Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

“Ik kan mijn verhalen nog niet publiceren, want eerst…”

Hieke_agent_gespiegeld_niet-slim-wel-slim_tekst_webLaatst slenterde ik door een pop-up store die in een voormalig warenhuis is opgericht. Allerlei stands stonden er: van dure sieraden tot… “Hé, die dame bij de Zuid-Amerikaanse superfoods ken ik!” Ik snelde naar haar toe. Onvermoeibaar promoot ze bijzondere soorten quinoa uit haar vaderland.

Net als een paar jaar geleden, toen ze bij mij een WordPress-cursus volgde, was het weer inspirerend om haar te spreken. Deze vrouw zit vol verhalen. Verhalen die alleen zij, als native, kan vertellen. Ze barst van de unieke kennis over onbekende soorten quinoa en haar ogen twinkelen als ze daarover vertelt. Je hangt gewoon aan haar lippen.

Ik riep destijds al dat ze die fantastische verhalen moest delen met een groter publiek – op haar website en daarna bijv. gebundeld in een boek. Daar zitten ongetwijfeld mensen op te wachten.

“Maar eerst…”

“Maar de webshop werkt nu niet goed, dus ik kan die verhalen er nog niet op zetten.”

Dat is een bekende drempel.

Ondernemers willen geen verhalen onder de aandacht brengen door links te delen naar een site die vervolgens doodloopt. Dat zou ik ook niet willen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de betreffende ondernemer verlegen is en niet groot durft te denken. Dat hij of zij zichzelf klein houdt, terwijl anderen op hem of haar zitten te wachten. Dat mag je jouw potentiële fans niet aandoen!

Of wat te doen als Nederlands niet je moedertaal is? Dat kan ook een drempel opwerpen om je verhalen maar ‘ns losjes de wereld in te slingeren.

Geen geldige excuses

Begrijpelijk allemaal, maar wat mij betreft geen geldige excuses. Er zijn namelijk talloze mogelijkheden om tóch jouw verhalen te vertellen. En in het geval van deze Zuid-Amerikaanse vrouw kan ze maar beter zo snel mogelijk beginnen, want anders krijgt ze het in dit leven niet eens af 🙂

Tips om tóch je verhalen te publiceren

Tip 1. Externe blogsite

Is je website écht zó slecht dat je voor geen goud potentiële klanten daarheen wil leiden? Open dan een losse blogsite en vertel daar je verhalen. Je kunt je websites eenvoudig aan elkaar koppelen.

Tip 2. Tijdelijk telefonisch bestellen

Is je site redelijk, maar werkt de webshop niet, zoals mijn ex-cursiste ontdekte toen diehard fans haar belden dat ze niet konden bestellen?

Zet dat dan op je site en vermeld dat ze telefonisch kunnen bestellen totdat je shop weer werkt.

Zo verlies je geen fans en hoef je niet vanwege de techniek mogelijke klanten af te wijzen. Die komen nl. nooit meer terug, dus die moet je op de één of andere manier meteen aan je binden.

Tip 3. Nieuwsbrief

Deze vrouw heeft dus al een aantal fans die graag bij haar kopen en graag terugkomen. Die mensen willen ongetwijfeld niet alleen haar quinoa kopen, maar daar ook álles over weten. Ze vragen zich niet alleen af wat ze er allemaal mee kunnen maken, maar ook waar hun product vandaan komt. Daarbij willen ze een uitgebreider antwoord dan “uit Peru”. En wie kan daar beter over vertellen dan deze native Peruaanse?

Nieuwsbrieven zijn daarvoor ideaal, want je kunt zo mensen altijd gratis benaderen, zo vaak als jij wil. En je kunt meten wie waarin geïnteresseerd is en hoe goed bepaalde onderwerpen werken bij jouw fans.

Mijn kennis werpt een nieuwe drempel op: “Nieuwsbrieven zijn ouderwets, tegenwoordig gaat het via WhatsApp. Dat zie ik bij mijn kinderen.”

Ik antwoord dat dat niet handig is, omdat je dan niets kunt meten. “Bovendien: ga jij lange verhalen intypen in een appje? Dat is voor jou niet handig en de lezer wordt er ook niet blij van. Ook niet als het een recept is; je kunt dat niet makkelijk even uitprinten of archiveren op je computer.”

Tip 3a. The money is in the list

Lees maar eens mijn blog Zijn nieuwsbrieven doodverklaard?

Tip 4. Vertel je verhaal met beeld

Is de Nederlandse taal je belangrijkste drempel? Kun je je wel verstaanbaar maken, maar schrikt een tekst schrijven je af? Ook daar is wat aan te doen: vertel je verhaal voor de camera!

Ik zie het wel voor me: een YouTube-kanaal met de naam quinoa.tv ofzo…

Tip 5. Huur een copywriter in

Of huur een copywriter in, als je niet graag schrijft. Liefst iemand die jou goede en kritische vragen stelt, goed luistert, en daar een aantrekkelijk blog van maakt.

Ga jij jouw verhalen vertellen?

Zoals je ziet, zijn er geen excuses om jouw verhalen – waar anderen écht op zitten te wachten – niet te vertellen.

Dus: hup! Aan de slag!

Hulp nodig? Meld je dan aan voor een gratis gesprek. Ik help je graag!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het