Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

Zo kies je de juiste host

Zo kies je de juiste hostVoortvarend is Malua met haar webbouwer aan de slag gegaan voor een heel nieuwe website. Eén die haar beroep als doula (persoonlijke begeleiding/vertrouwenspersoon bij geboorten) eer aan doet en dus warmte uitstraalt. Maar óók een site die zakelijk is, iets wat in haar branche ongebruikelijk is. Ze is terecht trots op het resultaat – waar ik overigens niets aan heb bijgedragen. Ze zal zich hiermee positief onderscheiden van haar collega’s.

Haar bouwer regelt ook de hosting en de e-mailadressen die bij haar nieuwe website horen. Superhandig; ik doe dat voor mijn eigen klanten ook altijd. Een paar weken geleden belde ze me op; ze wist niet of ze de juiste keuze had gemaakt.

“Omdat hij het altijd zo doet…”

De websitebouwer had aangeraden om de mails via Gmail te regelen “omdat hij dat zelf ook altijd zo doet”. “En”, vertelde ze erbij, “omdat hij zo enthousiast was en ik niet goed begreep wat hij bedoelde, ben ik maar akkoord gegaan. Maar nu werk ik er even mee, en ik vind het helemaal niet handig. Ik kan er mijn logo niet onder zetten en met kleuren mailen, wat ik vaak doe om sfeer te creëren, wat ik vaak doe. Ik wil dit eigenlijk helemaal niet.”

Mee opgezadeld

Omdat Malua zelf ja heeft gezegd tegen iets wat ze zelf niet kende, voelt ze zich nu opgezadeld met iets dat ze niet gebruiksvriendelijk vindt. En ze wil ook helemaal niet met een ander mailprogramma werken. Malua wil gewoon mailen via Outlook zoals ze dat altijd al gedaan heeft. Mét gekleurde teksten en mét haar logo in haar handtekening. Ze wil dit graag aan haar webbouwer vertellen, maar weet niet goed wat ze moet zeggen, mede omdat ze denkt dat ze te weinig verstand van zaken heeft.

Kortom: wat nu?

Malua is niet de enige met dit probleem. Veel zelfstandige dienstverleners die hun webzaken uitbesteden, doen dat omdat ze liever met hun eigen vak bezig zijn en al die technische dingen te ingewikkeld vinden. Ze vertrouwen op hun contactpersoon en gaan blind mee in de adviezen, zonder duidelijk voor ogen te hebben wat ze dan krijgen en wat de consequenties zijn. En een goede keuze kan je pas maken als je die consequenties in beeld hebt – en als je alternatieven kent.

De juiste beslissing nemen is niet moeilijk, ook niet voor leken

Ook als je niets van techniek weet, is de juiste beslissing nemen niet moeilijk. Jij kan het ook!

Hoe?

Zo kies je de juiste host.

 

Tip 1. Pakket van eisen

Het klinkt misschien overdreven, maar een pakket van eisen opstellen is een goede start. Niet alleen voor aanbestedingen voor bijvoorbeeld een duur apparaat, maar ook voor zoiets als e-maildiensten.

Malua bijvoorbeeld wist al dat tekstkleur en afbeeldingen in haar mails belangrijk zijn. Als dat niet kan worden geleverd op manier A, dan moet het op manier B. En haar contactpersoon moet dat voor haar realiseren.

Tip 2. LSD

Ik adviseer je natuurlijk niet om aan de drugs te gaan… Met LSD bedoel ik: Luisteren – Samenvatten – Doorvragen. Net zo lang tot je het snapt. Voel je niet beschaamd, wees niet bang dat je dom overkomt. Het is juist heel slim om controle te willen houden over wat er met jouw bedrijfsgegevens zoals hosting en mail gebeurt; dat toont leiderschap.

Als jij goede kwaliteit wil, moet je verantwoordelijkheid nemen. En dat kan soms alleen maar door meer kennis op te doen. Je hoeft niet meteen een computernerd te worden – je hoeft alleen maar in hoofdlijnen te snappen wat men met jouw digizaken uitspookt.

Kan jouw contactpersoon dat niet goed uitleggen of gaat hij/zij nadrukkelijk zuchten? Dan geeft dat te denken. Jij hebt recht op duidelijke informatie.

En – niet onbelangrijk – vergeet ook niet naar de jaarlijkse kosten te vragen en wat je daarvoor krijgt. Dan kan je verschillende hosts makkelijker vergelijken. (Tip 2a.)

Tip 3. Doe vergelijkend warenonderzoek

Dat je iemand aardig vindt, al lang kent of dat hij/zij een vak goed verstaat, betekent niet automatisch dat die persoon dé oplossing biedt voor jouw probleem. Als je een pakket van eisen hebt opgesteld en vervolgens hebt doorgevraagd, heb je al een goede indruk van de situatie. Matchen probleem en oplossing?

Zo nee, kijk dan verder.

Zo ja, kijk dan ook verder.

Want er zijn vast nog meer mogelijkheden en je doet ongetwijfeld nieuwe inzichten op bij andere aanbieders. Doe dus vergelijkend warenonderzoek! Dan kan jij alleen maar beter een besluit nemen.

Malua belde mij – dus uiteindelijk deed ook zij vergelijkend onderzoek. Maar als ze dat eerder gedaan had, had ze kunnen weten dat je bij een gemiddelde host behalve een domein (ruimte op het web voor je website) óók een domeinnaam (je www-adres) én een aantal mailadressen had gekregen.

Dan had ze via LSD aan haar webbouwer kunnen vragen: “Waarom zou ik met Gmail willen mailen als ik gewoon bij mijn pakket al mailadressen krijg die ik via Outlook kan bedienen? Daar kan ik immers met kleuren en plaatjes werken.”

De moraal van het verhaal

De conclusie is dus: jij weet echt wel wat je wil, ook als leek. Laat je niet imponeren door technisch gebabbel. Sterker nog, laat dat je aanmoedigen om door te vragen; om uitleg te krijgen in gewone mensentaal. Pas dan kan jij beoordelen of de geboden oplossing past bij wat jij wil. Voel je niet dom, LSD gebruiken is slim! Tenminste… als gesprekstechniek dan.

Wat heb jij nodig?

Weet jij al wat jij nodig hebt? Of wat je wil?

Als dat nog niet zo is, help ik je graag om dat duidelijk te krijgen. Meld je aan voor de gratis webscan, dan ontdekken we samen wat je zakelijke behoeften zijn en of ik je kan helpen.

» Ik wil ’n gratis webscan


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het