Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

Welke domeinnaam moet ik kiezen?

Welke domeinnaam moet ik kiezen?Een klant vroeg me laatst: “Welke domeinnaam moet ik kiezen?”

De wedervraag is dan: is je domeinnaam echt belangrijk?

Ja en nee.

Ja, die is wél belangrijk

Google bijvoorbeeld laat alles wat net iets meer is dan gewone tekst zwaarder wegen. Dan heb je het over:

  • tussenkoppen
  • hyperlinks
  • domeinnamen (wat er achter ‘www’ staat, ook wel je url)
  • opsommingen
  • onderschriften bij en omschrijvingen van plaatjes

Je zou, in het verlengde hiervan, ook kunnen redeneren: “Mijn domeinnaam moet aansluiten bij wat mijn klanten willen of zoeken.”

En dan kan je met al die gekke extensies (*.tv, *.nu, *gallery, *.tattoo, *.bike, enz.) ook nog leuke grappen uithalen of je domeinnaam optimaliseren.

Niet zo’n gekke gedachte dus, als je bezoekers via Google wil trekken.

Of niet?

Nee, die is níet belangrijk

Links en andere items die anders zijn dan platte tekst, zijn fijn voor Google. (Zie bovenstaande opsomming.) Dat is al jaren zo, al is het gewicht van dit belang aan wijzigingen onderhevig.

Domeinnamen bijvoorbeeld zijn niet meer zo belangrijk als voorheen. Veel meer gaat het om een website waar veel relevante content op staat, die regelmatig wordt aangepast/ververst/aangevuld. De site moet dus dynamisch zijn in plaats van statisch. (Dat doe je o.a. door te bloggen.)

Voor Google maakt het niet veel meer uit of je iets in een url verwerkt of niet. Ik ken een voorbeeld van een autodealer in de buurt van Alblasserdam die veel schrijft over auto’s in die plaats. Hij heeft geen www-adres met die zoekwoorden, maar komt wel hoger in de resultaten dan zijn collegafranchisenemer IN Alblasserdam zelf… Die wél een url heeft met dezelfde zoekwoorden.

Voor Google maakt het dus niet uit, maar het laatste woord is aan de persoon die de zoekresultaten bekijkt. En zeg nou zelf: als je moet kiezen tussen een bedrijfsnaam die te maken lijkt te hebben met wat je zoekt en één die er totaal niet op lijkt, wat kies je dan?

Stel dat ik een café zou runnen, bijvoorbeeld ‘Hét Leidse café’, en ik zou dat doen op de website www.ganzenveer2punt0.nl. En stel dat een concurrent in Leiden ‘www.caféleiden.nl’ zou hebben, maar minder moeite doet om hoog te scoren in Google. Dan zou jij toch ook deze link aanklikken, ook al staat ‘ie lager in de zoekresultaten?

Kortom: de url of domeinnaam doet er nog wel toe, maar op een andere manier dan vroeger.

Meerdere domeinnamen voor 1 website

Een ander verlengde in de domeinnamenkwestie is de vraag: “Als je verschillende domeinnamen laat doorverwijzen, is dat handig qua SEO?”

Het antwoord is deels al gegeven: het belang van domeinnamen is flink afgenomen. Links (verwijzingen) zijn wél belangrijk. Denk aan het Wikipedia-principe, dat je zelf natuurlijk ook kan toepassen op je website.

Het verhaal is echter nog wat genuanceerder. Dennis Mickers van Douro Media, een bedrijf dat is gespecialiseerd in online marketing, verwoordt het als volgt:

“Er zijn 2 soorten domeinnamen: branding en zoekwoordgericht ofwel key word domain names. Vergelijk Bol.com en Coolblue. De eerste is zó bekend, dat mensen die een bepaald artikel zoeken, vaak meteen denken aan Bol.com. De laatste heeft heel veel dochterwebsites, zoals de laptopshop en smartphoneshop. Het doel van de bedrijven is hetzelfde, maar het gebruik van domeinnamen daarin heel anders.

Persoonlijk denk ik dat branding op de lange termijn beter werkt. Google heeft het liefst actieve en unieke websites; als je dat in orde hebt, scoor je al behoorlijk zonder verdere optimalisatie.

Wat je met je andere domeinnamen doet, maakt ook verschil. Alleen maar doorverwijzen, gaat je niet helpen hoger te scoren in Google. Dat zou ik alleen doen om concurrentie af te vangen. Dan kies je behalve jouw eigen domeinnaam ook bijvoorbeeld nog *.com, *.be en *.eu, en misschien zelfs nog de varianten met koppeltekens. Zo kan iemand anders jou niet beconcurreren op dezelfde naam. En je voorkomt dat opkopers ‘jouw’ naam kopen en je die voor duizenden euro’s verkopen op het moment dat je denkt: ‘Ik moet mijn concurrentie voor zijn; laat ik die domeinnaam reserveren.’

Wat wél zin heeft, is onder die andere domeinnaam een eigen site hangen met geoptimaliseerde pagina’s die naar jouw hoofdwebsite doorverwijzen. Maar dat is feitelijk gewoon link building.

Bedenk ook hoe veel werk het is om verschillende websites bij te houden, zoals Coolblue doet. Wellicht dat die in de toekomst daarom toch ook hun websites gaan samenvoegen, zoals Bol.com…

En niet alleen die sites bijhouden is veel werk, ook autoriteit opbouwen. Een website die langer bestaat en die dynamisch is, heeft meer autoriteit dan een site die net begint en statisch is. Het kan dus zinvoller zijn om op een bestaande website met autoriteit een pagina toe te voegen met bepaalde zoekwoorden, dan om daarvoor een domeinnaam te registreren en daar een website omheen te bouwen. Of dat je die domeinnaam doorstuurt naar die pagina. Dat doet gewoon niks in Google.

Je kunt dus beter 1 website een branding domain name geven en die goed laten ranken en autoriteit laten opbouwen.”

Nog meer SEO-tips

Behalve domeinnamen zijn er nog andere zaken die je op orde moet hebben om goed vindbaar te zijn. Denk aan:

  • de snelheid van je site
  • schaalbaarheid: is je website responsive?
  • is je site dynamisch?

Lees er meer over in mijn blogs ‘10 tips om je SEO te verbeteren‘ en ‘Hoog scoren in Google – 5 extra tips‘.

Conclusie

Het antwoord op de vraag “Welke domeinnaam moet ik kiezen?” luidt dus eigenlijk: dat maakt niet uit. Er zijn wel een aantal factoren waar je op moet letten om je website goed te laten scoren in zoekmachines, maar de domeinnaam zelf is tegenwoordig steeds minder één van die factoren.

Veel domeinnamen registreren heeft dus alleen nog zin als het gaat om concurrentie afvangen. Voordeel: dat scheelt je weer geld.

Hulp nodig?

Denk je ondanks dit blog toch nog: “Welke domeinnaam moet ik kiezen?” of “Hoe maak ik mijn website beter vindbaar?” Wil je advies of samen sparren? Dat kan – ik denk graag met je mee. Neem gerust contact op.

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het