Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

Hoe kies je een WordPress-thema?

Hoe kies je een WordPress-thema? Afb. van PixabayAlex heeft een nieuwe website nodig. Hij heeft goede dingen gehoord over WordPress, onder andere dat je daar heel goede standaardtemplates hebt – thema’s. En dat de gratis versies vaak al goed zijn.

Enthousiast nestelt Alex zich op de bank met zijn laptop en een kopje koffie van versgemalen bonen. Hij mompelt: “Even een half uurtje thema’s vergelijken, dat moet genoeg zijn. Dan kan m’n webbouwer daarna aan de slag om de website in te richten en af te maken.”

Hoe vergelijk je thema’s?

Na een half uur is Alex echter nog geen steek verder. Hij heeft heel veel demoversies van WordPress-thema’s gezien. Wat zijn er veel! Hij ziet door de bomen het bos niet meer. Er zijn er heel wat die hij mooi vindt, maar hoe vergelijk je die met elkaar? De ene heeft een ingebouwde functie voor testimonials en fotogalerijen, de ander heeft een handige kalenderfunctie en met weer een volgend thema kan je met drag & drop je site bouwen. Welke moet hij in vredesnaam kiezen?

Wanhopig

Wanhopig, teleurgesteld en vermoeid legt Alex zijn laptop naast zich neer. Hij loopt naar de keuken – het is hoog tijd voor een volgend kopje koffie. Even zijn zinnen verzetten; misschien dat hij inspiratie krijgt van die heerlijke geur van verse koffiebonen.

Weer terug achter zijn laptop staart hij naar de WordPress-thema’s die hij mooi vindt – en hij heeft geen flauw idee hoe hij nu verder moet. Hij houdt het vandaag voor gezien. “Ik ga er binnenkort misschien nog wel mee verder…”

Snel en gemakkelijk een WordPress-thema kiezen kan wél

Je voelt natuurlijk aan je theewater dat die site van Alex op deze manier niet op korte termijn opgeleverd wordt. Sterker nog, van uitstel komt afstel. En dat zie ik bij heel veel ondernemers die een website (laten) maken.

Alex laat het – net als die andere zzp’ers – erbij zitten, omdat hij er niet uitkomt. Hij is gefrustreerd, teleurgesteld, gestrest en voelt zich wanhopig. Zou het niet heerlijk zijn als hij zijn keuze snel kon maken, zonder al deze nare gevoelens te krijgen?

Dat kan!

Een WordPress-thema kiezen kan wel degelijk in een half uur of een uur. Met deze tips kan jij wél snel een thema kiezen.

Tip 1: Maak een lijst van eisen

Als grote bedrijven een investering doen in bijvoorbeeld een apparaat, maken ze een programma van eisen. Iedereen die met dat apparaat te maken heeft, geeft door wat hij er minimaal mee moet kunnen en wat hij/zij zou willen dat je met dat apparaat kan. Bijvoorbeeld extra functies die het huidige apparaat niet heeft.

Dat kan jij natuurlijk ook doen voor je website. Wat moet je er minimaal mee kunnen? Denk aan bijvoorbeeld:

  • fotogalerij
  • testimonials
  • portfolio
  • drag & drop
  • makkelijk kleuren kunnen aanpassen

Een heleboel functies kan je natuurlijk wel toevoegen met plugins, maar hoe meer losse programma’s van bouwers (die niets met elkaar te maken hebben) er draaien die met elkaar moeten samenwerken, hoe groter de kans dat er wat fout gaat. Het is dus altijd beter om de belangrijkste zaken al in je thema geïntegreerd te hebben.

Tip 2: Wie bezoeken jouw site voornamelijk?

Jij denkt nu natuurlijk: “Je fans – duh…” Dat klopt. Maar ik bedoel: wat doen je fans, waar zijn ze op het moment dat ze je site bekijken? Eén van mijn klanten bijvoorbeeld heeft vooral Indiase fans die veel reizen tussen Nederland en India. De website wordt vooral op mobieltjes en tablets bekeken.

Is dat bij jou ook zo? Denk dan eens na over mobile first in plaats van ‘alleen maar’ responsive.

Tip 3: Vraag je websitebouwer om een voorselectie

Het fijnst is het natuurlijk als je websitebouwer een voorselectie maakt voor je. Als het goed is, is je bouwer met jou in gesprek gegaan over je wensen qua uitstralingen en functionaliteiten. Hij of zij kan je dan tips geven.

Sommige fans komen bij mij met een wens voor een bepaald thema, maar verreweg de meeste klanten hebben geen flauw idee. Logisch – het is hun vak niet en daar is de webbouwer toch ook voor?

Ik vind dat je als klant recht hebt op advies van je webbouwer. Of beter nog: op een voorselectie. Hij of zij moet voor jou de vraag ‘Hoe kies je een WordPress-thema?’ beantwoorden én je een flink eind op weg helpen.

Zo doe ik dat met mijn fans ook altijd; ik maak een voorselectie óf kies voor hen als zij dat willen. Want ik kan veel beter inschatten of een thema past bij de wensen/eisen van mijn fans en of het eventueel nog aan te passen is als de lay-out iets anders is dan we in gedachten hadden. Zo’n demoversie zegt immers ook niet alles.

Bespaar tijd en voorkom stress

Dus: heb je een nieuwe site nodig of ben je je huidige website aan het ombouwen, en wil je een heel nieuwe lay-out? Pak het dan slim aan en laat je websitebouwer je helpen met een voorselectie van thema’s. Dat scheelt jou veel kostbare tijd én (keuze)stress.

Neem contact op – ik help je graag op weg!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het