Cookies
Deze website maakt gebruikt van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

“Moet ik wel of geen datum bij berichten zetten?”

Wel of geen datum bij berichten zetten?Een datum bij berichten zetten… Sommige ondernemers zijn fel tegen, andere juist voor. En weer andere vragen zich af wat handig is. Onlangs kwam er een vraag voorbij die zelfs nog specifieker was: “Zet je wel of geen datum in de url van je blog?”

De overweging daarbij was: “Tot nu toe doe ik dat altijd automatisch, maar ik hoorde iemand zeggen dat je ze beter tijdloos kunt maken. Wat zijn de voors en tegens?”

Die zet ik hieronder graag voor je op een rij. Het gaat dan om de datum in het algemeen, dus in de url van je bericht, maar ook onder- of bovenaan bij ‘gepubliceerd op…’ of ‘bijgewerkt op…’.

Geen datum bij berichten – voors

Zoals in de overweging al te lezen was: wanneer je in je url geen datum aangeeft, kun je je blog tijdloos maken. Daardoor kun je die artikelen eindeloos hergebruiken zonder over te komen als niet up-to-date. En als je iets bijwerkt zonder dat je de datum verwerkt, is je artikel altijd bijdetijds.

Geen datum bij berichten – tegens

Je archief raakt vervuild danwel wordt onoverzichtelijk. Stel je voor dat Nu.nl een nieuwsbericht over een langslepend onderwerp (bijv. oorlog, kabinetscrisis enz.) continu bijwerkt zonder dat er een datum of tijd wordt genoemd… Dan wordt dat bericht [1] erg lang en [2] onduidelijk. Wanneer was welk nieuws bekend? Nu.nl maakt gewoon steeds nieuwe berichten aan en werkt hooguit foutjes bij. Anders wordt het geschiedvervalsing. Dat klinkt zwaar, maar is feitelijk wel zo.

Een ander tegenargument is: de bezoeker kan niet beoordelen of de informatie betrouwbaar is. In mijn branche (websites, online marketing) verouderen inzichten en software/plugins/thema’s snel en de internetsurfer moet eerlijk kunnen beoordelen of mijn zoekresultaat hem gaat helpen. Daarom zet ik juist wél altijd een datum bij mijn bericht. Ook bij evt. aanvullingen of aanpassingen. Dan meld ik per aanvulling wanneer die gedaan is waarom.

Ik doe dit ook vanuit mezelf; ik vind het superirritant als data er niet bij staan en ik niet kan beoordelen hoe oud en dus hoe betrouwbaar de info is. Dan ben ik weg en kijk ik naar andere Google-hits.

Conclusie

Kortom: voor blogs zoals die van mij is het goed (of beter: handig) als er een datum bij staat, vanwege de actualiteit in websitetechniek, terwijl het voor anderen juist slim kan zijn om het niet te doen. Want in sommige gevallen kunnen artikelen goed tijdloos blijven.

Er is dus geen goed of fout, maar alleen de vraag: “Wat is handig in jouw branche of bedrijf?”

Succes met beslissen!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het