Jaap!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het