Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

“Ik kan toch ook mijn website vervangen door Facebook?”

'Ik kan toch ook mijn website vervangen door Facebook?'“Ik kan toch ook mijn website vervangen door Facebook?” Veel mensen denken dat het handiger is om een openbare Facebook-pagina te maken waar je al je nieuws, kalenderitems en aankondigingen op kan publiceren dan een website. Het is immers gratis, terwijl een goede en professionele website dat niet is.

Die vraag krijg ik dan ook regelmatig te horen. Het antwoord is: “Natuurlijk kan dat – als je niet gevonden wil worden…”

Ik heb zelfs een webbouwer aan een stichting met weinig geld horen adviseren dat een deel van de website beter kon worden vervangen door een Facebook-pagina… (sic!)

Ik hoor je denken: “Maar waarom moet je dat dan niet willen?”

Nou, om een aantal redenen. Als je een bedrijf runt dat op de lange termijn succesvol moet zijn en als je niet gaat voor kortetermijndoelen, moet je rekening houden met de volgende dingen.

Branding – je eigen huisstijl gebruiken

Facebook heeft duidelijk een eigen huisstijl. En dat is niet de jouwe. Het logo, de kleur en de pagina-indeling kun je niet aanpassen zonder hulp van dure specialisten.

Bezoekers op je Facebook-pagina zien altijd eerst het Facebook-logo en niet het jouwe. Het duurt dus langer voordat ze de webpagina herkennen als iets wat bij jou hoort en krijgen associaties die bij dit sociale medium horen. Ze worden in een andere mindset geduwd. Onderschat de kracht van je eigen domeinnaam en logo niet.

Je eigen toko promoten word dus moeilijk als je dat louter op Facebook doet, terwijl je juist in al je uitingen eenheid wil uitstralen om goed herkend te worden en vertrouwen te wekken. Brochures, website, nieuwsbrief enz. wil je met elkaar in lijn brengen qua kleuren, logo en vormgeving.

Ook de domeinnaam – waar ik vorige keer over blogde – kan beter eenheid uitstralen met je bedrijf. Houd je een Facebook-pagina aan, dan wordt je domeinnaam iets als ‘www.facebook.com/jouwbedrijf’ in plaats van ‘www.jouwbedrijf.nl’. Dat is (zoals je in dat artikel kon lezen) niet echt erg voor de zoekresultaten, maar wel voor je professionele uitstraling.

Het staat goedkoop – en dat is het ook.

Search Engine Optimization (SEO)

Facebook is een ommuurde tuin. Je kunt via Google nauwelijks over die muur heen kijken; het platform is grotendeels afgesloten voor zoekmachines.

Maar belangrijker nog: je kunt SEO niet beïnvloeden. Bij Facebook heb je vrijwel geen invloed op wat er gebeurt; dat wil je niet.

Op een eigen website met bijvoorbeeld WordPress – een platform dat ook nog eens gebouwd is om goed te scoren in Google – kan je juist behoorlijk veel SEO-zaken beïnvloeden. Je kunt ook precies meten wat er gebeurt op je site, waardoor je weer dingen kan verbeteren. Dat gaat op Facebook niet.

Aangezien verreweg de meeste zelfstandige dienstverleners juist wél gevonden willen worden om zo opdrachten te werven zonder al te veel moeite te hoeven doen, is je website vervangen door Facebook dus niet handig.

Lamp-in_hand_gespiegeld_webTip 1

Wil je wél gevonden worden in Google, dan moet je op z’n minst een ander platform hebben naast die Facebook-pagina. Kortom: een website met een blog. Want door te bloggen, publiceer je regelmatig nieuwe content, waardoor Google en andere zoekmachines je hoger plaatsen in de zoekresultaten.

Lay-out pagina’s aanpassen

Facebook is opgezet als digitale borreltafel. Dat is iets wezenlijk anders dan een website: dat is een marktkraam waar je je bezoekers laat proeven van je dienst – een sinaasappelpartje – en ze probeert de hele zak sinaasappels te verkopen.

Dat doel zie je terug in de vormgeving en de mogelijkheden.

Op een website gebruik je bijvoorbeeld verschillende soorten pagina’s om je klanten met jou kennis te laten maken.

Er zitten vreemden tussen je bezoekers, die je wil verleiden kennis met je te maken door je weggever te downloaden, je blogs te lezen en de nieuwsbrief te ontvangen. Dat doe je vaak op een pagina met meerdere elementen, zoals een zijbalk met inschrijfvelden. Daar zet je ook testimonials van klanten neer, om vertrouwen te wekken.

Wil je je bezoeker op een verkooppagina verleiden, dan leidt zo’n zijbalk alleen maar af van de koopknop in de hoofdtekst. Daar laat je dus dat soort elementen juist weg.

Zie dat op Facebook maar eens aan te passen.

En hoe zit een blogtekst zoals deze eruit in zo’n klein berichtenvak op Facebook? Precies: als een eindeloos lange tekst die je niet gaat lezen.

Plus – ook niet onbelangrijk – hoe ga je mensen op de koopknop laten drukken in een verkooptekst op Facebook? Waar komen ze dan uit?

Overzicht

Als je mijn tip opvolgt en toch een website met blog laat maken, dan is het wel zo overzichtelijk (voor jou én je bezoekers) en praktisch om alles bij elkaar te hebben. Dan hoef je niet én een website én een Facebook-pagina bij te houden.

Facebook gebruik je misschien wel, om engagement en traffic naar je website te creëren door links naar artikelen (blogs) te plaatsen, maar dat leidt tot heel andere teksten dan die je nodig hebt om gevonden te worden en mensen te verleiden iets te kopen of contact op te nemen. Verkoopteksten zijn namelijk lang, hebben een aantal vaste elementen en dat past gewoon niet op Facebook. Qua inhoud én qua opzet.

Lamp-in_hand_gespiegeld_webTip 2

Gooi Facebook nou ook weer niet overboord, maar denk na over of en hoe je het wil inzetten als aanvulling op je website – je centrale plek op internet.

En onthoud: Facebook is een middel, niet een doel. Past het niet bij jou, je fans of je onderneming? Prima; dan gebruik je het niet. Scheelt je weer werk 😉

Conclusie: website vervangen door Facebook is niet handig

Ik zeg dus niet dat je Facebook niet moet gebruiken, dat moet je zéker wél doen als het enigszins past. Maar dan als aanvulling op je website met blog, en niet als vervanging ervan. Je kunt er juist betrokkenheid mee creëren en verkeer naar je website leiden door links te plaatsen naar interessante en vooral relevante blogs.

Maar een standalone Facebook-pagina in plaats van een website is niet verstandig.

Kortom: geen website nemen omdat dat goedkoper is, zal je duur komen te staan. Je moet dan veel meer tijd en geld stoppen in marketing, omdat je online niet (goed) vindbaar bent. Een website met blog is niet voor niets dé internetmarketingtool van deze tijd.

Natuurlijk komt er heel wat meer bij internetmarketing kijken dan alleen een website met blog optuigen. Er is veel meer nodig dan een beetje techniek. Lees bijvoorbeeld maar eens mijn blog ‘Dat kan mijn neefje ook!‘.

Wil je weten wat voor jouw bedrijf de slimste oplossing is? Meld je dan aan voor de gratis webscan. Je krijgt dan ook enkele gouden tips – gratis en voor niets.

Deze maand heb ik nog ruimte voor 4 webscans. Meld je dus snel aan, want daarna is er pas in november weer plek.


Reacties op ““Ik kan toch ook mijn website vervangen door Facebook?”

  1.    Alger schreef
    op

    Leuk, leerzaam stuk! Vooral het feit dat Facebook een muur gemaakt heeft en dat je op je eigen website veel beter kan sturen.

    •    Hieke schreef
      op

      Hoi Alger,

      Dank je. Inderdaad, het woord ‘sturen’ is hier cruciaal.

  2.    Marijke schreef
    op

    Helemaal mee eens! Ik was me er niet eens zo van bewust dat Facebook zo’n muur tegen zoekmachines heeft gebouwd maar het klinkt heel logisch.
    Bovendien eindigen de Facebook posts lang niet bij alle mensen die jou willen volgen, want je bericht bereikt niet iedereen die je heeft geliked en heeft aangegeven dat ze je WILLEN volgen. En de info die ze willen hebben van je, moeten ze in je tijdlijn zoeken.
    Goede website is veel beter!

    •    Hieke schreef
      op

      Dank je Marijke, goede toevoeging.

  3.    Jehanne schreef
    op

    Herkenbaar en helemaal mee eens

    •    Hieke schreef
      op

      Hoi Jehanne,

      Gelukkig maar, want dat was ook de filosofie achter jouw site. Niet dat jij mij deze vraag stelde over Facebook in plaats van een website, maar het idee erachter (zoals bij al mijn klanten) is wel dat je 1 centrale plek hebt op internet, je eigen website, en dat alle andere platforms de periferie die verkeer naar dat ‘centrale station’ leiden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het