Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Zeg nooit: “Welkom op mijn site”

Zeg nooit: welkom op mijn siteJezelf voorstellen op je site: zo ouderwets dat het weer hip is. Dat is de titel van een artikel in nrc nxt van woensdag 16 september. Charlotte van ’t Wout geeft 7 trends die je in de gaten moet houden.

Sommige zijn zeker de moeite waard, met andere ben ik het niet eens. Ik geef hieronder een samenvatting én mijn ongezouten mening.

Trend 1 – jezelf voorstellen

Van ’t Wout schrijft: ‘Welkom op mijn website, mijn naam is Janneke en ik ben advocaat. Fijn dat je een kijkje komt nemen.’ Dat is zo’n beetje hoe alle websites tien jaar geleden opgezet waren: een duidelijke homepage met daarop een foto en een tekst over jezelf. Je ziet dit vaak nog steeds bij zzp’ers en het midden- en kleinbedrijf, omdat die ooit een site hebben gemaakt en nooit hebben ververst.

Het goede nieuws: zo’n verhaaltje over jezelf is inmiddels zó ouderwets, dat het weer hip aan het worden is. 

Hier ben ik het niet mee eens. Want:

  1. Natúúrlijk is de bezoeker welkom op je site! Duh…
  2. Als je in je logo, navigatie en tagline al duidelijk maakt wie je bent en vooral wat je doet/biedt, hoef je daar geen welkomstwoord aan te wijden. Zonde van de ruimte én van de kostbare tijd van je bezoeker. Het getuigt dan ook niet van respect voor diens drukke leven.
  3. Bij een huis komen bezoekers via de voordeur binnen. Maar bij een website? Dat hangt ervanaf… Als ze je domeinnaam intikken, komen ze via ‘home’ binnen, maar de kans is veel groter dat ze iets Googlen en op een blog stuiten. Daar ga je al… dan heeft “welkom op mijn site” totaal geen zin.

Charlotte van ’t Wout schrijft verder: Let erop dat de nadruk niet puur op jezelf ligt. Eric van Hall, eigenaar van website designbureau Mediaweb: “Vertel vooral waarom je waardevol bent voor de klant. In een paar seconden moet de bezoeker snappen: dit heb ik aan dit bedrijf.”

Dat is nou juist de clou van het verhaal. Je homepage is bedoeld om vreemden te laten zien wie je bent en wat je doet, maar dan wel vanuit hun probleem gedacht. Ze willen snel – binnen enkele seconden maximaal – kunnen scannen wat je doet en of jij hun probleem kan oplossen. Val je bezoekers dan niet lastig met een overbodige welkomsttekst; laat liever merken dat je ze begrijpt.

Je hebt als het goed is natuurlijk wel een pagina ‘Over mij’, maar daar staan heel andere dingen op dan een welkomstverhaaltje. En zal ik je eens wat zeggen? Als het goed is, gaat ‘Over mij’ helemaal niet over jou.

Trend 2 – Teken zelf illustraties

Veel sites worden gemaakt met templates: kant-en-klare vormen waar je zelf de teksten en foto’s inplakt. Het nadeel is dat alles op elkaar gaat lijken. Van Hall: (…). “Het moet weer persoonlijk voelen.”

Okee, mee eens. Je wil aan de ene kant voldoen aan conventies, omdat bezoekers snel weg zijn als ze niet vinden wat ze zoeken. En ze verwachten bepaalde items nu eenmaal op bepaalde plekken. Binnen die beperkingen wil je je eigen tone of voice hebben, ook qua beeld. Wat ook klopt: persoonlijk contact wordt steeds belangrijker. Mensen doen zaken met mensen. Ik heb natuurlijk niet voor niets Marijke van Veldhoven een berg cartoons laten maken.

Trend 3 – Maak je site mobielvriendelijk

Helemaal waar – zie mijn nieuwsbericht van 14 april 2015 ‘Google geeft voorrang aan mobielvriendelijke websites‘.

Trend 4 – Alles draait om storytelling

Voorzichtig aan komen er steeds meer sites die op een creatieve manier gebruikmaken van de pagina. Bijvoorbeeld een webshop die een meisje volgt tijdens haar dag, en haar outfit door de dag laat veranderen (plus de mogelijkheid tot kopen). (…)

Zelf doen? Denk na wat je het belangrijkste vindt dat de mensen over je te weten komen. Je laatste werk? Of je werkwijze? Bouw de hele site daaromheen, en neem dat als uitgangspunt.

Storytelling – dat is inderdaad een trend. Verhalen onthouden nu eenmaal beter dan saaie opsommingen. Maar het advies daaronder is dan weer jammer. Nadenken over wat mensen van je te weten komen is niet nodig, want je vertelt op je site alleen maar wat jouw ideale klanten – je fans – willen weten. Kijkjes in keukens, werkwijze… dat vinden ze totaal niet boeiend.

Sterker nog: ze vinden jóu helemaal niet boeiend. Het enige wat ze interesseert, is of jij hun probleem kan oplossen.

Trend 5 – Nieuw: volledig schermvullend

Er zijn eigenlijk twee soorten websitedesign: boxed en full. Boxed is het ontwerp waar je een achtergrondplaatje hebt, met daarin een wit vlak: je site. (…) Moderne websites zijn volledig schermvullend: je ziet nu veel van die enorme foto’s. Wil je helemaal vooroplopen, dan zorg je dat dat een bewegende foto is. Dan lijkt het alsof je naar een foto kijkt, en zie je plots een gordijn in de wind waaien.”

Enorme foto’s zijn volgens mij al sinds de introductie ervan een veelbesproken onderwerp, zeker als het gaat om zowel beeld als responsive design. (Dat is dat je website schaalt en ook op mobiel en tablet goed toont.)

Ga maar na: op een breed scherm op je bureau is een grote foto al knap irritant – het duurt een tijd voordat je de relevante informatie bereikt. Je moet eerst een heel eind scrollen, voordat je een indruk krijgt van wat die website biedt en of dat is wat je zoekt. Het helpt de bezoeker niet – de immer haastige, scannende bezoeker.

Dus… hoe irritant is zo’n enorm beeld dan als je op een tablet of smartphone zit te kijken?

Trend 6 – Al een tijdje zo: flat design

Je hebt waarschijnlijk wel doorgekregen dat 3D-letters, schaduw om een foto, of veel tierelantijntjes al een tijdje uit den boze zijn: flat design is de standaard. Dat betekent weinig diepte, simpel en minimalistisch.

Klopt; less is more. Dit heeft weer alles te maken met hoe je je bezoeker en potentiële klant optimaal helpt om zijn taak snel te volbrengen.

Trend 7 – Steeds belangrijker: lettertype

Tot 2011 waren er maar een stuk of zeven verschillende lettertypes online te vinden. Sinds Google ‘web fonts’ heeft gemaakt, kun je voor je site kiezen voor honderden andere lettertypes.

Deze trend heeft alles te maken met persoonlijkheid. In het echte leven communiceer je 2 kanten op, maar op het internet is de communicatie eenrichtingsverkeer. Er is bovendien afstand tussen jou als dienstverlener en je mogelijke klant. Daar moet je dus júist je best doen om je persoonlijkheid te laten zien en een band te creëren. Dat doe je met een persoonlijke schrijfstijl en tone of voice én met vormgeving. En lettertypes zijn daar een onderdeel van.

Conclusie

Kortom: zorg wél voor een persoonlijke uitstraling op je site met eigen schrijfstijl en bijvoorbeeld cartoons, maar zeg nooit “Welkom op mijn site”. Dat staat echt heel knullig en onprofessioneel.

Hulp nodig?

Is jouw website toe aan een modernere of professionelere uitstraling? Qua lay-out en/of teksten? Dan help ik je graag. Meld je aan voor de gratis webscan – dan bespreken we wat je nodig hebt en of/hoe ik je daarbij kan helpen. Je krijgt ook een aantal gouden tips na afloop.


Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het
>