Cookies
Deze website maakt gebruikt van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

“Waar moet ik op letten bij een fotoshoot?”

Tips voor fotoshoot“Waaaah! Ik heb volgende week een fotoshoot! Mijn bedrijf en ik gaan op de foto voor de website”, liet een bevriende ondernemer me pas geleden weten. Ze vindt het spannend om zichtbaar te worden met haar unieke bedrijf (lees: unieke gaven) en ja – model staan is nou ook niet iets wat je dagelijks doet… Dus ze vroeg om tips.

Goed dat ze belde! Want er zijn eenvoudige dingen die je echt moet weten voordat je een shoot in gaat. Dingen waar je zelf niet gauw aan denkt, omdat je nu eenmaal niet dagelijks met websites en beeldvorming bezig bent.

En die dingen deel ik natuurlijk graag met je in onderstaande tips.

Fotoshoot – tip 1. Bedenk wat je wil uitstralen

Hoe wil je overkomen? Zelfverzekerd of juist meer dienstverlenend? Of neutraal? Of je recht in de lens kijkt, van omlaag of juist omhoog in de camera, maakt een groot verschil. Mensen die omlaag kijken, komen sneller arrogant over; en andersom geldt dat je onderdanig kunt overkomen als je omhoog de lens in kijkt. In subtielere vorm geldt hetzelfde als je je hoofd wel bijna recht op je hals hebt, maar bijv. net onder je haar door kijkt of over je bril langs.

Ook je houding maakt uit. Ook al lach je nog zo lief, met de armen over elkaar straal je onbewust toch een gesloten houding uit. Om maar eens een voorbeeld te noemen. Ga je zitten of staan? En welke houding neem je dan aan? Met je benen naast of over elkaar? Heb je attributen die duidelijk maken wat je doet of laat je die achterwege? Enfin, behoorlijk wat dingen om over na te denken…

Dat geldt ook voor je kleding. Een col tot hoog in je nek is heel anders dan een open V-hals bijvoorbeeld.

Vergeet ook niet de actiefoto’s als jij een beroep hebt waarbij je veel live contact hebt met je klant. Kies een klant of model uit waarmee je op de foto kan; waarop het lijkt of jij aan het werkt bent. Jij moet i.i.g. duidelijk in beeld, de klant kan op de rug gefotografeerd worden en anoniem blijven.

Fotoshoot – tip 2. Waar gebruik je de foto voor?

In dit voorbeeld gaat het om foto’s voor je website. Maar ook binnen dat duidelijke kader moet je jezelf deze vraag stellen.

Op je homepage wil je misschien een andere foto dan op de pagina ‘Over mij’. (Tip: lees mijn blog over wat je wel en niet op de Over mij-pagina zet.)

En waar op die pagina staat de foto? Is dat rechts? Kies dan een foto waarbij jij juist naar links kijkt. De ogen van je lezer/kijker worden als eerste naar opvallende elementen getrokken, vooral naar beeld. De kijkrichting van de foto is belangrijk en dan gaat het vaak om bepaalde zichtlijnen in beeld, maar als het om portretten gaat, kijkt een lezer eerst naar de ogen op de foto. Kijkt die het beeld uit, van je webpagina af, dan klopt er iets niet. Onbewust krijgt je kijker/lezer dan een gevoel dat er wat mis is. En dan is ‘ie weg. Let dus op de kijkrichting.

De plaats van je foto op een bepaalde pagina heeft invloed op:

  • de kleuren van de foto; passen die bij die pagina? Let daarbij op de kleur van je kleding én de achtergrond. Maak de achtergrond ook rustig, zéker niet rommelig
  • de uitsnede van de foto; wil je een vierkante foto of een rechthoekige? En wil je dan alleen je gezicht of ook een stuk van je bovenlijf? Of wil je er ten voeten uit op? (Dat is letterlijk van top tot teen.)
  • de kijkrichting waarmee jij wordt gefotografeerd (zie boven)

Gebruik je de foto op social media? Dan moet ‘ie vierkant zijn en liefst met de blik recht in de camera. Dan kun je ‘m overal gebruiken, ook als Facebook je portret ineens rechts plaatst.

Heb je nog geen website? Laat dan verschillende foto’s maken met verschillende kijkrichtingen en poses, die voor allerlei doelen geschikt zijn. Dan kan je ook nog ‘ns afwisselen.

Fotoshoot – tip 3. Welke fotograaf kies je?

Allereerst selecteer je natuurlijk op genre (portretfotografie) en stijl. Je kijkt naar portfolio’s op internet en checkt of die stijl je aanspreekt. Daarna ga je ws. op prijs selecteren. Maar dan ben je er nog niet! Vergeet niet de sociale vaardigheden van de fotograaf – die zijn minstens zo belangrijk als de fotografisch-technische vaardigheden.

Of je nou vaak voor de camera staat of niet: het is erg prettig om een fotograaf tegenover je te hebben die jou door de fotoshoot heen praat. En natuurlijk geldt dit vooral als je zo’n sessie spannend vindt. Hij of zij moet je op je gemak kunnen stellen en op een vriendelijke, maar duidelijke toon uitleggen wat hij of zij van je wil. Bijv. instructies geven over houding/pose.

Bel die persoon op en probeer na te gaan of je een klik voelt. Dat is heel belangrijk, anders krijg je foto’s die niet ontspannen overkomen en dat doet afbreuk aan je professionele uitstraling op je site.

O, en vergeet je ook niet te checken hoe lang zo’n shoot duurt? Vaak is het max. 1 uurtje, zelfs als je geen ervaring hebt als model. Duurt het veel langer, dan is de fotograaf geen ervaren portretfotograaf, maar ws. landschapsfotograaf die studiowerk erbij doet.

Conclusie

Er zijn dus stiekem nog heel wat zaken om op te letten tijdens een fotoshoot voor je website. Hopelijk heb je er wat aan gehad. Doe er je voordeel mee!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het