Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

Tips voor gastbloggen

Iedereen weet inmiddels dat bloggen een slimme manier is om je als ondernemer in de kijker te spelen en om je expertise te tonen. Velen van jullie weten inmiddels ook dat het slim is om af en toe te bloggen voor websites met dezelfde doelgroep. Gastbloggen heet dat.

Zo vergroot je je eigen doelgroep en kun je weer nieuwe volgers en fans werven. Het is pas écht slim, als je bij zo’n blog de link legt naar jezelf en je dienst en/of website, uiteraard.

Een klant die graag zo’n beetje alle bestaande marketingmiddelen uitprobeert en ook dit gastblogprincipe toepast, vroeg me een tijdje geleden: “Ik schrijf zo nu en dan blogjes voor een beroepsvereniging. Nu heb ik er 1 voor dierendag gemaakt. Hoe relateer ik dat blog aan mijn eigen site?”

Het antwoord lijkt makkelijk: onderaan een korte tekst over jezelf opnemen en een linkje naar je eigen website erbij zetten. Dat zie je immers zo vaak. Bovendien had ik het al voorgezegd 😉

Maar – om maar even bij dierendag te blijven – in dit specifieke geval zit er een flinke adder onder het gras: “Ik mag vanaf hun website niet verwijzen naar mijn eigen site.”

Je mag niet naar je site linken. Wat doe je dan?

Nu roep jij vast tegen je scherm: “Nou, Hieke, da’s toch makkelijk? Kopiëren, plakken en publiceren op je eigen blog!”

Helaas… ook dat is geen optie. Meneer G (Google) straft dubbele content af. Dus 1 op 1 kopiëren is geen goed idee. (Het kan wel, maar dan moet je technische trucs uithalen om ervoor te zorgen dat Google maar 1 bron ziet: jouw site. En dat wil het platform waar jij als blogger te gast bent meestal niet. Dus deze optie laten we buiten beschouwing.)

Maar uiteraard zijn wij ondernemers niet voor 1 gat te vangen. Er zijn nog enkele mogelijkheden:

  1. Maak een andere versie op je eigen site en zeg dat dit in andere vorm al eerder is gepubliceerd op website X en zet er een linkje bij. Voordeel: zo kan je autoriteit claimen. In het geval van deze klant, kan ze gemakkelijk een uitgebreide versie maken voor haar eigen site. Het gastblog mocht maar 300 woorden zijn. Daarin kan je zo ongeveer niks kwijt, dus zo kan ze van 2 walletjes eten: doelgroep vergroten met gastblog én een genuanceerd verhaal op haar eigen site zetten.
  2. Plaats een eenvoudig nieuwsbericht op je eigen site, gewoon tussen je blogs, en verwijs naar dat externe blog. Is weinig werk én straalt autoriteit uit. (Vooral handig als je een genuanceerd en lang verhaal op een externe site hebt staan; dan wordt inkorten meestal niet beter. Zet dan gewoon neer: “Ik heb voor X artikel Y geschreven, lees het hele artikel op www.websiteX.nl”.)

Ik wens je veel volgers toe!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het