Cookies
Deze website maakt gebruikt van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

“Wat zet ik op mijn social media?”

Wat zet ik op mijn social media?Saskia, een violiste van 46 jaar, geeft morgen een concert met 2 collega’s. Omdat het tijd is voor een update op haar Facebook-pagina, besluit ze de concertaankondiging te plaatsen. Ze mompelt tegen zichzelf en haar computerscherm: “Die heb ik een maand geleden ook al geplaatst en mijn volgers vinden het vast irritant als ik dit nóg een keer plaats. Maar ja, ik weet nu even niks anders…”

Een paar dagen na het concert vindt ze het weer tijd voor een bericht, maar ze heeft geen enkele inspiratie.

Ze belt mij en vraagt om hulp. “Wat zet ik op mijn social media? Ik word vaak gevraagd als soliste, maar als ik dat de hele tijd meld, komt dat zo arrogant over, ook al is het bedoeld als een persoonlijk bericht. Ter afwisseling zet ik weleens grappige, mooie of ontroerende citaten van leerlingen op mijn tijdlijn. Maar het doel is om mezelf in de kijker te spelen op een sympathieke manier. Hoe doe ik dat?”

Kennisgat

Saskia is niet de enige met dit probleem. De meeste ondernemers zien intussen wel de voordelen van social media in en zijn ermee aan de slag gegaan. Sommigen laten het na een paar posts versloffen, maar Saskia is duidelijk heel actief en probeert creatief om te gaan met haar social media. Ze wisselt al verschillende soorten berichten af en weet wat haar doel is van die berichten. Maar ze stuit desondanks op een kennisgat.

Want ze ziet dat er meer mogelijk is, maar weet niet hoe ze dat kan bereiken. Ik deed haar een aantal handreikingen, die ik ook graag met jou deel.

Tip 1a. Post berichten die niks met jou te maken hebben

De eerste feedback die ik gaf, was: “Je hebt al duidelijk voor ogen wat je wil en je hebt al ideeën over wat je kunt posten. Maar ik mis één ding.”

Stilte. Saskia vroeg: “Wat dan?”

Ik zei: “Berichten die niet over jou gaan.”

Stilte.

En ik vervolgde: “Het wordt snel verkoperig als je alleen maar berichten over jezelf plaatst. Dit effect kun je tegengaan door tussendoor ook berichten te delen die voor je fanclub of volgers interessant zijn, maar waar jij geen rol in speelt.

Deel eens een foto of plaatje van een muziekpagina bijvoorbeeld. Je hoeft daarvoor alleen maar andere pagina’s en musici te volgen; scheelt je ook nog eens veel tijd.”

Tip 1b. Zoek de juiste verhouding

Bijvoorbeeld 50% over jou en 50% algemeen over ‘jouw’ onderwerp. Of 75-25 of 40-60 of… Test dit en kijk wat voor jou (of eigenlijk: voor je fans/volgers) werkt.

Zo creëer je jouw eigen ideale mix van licht-salesy en sympathieke persoonlijke berichten.

Tip 2. Maak een contentkalender

Met een contentkalender kun je gemakkelijk inplannen wat je wanneer op je social media zet.

Van een aantal zaken in het jaar weet je al wanneer ze plaatsvinden. Saskia weet natuurlijk al lang van tevoren wanneer ze concerten geeft. Die zet je dan in je contentkalender. De rest vul je aan met andere berichten, zoals dingen die niet over jou gaan. (Zie tip 1a.)

Voorbeeld

Als ze op 20 december een concert geeft, is het handig om dat niet te kort, maar ook niet te lang vooraf aan te kondigen. Zet je het de dag ervoor online, dan heeft niemand nog vrij op de avond of middag van je concert. Kondig je het maanden vooraf al aan, dan denkt de lezer: “O, dat is nog heel ver weg. Daar kijk ik nog wel een keer naar.” Wat niet gebeurt; dat weet jij net zo goed als ik. Want hé, je fans zijn net mensen 😉

Dus doe je dat ‘ergens ertussenin’. Bijvoorbeeld 1 maand en een paar dagen vooraf. Probeer ook hier weer uit wat werkt voor jou en jouw fans.

Dat brengt ons bij tip 3.

Tip 3. Herhaal. Herhaal. Herhaal

De wegen van Facebook zijn ondoorgrondelijk. Slechts een klein percentage van je volgers krijgt je berichten te zien en hoogstwaarschijnlijk zijn dat ook steeds weer andere volgers.

Bovendien: Facebook is – net als Twitter – zo’n snel kanaal, dat berichten al snel naar beneden worden gedrukt door nieuwe items. Zo weet jij dus nooit wie je bericht gezien heeft en wie niet.

En dan nog iets: niemand kijkt uit zichzelf op een zakelijke pagina om eens te bekijken wat bedrijf X of musicus Y nu weer voor interessants heeft aangekondigd of gedeeld.

We zijn gewend geraakt aan gemak; aan het gemak dat we berichten vanzelf te zien krijgen. Dat is dus niet gegarandeerd bij deze digi-giganten en dat is deels inherent aan hun bestaansrecht: snel dingen delen met elkaar.

Los daarvan geldt de vuistregel dat iemand iets gemiddeld 7x gezien of gelezen moet hebben, voordat hij of zij er iets mee doet. Dat bereik je alleen door…

… te herhalen, herhalen, herhalen.

Ik weet het, ik val in herhaling. Maar dat heeft een doel 😉

Saskia roept meteen: “Maar ik vind het zelf irritant om iets nóg een keer voorbij te zien komen, als ik dat al eens gezien heb. Dat ga ik dus niet doen, want dat vinden mijn volgers dan dus ook irritant.”

Ik weet het… dat kán ook irritant zijn. Vooral als je iemand bent die alles in één keer onthoudt en bijvoorbeeld meteen in de agenda zet om het niet meer te vergeten. Maar geloof mij: dat doet het gros van de mensen niet, zoals ik hierboven beschreef.

Bovendien: de mensen die jou volgen, zijn je fans. Dat zijn dus niet zomaar wat mensen. Zij willen van je horen en zullen eerder boos worden over een gemist concert dan over een teveel aan aankondigingen daarover.

Tip 4. Gebruik planningssoftware

Om je contentkalender klaar te zetten, kun je software gebruiken zoals Hootsuite. Daarmee kun je berichten voor verschillende social media inplannen.

Ben jij iemand die het momententum plukt? Die, net als Saskia, een ingeving krijgt en daar meteen een bericht van wil plaatsen? Gebruik die creativiteit vooral!

Maar denk óók vooraf na over een strategie. En veel dingen kun je gewoon plannen: een aankondiging met enkele herhalingen bijvoorbeeld. Tussendoor kun je gerust nog die spontane berichten plaatsen. Dat maakt jouw Twitter- of Facebook-kanaal juist persoonlijk en levendig.

Tip 5. Wissel af

Ik kaartte het al aan in bovenstaande tips, maar ik zeg het nogmaals: wissel af. Doe dat vooral op het gebied van inhoud en vorm. Zorg ervoor dat je niet alleen zendt, maar vooral ook interactie teweeg brengt. Kom in contact met je fans, zo leer je wat zij willen weten en creëer je dus een win-winsituatie. Zo vergroot je de betrokkenheid van je fans bij jou en je bedrijf.

Voorbeeld – inhoud

  • Aankondiging van nieuwe dienst/nieuw product/concert/evenement
  • Poll
  • Vraag
  • Wedstrijd uitschrijven
  • Over jezelf – niet over jezelf (zie tip 1a)

Voorbeeld – vorm

  • Tekst
  • Plaatje
  • Filmpje
  • Link naar je website

Voorbeelden – musicus Saskia

  • Concertaankondiging + herhalingen
  • Selfie in de kleedkamer
  • Quote van collega of bezoeker van het concert
  • Verslagje met bezoekersaantallen
  • Vrijkaartjes verloten
  • Aankondiging studio-opname
  • Selfie in de studio
  • Cover cd-hoes
  • Laten meedenken over titel en ontwerp cd-hoes

Tip 6. Verzamel e-mailadressen

Hoe betrokken je volgers of fans ook zijn… vaak kun je niet achterhalen wie het zijn of hoe je ze later nog een keer kunt benaderen.

Het gaat je helpen als je ervoor zorgt dat je ze en masse later nogmaals kunt benaderen met een aanbod of aanbieding. Of met een vraag of enquête bijvoorbeeld. Zorg dus dat je de namen en e-mailadressen verzamelt. Zo komen ze op je lijst en dat is belangrijk, want… the money is still in the list.

Zorg wel dat je ze wat interessants teruggeeft; ook al zijn het je fans, ze geven niet zomaar hun gegevens voor een nieuwsbrief. Dat klinkt saai – en dat is het ook. Noem het liever ‘wekelijkse inspiratietips’ of wat dan ook.

Geef ze bijvoorbeeld een checklist, ongepubliceerde opname van jou of wat dan ook. Iets wat ze nergens anders kunnen krijgen en wat ze laat proeven van jou persoonlijkheid en jouw aanpak van je vak.

Tip 7. Zorg voor een goede website

Is dit allemaal op orde, maar verwijzen je berichten op social media naar een website waar de bezoeker niet begrijpt waar die over gaat en wat hij moet doen? Kortom: is je website niet op orde?

Dan heeft social media inzetten een averechts effect.

Wie op je site komt en daar niets van snapt, gaat weg en komt nooit meer terug.

Zonde. Gemiste kans!

Zorg dus dat je de stromen bezoekers naar een goede website stuurt. Hier lees je hoe je een goede zakelijke website herkent.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig om je website op orde te krijgen? Meld je dan aan voor een gratis gesprek. Dan bekijken we wat je precies nodig hebt en hoe ik je daarbij kan helpen.


Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het