Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Hoe houd ik rekening met de vouw op mijn website?

Evelien vroeg me laatst: “Hoe houd ik rekening met de vouw op mijn website?” Het ging over haar gratis weggever, die mensen krijgen als ze hun naam en e-mailadres achterlaten, zodat ze op de mailinglijst komen.

Ze schreef: “De knop van je weggever staat op je site op pagina’s boven de vouw. Maar waar of hoe staat ‘ie op je responsive deel voor mobiele apparaten? Gaat dat vanzelf goed? Heb je een handige tip?”

De vouw – wat is dat eigenlijk?

‘Boven de vouw’ betekent: ‘alle belangrijke informatie moet in één oogopslag te zien zijn’. Het stamt uit de jaren ’90, toen alle belangrijke informatie vooral via kranten tot de mensen kwam. Kranten zijn meestal dubbelgevouwen en om mensen te verleiden de krant te kopen en te lezen, moet die helft dus aantrekkelijk zijn.

In de internetwereld is ‘boven de vouw’: ‘alle belangrijke informatie moet in één oogopslag te zien zijn, zonder te hoeven scrollen.’

» Perplex heeft hier in 2013 al een mooi blog over geschreven.
» Frankwatching schreef hier in maart 2015 nog over.

De eerste personal computers hadden allemaal dezelfde schermgrootten. Webbouwers wisten dus precies hoe de website zou overkomen en wat waar stond.

Maar tegenwoordig is dat niet meer zo: een site ziet er op een smartphone heel anders uit dan op een tablet of desktop, vooral als die website bedoeld is om te schalen (responsive is).

De vouw gebruiken was een soort wet, lange teksten waren not done. De vorm was dus belangrijk: het moest kort zijn.

Responsive deel

Pas op dat je niet spreekt over ‘ je responsive deel voor mobiele apparaten’. Tot voor kort was het gebruikelijk om naast een gewone website er één te maken voor mobiele apparaten. Bijvoorbeeld www.ns.nl en m.ns.nl.

Daarop zette je dan een uitgeklede versie van je gewone website, met alleen de hoogstnodige informatie, omdat websites:

  1. slecht leesbaar waren op telefoons (tablets waren er nog niet)
  2. traag werkten op mobieltjes; mobiel internet stond nog in de kinderschoenen\

 

Maar tegenwoordig heb je als het goed is 1 website, die op alle apparaten goed te lezen is. Dat is beter voor je vindbaarheid (Google straft dubbele content af door je lager te ranken) én voor jezelf. Want je hoeft nu maar één site bij te houden, wat minder tijd kost en fouten voorkomt. (Stel: je moet een datum van een cursus aanpassen en je vergeet ‘m op je mobiele versie aan te passen…)

Kortom: van ‘een deel voor mobiele apparaten’ is dus geen sprake meer.

Scrollen

Tegenwoordig is de inhoud belangrijker dan de vorm. Tenminste… een site moet wel responsive zijn, anders komt hij niet goed over, dus die vorm is wel belangrijk. Maar qua tekstlenge geldt: content is king.

Mensen zijn gewend om te scrollen en doen dat ook graag, mits de inhoud interessant is. Scrollen vinden ze zelfs prettiger dan doorklikken, dat blijkt uit verschillende onderzoeken.

Dit komt o.a. door al die verschillende schermgrootten: scrollen op een smartphone is makkelijker dan verder klikken of steeds naar andere menuknoppen terug om te navigeren.

Conclusie: ‘boven de vouw’ bestaat niet meer

Tegenwoordig is ‘de vouw’ dus een antiek begrip. Want waar zit die vouw? Dat is op elk apparaat weer anders. En bovendien willen mensen best scrollen en veel lezen, als de inhoud van je pagina maar interessant is.

Heb jij een vouw?

Werk jij nog met ‘de vouw’ en wil je weten of dat wel handig is op jouw website? En wil je weten of je site ingericht is volgens de nieuwste marketinginzichten? Meld je dan aan voor de gratis webscan. Dan bekijken we samen wat jouw website nodig heeft om te voldoen aan de modernste eisen, en hoe ik je daarbij kan helpen.


Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het
>