Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Concurrenten bestaan niet

Vandaag mijn eerste vlog – een videoblog. En hij gaat over concurrenten, ook al bestaan die niet.

Heb je de video gezien en wil je concreet aan de slag met je waarde bepalen? Doe dan je voordeel met deze 2 tips. Ze zijn bij lange na niet uitputtend, maar wel geschikt om meteen in de praktijk te brengen.

Tip 1. STOP jezelf met anderen te vergelijken

Daarmee kom je in een negatieve energie en ga je denken uit schaarste. Je gaat dingen denk als: “O, maar die doet dat beter dan ik. Hoe moet ik daar dan tegen opboksen? Dat gaat me vast niet lukken. Nu krijg ik natuurlijk nóóit klanten.”

Zoek niet naar concurrenten, maar vraag jezelf af wat jíj wil doen en welke manier bij jóu past.

Ik sprak een WordPress-websitebouwster die altijd bereikbaar is en naar haar klanten toe gaat. “Want dat is goede service.” Daar ben ik het niet mee eens. Want juist doordat ik ’s ochtends niet bereikbaar ben en werk zonder afleiding van e-mail en telefoon, kan ik mijn werk sneller, efficiënter en beter doen.

Maar let op: ook al ben ik het niet met haar manier van werken eens, er is hier geen goed of fout.

Het gaat om wat jij wilt en wat bij jou past. Wat wil jij?

Tip 2. Word geen prijsvechter

Jij hebt vast ook wel eens gedacht: “Zo, die is goedkoop! Daar kan ik het niet voor doen. Alle mogelijke klanten gaan nu vast naar haar…” Waarna de moed je in je schoenen zakte, bij wijze van spreken voorbij je zolen zo diep.

Dat is een prijsvechtersmentaliteit (3x woordwaarde). Voor weinig geld kun jij per definitie niet écht goed werken. Want:

  • waar betaal je dan na je huur/hypotheek en salaris nog je AOV, pensioenopbouw en verzekeringen van?
  • hoeveel uur moet jij dan werken om écht lekker te verdienen? Zo lekker, dat je je geen zorgen hoeft te maken?
  • hoe voel je je als iemand weinig over heeft voor jouw werk?

Maar weet je? Als jij het probleem van je fan helder hebt en de oplossing daarvoor biedt, dan betaalt jouw fan daar graag voor.

En nu: hop, aan de slag! 😉
Veel succes en nog meer plezier met je bedrijf toegewenst!


  • Mijke de Ru schreef:

    Een leuke duidelijke vlog. Voor sommigen kan deze vlog héél zinvol zijn, maar wat als in de praktijk blijkt dat je wel degelijk rekening moet houden met concurrenten. (ik spreek uit ervaring.)

  • Mijke schreef:

    Op mijn werk zagen we regelmatig dat leerlingen overstapten naar een goedkoper, vaak ongekwalificeerd alternatief. En we merkten ook dat gediplomeerde en goed gekwalificeerde docenten expres een lager honorarium vragen ten einde zoveel mogelijk leerlingen binnen te halen en…dat werkt wel. Veel van die docenten hebben een goed tot zeer goed bestaan.

    • Hieke schreef:

      Ik snap die redenering wel, van jou en bij die muziekdocenten, maar toch kom ik weer uit bij mijn punten:

      • hoe veel uren moet zo’n docent dan werken om hetzelfde te verdienen als bij een instituut dat zijn lessen regelt?
      • hoe komt hij/zij aan een goed pensioen met zo’n laag tarief? Als de leerling minder betaalt én hij van dat lagere bedrag moet sparen voor afdrachten die werkgevers normaliter doen, moet je je een slag in de rondte werken. Je ziet dan ook dat veel docenten vaak ziek zijn – de werkdruk is te hoog

      Die docenten zijn dus prijsvechters geworden en daardoor verzieken ze hun eigen markt. Dit kan ook of mede te maken hebben met wel/niet subsidies krijgen in sommige gemeenten. Wanneer alle gemeenten hetzelfde beleid zouden voeren en docenten dus niks te prijsvechten hebben, zou het denk ik heel anders uitpakken.

  • Floor Bennink schreef:

    Hoi Hieke,leuk om te lezen waar je mee bezig bent.Ik behoor niet direkt tot je doelgroep,maar vind het interessant

    • Hieke schreef:

      Hoi Floor,

      Dank je wel! Kijk gerust vaker op m’n site, elke 2 weken maak ik een blog of vlog. Normaliter op maandag, maar nu had ik zin om er wat tussendoor op te zetten. Als je ze in je mailbox wil ontvangen (puur voor het gemak), meld je dan aan voor de gratis tips in de rechterkolom. Die tips zelf zijn voor jou niet interessant, maar dan krijg je de updates op m’n site te zien.

  • Lianne schreef:

    Ontzettend leuke vlog Hieke! Ik ben het met je eens dat concurrenten tegenwoordig eigenlijk bijna niet meer bestaan. Juist in het ondernemerschap is samenwerken heel krachtig en waardevol!

    • Hieke schreef:

      Dank je Lianne! Mooi gezegd – het is inderdaad waardevol en krachtig. En niet alleen voor ondernemers! Bovendien heeft het ook indirect effect. Door te denken vanuit overvloed, kom je in een heel andere energie, die op een bijzondere manier invloed heeft op je leven (en dat van anderen). Klinkt vaag, maar is superconcreet.

  • Anke Hans schreef:

    Aaaah zo leuk om te zien dat de businesscoach in jou door de oppervlakte heen gebroken is!

  • Malua schreef:

    Leuke, levendige vlog met prima inhoud. Je stevigheid en enthousiasme komt zo van het scherm af. Zo ken ik jou ook! Ik kan me voorstellen dat niet iedereen direct snapt waar het middelste deel over gaat, maar dan is de zaak contact op te nemen met jou ;-). Zowiezo een aanrader trouwens.

  • Let op!

    Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
    Ik snap het
    >