Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

Zijn nieuwsbrieven doodverklaard?

Hieke_zwaait_webDe nieuwsbrief was doodverklaard, maar is terug. Zo begint het artikel Een betere uitlaatklep dan Twitter van Inge Janse in de nrc.next van 28 oktober.

Hier schuilt een kern van waarheid in. Mensen lazen nieuwsbrieven niet meer en schreven zich zelfs uit, omdat die verkoperig, opdringerig, schreeuwerig en spammerig waren. Maar wanneer is een nieuwsbrief spammerig? En klopt dit artikel wel?

Waarom mensen je nieuwsbrief niet lezen

Meestvoorkomende oorzaken:

  • ondernemers brabbelen over zichzelf, omdat ze het woord ‘nieuwsbrief’ eer aan willen doen (zie verderop)
  • ondernemers willen alleen maar verkopen; de nieuwsbrief is eigenlijk een reclamefolder
  • de inhoud van de nieuwsbrief is niet relevant voor de lezer
  • de lezer is geen echte fan van de ondernemer die de nieuwsbrief verstuurt

Zodra je als ondernemer denkt dat je informatie over jezelf moet delen in zo’n nieuwsbrief, begint het al mis te gaan. Want dat willen jouw abonnees helemaal niet lezen.

Nieuwsbrieven als uitlaatklep?!

Dat een nieuwsbrief een uitlaatklep zou zijn, of dat dat werkt, geloof ik best. Dat is ongetwijfeld waar in een enkel geval. Maar als je dat verkeerd aanpakt, brabbel je weer over jezelf als ondernemer en gooien mensen je nieuwsbrief toch weer weg. Of ze schrijven zich uit, waardoor jij weer baalt van het slinkende aantal abonnees.

Dat is zonde van jouw werk en inzet?

Maar dat hoeft niet langer zo te zijn. Gebruik je nieuwsbrief niet als uitlaatklep; dat werkt voor een select groepje ondernemers. Wij – de rest – kan dit beter anders aanpakken.

Want: the money is – nog steeds – in the list en daar kan jij je voordeel mee doen.

Hoe je nieuwsbrieven wél handig inzet

Tip 1. Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief

Wat ik van Aartjan van Erkel geleerd heb, is: noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief. Dat klinkt saai en de inhoud is dat meestal ook. Geef wekelijks, tweewekelijks of maandelijks gratis tips – dat slaat wél aan. Noem dat in de titel van je nieuwsbrief, bij de inschrijfvelden op je website en in de inhoud.

Tip 2. Gedraag je niet als een zendmast

Jouw lezer wil helemaal niet lezen over jou of jouw bedrijf, maar over zichzelf. Over zijn probleem en de oplossing daarvoor. Het is jouw taak om te laten zien (in tekst en/of beeld) dat jij dat probleem als de beste kan oplossen.

Door regelmatig veel kennis op deze manier te delen, bouw je een status op als betrouwbare expert die de boel professioneel aanpakt.

Je moet dus geen informatie zenden vanuit jezelf alsof je een zendmast bent, maar dingen delen waar jouw lezer wat aan heeft. Die krijgt dan – terecht – het gevoel dat jij dé oplossing biedt voor zijn probleem, en is sneller geneigd om je dan in te huren. Want doordat hij weet dat je goed bent (hij leest je tips), krijgt hij vertrouwen in je. Hij heeft je aan het werk gezien.

Tip 3. Stuur je nieuwsbrief niet aan al je contacten

Nieuwsbrieven komen al gauw over als spam, wanneer mensen geen fan zijn. Of als ze jouw dienst niet of nooit nodig hebben. Stuur je nieuwsbrief dus niet zomaar aan al je contacten (dat is overigens illegaal), maar alleen aan mensen die jouw fan zijn. (Lees hier hoe je uitvindt wie jouw fans zijn.)

Zij wíllen juist graag van je horen, en kijken uit naar je tips en nieuwe dienstaanbod. Deel je die info niet als eerste met hen, dan voelen ze zich mogelijk zelfs gepasseerd. Als jouw mailinglijst uit echte fans bestaat, is de kans dat mensen je nieuwsbrief lezen heel groot. En de kans op uitschrijvingen en niet-lezen heel klein.

Conclusie

Nieuwsbrieven zijn spam, als de schrijver informatie zendt en als de lezer geen echte fan is. Maar deel jij waardevolle tips waar je fans echt wat aan hebben, bijvoorbeeld tips die ze meteen kunnen toepassen, dan is een nieuwsbrief een supertool. In die hoedanigheid is hij nooit uit de running geweest, ook al beweren sommigen wat anders.

Wil je weten hoe jij online marketing (website, webteksten en nieuwsbrieven) voor jouw bedrijf het beste kan inzetten? Meld je dan aan voor de gratis webscan. Je krijgt altijd enkele gouden tips.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het