Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Hoe neem je Google-zoekresultaten mee naar je nieuwe website?

Conversie_Hieke_webVoor veel klanten bouw ik nieuwe websites. Ze hebben nog niets en beginnen met een eerste website. Maar er zijn ook klanten die een nieuwe, modernere website nodig hebben, die vaak flink op de schop moet qua menustructuur. Voor hen bouw ik een site met andere pagina’s (en dus andere url’s) dan hun huidige website.

Die oude sites hebben al een Google-verleden en dat wil je natuurlijk meenemen naar je nieuwe webstek.

In dit blog lees je hoe je dit aanpakt. Hierbij kan het gaan om andere pagina’s binnen dezelfde domeinnaam (www-adres) of om een heel andere domeinnaam. De principes zijn hetzelfde. Dus ook als je je bedrijfsnaam aanpast en het daarbij horende www-adres, dan zijn deze tips van toepassing.

Maak 301-redirects

Tip 1. 301-redirects met *.htaccess

Hiermee kun je in een speciaal bestand op je website aangeven welke url waarnaartoe moet.

Nadelen:

  1. Hiervoor moet je wel wat coderen.
  2. Dit bestand staat bij de host van je oude website. Stap je over op een andere host, dan kan dit niet, tenzij je een jaar extra betaalt misschien. Maar wanneer je je contract stopzet, zullen de meeste hosts geen ruimte bieden voor zo’n *.htaccess-bestand. (Uiteraard is er niets aan de hand als je niet van host wisselt.)

 

Tip 2. 301-redirects met plugin

Je kunt ook redirects of doorverwijzingen maken met een plugin. Je voert de oude url in, typt in waar die heen moet verwijzen en slaat ‘m op. Zo kun je een hele lijst maken.

Voordelen:

  1. Eenvoudig te maken, jij kan het ook. Handig voor als je na oplevering een pagina hernoemt; dan kun je ‘m zelf doorsturen naar de nieuwe url.
  2. De lijst is te benaderen via je WordPress-dashboard, dus je bent niet afhankelijk van oude hostingpartijen enz.

 

Hoe lang laat je die 301-redirects staan?

Meestal is een termijn van 6 tot 12 maanden ruim voldoende. Google en andere volgers weten tegen die tijd waar hun favoriete informatie zich bevindt en hebben de links, favorieten, bladwijzers enz. aangepast.

Wat doe je met pagina’s die niet meer bestaan?

Laat al je oude pagina’s verwijzen naar een relevante nieuwe pagina op de nieuwe site. Stuur ze door naar iets over hetzelfde onderwerp. Is zo’n pagina er niet? Stuur je bezoeker dan door naar je homepage.


Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het
>