Cookies
Deze website maakt gebruikt van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

Waar je op moet letten als je een website wil overnemen

Waar je op moet letten als je een website wil overnemenChiarangela – vertaalster Italiaans en juriste – helpt ondernemers die zaken willen doen met Italië. Ze heeft pas ook een tolkopleiding gedaan en wil daar meer mee doen.

Ze vroeg me waar je op moet letten als je een website wil overnemen: “Ik kan een website kopen van iemand die mij wel eens tolkopdrachten toeschuift, voor € 1.000 excl. btw. Zij houdt namelijk op met deze branche. Is dat een groot bedrag?”

Wedervraag

Mijn antwoord kwam in de vorm van een wedervraag: “Denk je dat je die investering eruit haalt? Hoeveel opdrachten moet je doen om dat terug te verdienen en denk je dat het je veel werk/inkomsten gaat opleveren?”

Zelfs als je deze vragen positief kan beantwoorden, ben je er nog niet. Want heb je al aan deze punten gedacht?

1. Is het een WordPress-website?

Zo niet, dan is de kans groot dat hij moeilijk bij te houden is. Je zult vroeg of laat moeten investeren in een beter systeem, en dat lijkt me reden tot afdingen.

Hoe check je dat?

Als je op een willekeurige plek met je rechtermuis klikt en op ‘bekijk bron’/’element inspectern’ o.i.d. klikt, kan je vervolgens in het zoekveld van de broncode (meestal helemaal linksonder) ‘WordPress’ intikken. Klik op ‘zoek’ en je weet het antwoord.

2. Koop je ook klanten over of alleen de domeinnaam?

Vraag de huidige eigenaar of je behalve de domeinnaam (www-adres) ook een database met klanten erbij krijgt. Zo ja, dan is het bedrag al aanzienlijk billijker dan voor louter de domeinnaam.

Want jij hoeft geen kosten meer te maken voor (en tijd te investeren in) advertenties, acquisitie enzovoorts.

3. Hoe veel opdrachten levert de site op?

Vraag ook hoe veel opdrachten of (nieuwe) klanten de site oplevert en hoe goed de site in Google scoort. En vergeet volgers op social media niet.

Dat geeft je een goed beeld van hoe de online marketing is ingericht. Is dit prima, dan is het bedrag okee. Maar komt er nauwelijks wat binnen en is de site een veredeld visitekaartje, dan moet je al snel investeren in een website die wél voor jou werkt. En dat kost geld. Weer een reden tot afdingen…

Conclusie

Pas als je al deze punten goed op een rij hebt, kan je inschatten of berekenen of jij de investering de moeite waard vindt, of dat je moet afdingen of beter meteen kunt bedanken voor de eer.

Wil jij een website die voor je werkt? Neem dan vrijblijvend contact op, meld je aan voor de webscan. Ik help je graag.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het