Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

De nachtmerrie van iedere zelfstandige dienstverlener (2)

Vorige keer blogde ik over Inge en haar site die wel van perkament leek, in het artikel ‘De nachtmerrie van iedere zelfstandige dienstverlener’. Nu blijkt Inge niet alleen te staan in haar ‘websitehel’. Prompt kreeg ik een hulpverzoek van Claudy, die met haar website ook niet bepaald een hemels traject doorlopen had.

Daarom deze week deel 2 over ondernemersnachtmerries op het gebied van websites.

 

Het gaat over hoe je je websitebouwer aanstuurt. Zoals je in het vorige blog kon lezen, kan dat ook prima als je geen kaas gegeten hebt van de bijbehorende techniek.

Claudy kampte met de volgende problemen:

  • Haar bouwer was alleen ’s avonds bereikbaar, terwijl zij dan juist vaak werkt. Claudy traint buiten, met vrouwen die fit willen worden of blijven. Op andere avonden is ze te moe. Bovendien wil ze gewoon tijdens kantooruren andere dienstverleners kunnen spreken.
  • Hij was alleen ’s avonds bereikbaar, omdat hij dit webbouwwerk naast een baan erbij deed. Dat had tot gevolg dat het niet echt prioriteit had: de website was na 2 jaar af (sic!).
  • Bovendien reageerde hij niet of traag, waardoor het hele traject behalve traag ook nog eens frustrerend verliep.

Je website bouwer aansturen is kinderlijk eenvoudig

Met de volgende tips houd jíj de touwtjes in handen. Je bent niet meer afhankelijk van je bouwer en het duurt al helemaal geen 2 jaar meer tot je website af is. Neem van mij aan: 2 maanden is vaak al ruim genoeg voor een website.

Geen frustratie of nachtmerrie meer, maar een heerlijke nachtrust; én een goed werkende website.

Tip 1. Bepaal de juiste volgorde

Kijk rond voordat je iemand een opdracht gunt. Bepaal eerst wat je wil en wat je nodig hebt, kijk daarna pas wie dat het beste voor jou kan realiseren. Natuurlijk is het lief van je om je neefje of je buurman die opdracht te geven, maar het is geen professionele aanpak. Met dito resultaat.

Lees bijvoorbeeld ook mijn blog ‘Dat kan mijn neefje ook!’

Dus: maak een lijst van 3 of 5 dienstverleners die jouw website professioneel kunnen neerzetten. Maak een pakket van eisen voor je site en evt. ook voor de persoon met wie je wil werken. Wat biedt hij/zij? Wat voor soort persoon is het?

Wat heb je nodig? Alleen een website? Of ook bijv. een opzet voor je online marketing eromheen, zodat je website voor jou gaat werken?

Tip 2. Bel verschillende bouwers

Bel verschillende bouwers van wie je denkt dat ze bij jou en je opdracht passen. Vraag aan hen hoe ze werken. Doen ze braaf wat jij zegt? Durven ze mee te denken? Ertegenin te gaan? En – niet te vergeten – reageren ze snel? Alleen met zúlke mensen boek je het beste resultaat.

Want alleen uitvoeren wat jij zegt líjkt wel service, maar is het niet. Jij bent immers geen expert – anders huurde je geen websitebouwer in – maar hebt op hoofdlijnen een idee van wat je nodig hebt. Van de websitebouwer mag – nee, móet – je dan verwachten dat hij of zij jouw plannen op een hoger plan tilt.

Dus een bouwer moet jóu sturen en helpen; met je meedenken.

Tip 3. Maak afspraken en bevestig die per mail

Bespreek jullie werkwijze en zet die nog ‘ns op de mail ter bevestiging. Dat is professioneel én handig, want jullie hebben iets om op terug te vallen als er onverhoopt iets mis gaat in de samenwerking.

Neem daarin ook op wat reactietermijnen zijn en wat de planning is. Houdt je bouwer zich er niet aan, dan kan je hem of haar erop aanspreken. En verandert er dan nóg niets, dan kan je met een gerust hart de opdracht terugtrekken en een andere bouwer zoeken. Mij bijvoorbeeld 😉

Conclusie: regie houden is makkelijker dan je denkt

Heb je verstand van computers en internet? Of helemaal niet? Dat maakt niet uit. Een goede webbouwer maakt jou niet van zich afhankelijk, maar helpt je. Hij of zij is dienstbaar aan jou – niet andersom! Dus grijp in als de websitebouwer een afspraak niet nakomt.

Bovendien denkt een goede webbouwer met je mee en bied je meer dan alleen een website. Jij hebt vast wel een globaal beeld van wat je nodig hebt, maar online marketing is niet je vakgebied. Dus dan mag je verwachten dat de expert met je meedenkt.

Zal ik met je meedenken?

Heb je een nieuwe website nodig of moet je je huidige site aanpassen? Werk jij voor je website in plaats van dat je site voor jou werkt? Of heb je een bouwer, maar komt die afspraken niet na of reageert hij/zij traag en ben je het zat? Meld je dan aan voor de gratis webscan. Dan bespreken we wat je nodig hebt.

Maak er gebruik van – je krijgt altijd een paar gouden tips!


Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het
>