Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

Trap hier niet in!

Trap hier niet in!“Wow! Een nieuwe website laten bouwen voor € 200,-! Dat is spotgoedkoop”, denkt Mirjam. Ze is vorige maand zzp’er geworden en bladert door wat advertenties in een huis-aan-huiskrantje. “Die aanbieder ga ik nemen.”

De webbouwer vraagt wat voor bedrijf ze heeft en zonder verder overleg gaat hij voor haar aan de slag. Na een paar dagen is de site klaar. Vol spanning klikt Mirjam in haar e-mail op de link naar haar nieuwe webstek.

Ze schrikt van het resultaat.

Voor wie is die site eigenlijk?

De website bestaat uit voornamelijk donkere kleuren met daarop een lichte letter met schreef. Ze heeft moeite om de tekst te lezen. “O, wacht, het is een neptekst, zo’n Lorem ipsum… Maar de site is al live en de hele wereld kan ‘m zien, terwijl hij nog niet af is!” Mirjam is op z’n zachtst gezegd not amused.

Ze vindt de website niet alleen lelijk, maar ook onpraktisch. De navigatie is onlogisch en hij lijkt totaal niet gericht op haar doelgroep – haar fans. Het lijkt wel of de websitebouwer hem zo gemaakt heeft omdat hij dat zelf mooi vindt, zonder na te denken over het doel en de gebruikers.

Onbereikbaar

Mirjam belt meteen de webbouwer – geen gehoor. Ze spreekt wat in en stuurt er een e-mail achteraan. Na een week heeft ze nog steeds geen reactie, ze doet nog een paar pogingen. Maar tevergeefs… de techneut lijkt met de noorderzon vertrokken.

Als ze naar haar website kijkt, krijgt ze buikpijn. Ze voelt een knoop in haar maag – én een website. Want daar zit ze behoorlijk mee in haar maag. Zo kan ze echt niet naar buiten treden! De site past niet bij haar, bij haar bedrijf en wat dat moet uitstralen, of bij haar doelgroep. En ook niet bij haar logo. “Hee, daar heeft hij helemaal niet naar gevraagd, trouwens…”

Goedkoop is duurkoop

Mirjam is niet de enige starter die een nieuwe site laat bouwen die totaal niet blijkt te zijn wat ze nodig heeft. Een lage prijs is vaak zó aantrekkelijk, dat ondernemers niet verder kijken. En dan komen ze bedrogen uit; goedkoop blijkt duurkoop, want er moet alsnog een duurdere websitebouwer aan te pas komen om de website goed te krijgen.

Trap hier niet in!

Haal alles uit je site

Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Met wat eenvoudige tips haal jij wél alles uit je website; een site waar je trots op bent en waar je maar wát graag je potentiële fans of klanten naartoe verwijst.

Tip 1: Vraag verschillende offertes aan

Je weet natuurlijk pas goed wat er op de markt is, als je je erin verdiept en aanbieders met elkaar vergelijkt. Vraag verschillende offertes aan en vraag de websitebouwers ook naar hun aanpak. Zo kan je al gauw peilen hoe professioneel ze zijn én wat je kan verwachten.

En breng ook het stappenplan ter sprake. Dan kom je niet voor dezelfde onaangename verrassing te staan als Mirjam: dat je website ineens voor iedereen te  zien is, terwijl hij nog niet af is.

Tip 2: Bereid je voor

Kennis is macht. Als je je goed voorbereidt, is de kans op een goede site veel groter en de kans op falen of teleurstelling verwaarloosbaar.

Denk na over je fanclub: wat willen jouw fans? Hoe denken ze? Wat is dus een logische menustructuur? Welke diensten bied je aan? Welke look & feel hoort daarbij? Welke sites vind je een goed voorbeeld? Of een voorbeeld van hoe je het juist níet wil? Heb je al een logo of huisstijl? Zo ja, laat je sitebouwer die dan gebruiken!

Tip 3: Kijk verder dan je website

Wat heb jij nodig om succesvol te worden? Dat is meer dan een website. Kies dus bij voorkeur voor een bouwer die niet alleen je website maakt, maar die je ook op weg helpt om – in een eerder stadium – je fanclub te bepalen, die je gratis weggever helpt te ontwikkelen en die ervoor zorgt dat mensen die kunnen aanvragen via je website, zodat ze je fan worden.

Een bouwer die je uitlegt hoe je al die fans vervolgens regelmatig een mailing verstuurt, zodat je via je nieuwsbrief verkoopt aan je fans, bij wie de kans op conversie natuurlijk het grootst is. En wat er dan in moet komen te staan – bijvoorbeeld blogs – en hoe je die blogs dan schrijft.

Het toeval wil dat ik zo’n bouwer ben. Ik help je heel graag op weg met veel meer dan je website alleen. En als het moet, vraag ik net zo lang door tot je al je plannen moet herzien – alles voor het beste resultaat.

Dat deed ik bijvoorbeeld ook met Carolien, die bij me kwam met wat uitgewerkte ideeën voor haar homepage. Ze had nagedacht over de lay-out, maar nog niet over wie ze met haar site wilde bedienen. Ze was dus uitgegaan van wat ze mooi vond en niet van wat nodig is. We kwamen op heel andere ideeën uit. Hoewel ik al haar plannen compleet in de war geschopt had, ging ze aan het einde van de sessie toch blij naar huis, waar ze na enkele uren al flink resultaat boekte. Lees haar testimonial maar eens (wegens privacyredenen zonder achternaam en foto):

[hms_testimonials id=”40″ template=”7″]

Trap hier niet in en neem contact op

Kortom: zoek je een nieuwe site, denk dan ook aan het totaalplaatje. Trap niet in de valkuil van goedkope aanbieders, maar laat je helpen bij je zoektocht naar je fanclub en hoe je die het beste bedient. Neem contact op, dan verkennen we samen hoe jij jouw fans vindt en aan je bindt.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het