Cookies
Deze website maakt gebruikt van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

Je klant centraal stellen – 5 vragen die je daarbij helpen

Je klant centraal stellen - waar ligt hij wakker van?Je ideale klanten leren kennen: dat is zo ongeveer het eerste wat je leert als ondernemer. Begrijpen waar zij wakker van liggen of waarvoor ze warm draaien, stelt jou immers in staat om gericht aanbod te creëren dat hen aanspreekt. Je klant centraal stellen dus.

Maar dan ben je er nog niet. Bij elk afzonderlijk element op je pagina’s moet je je klant centraal stellen. Doe je dat niet – als je koppen geleend zijn of je plaatjes te algemeen – dan eindig je met een pagina die op iedereen gericht is en dus niemand aanspreekt.

Zo begint een Engelstalig artikel op Unbounce.com van Derek Moryson.

Ik geef je graag een vertaalde samenvatting van dit leerzame artikel.

1. Laat de afbeelding je product/dienst in context zien?

Wees specifiek en gebruik liefst echte personen die jouw product of dienst gebruiken. Dat werkt veel beter dan een stockfoto en dan ben je duidelijker en overtuigender.

Roep ook geen verkeerde associaties op. In het originele (Engelse) artikel zijn sommige foto’s heel creatief, maar wanneer je bezoeker je site scant, lijkt in eerste instantie de foto niet bij de dienst te passen. Denk aan een pensioenaanbieder die een foto toont van een broek met het wasvoorschrift “One size does not fit all”. Leuk, maar niet duidelijk genoeg. Of in elk geval niet snel genoeg duidelijk.

Als je een plaatje uitzoekt voor je pagina, vraag je dan af: ‘Brengt dit de eigenschappen van mijn aanbod over?’

Bonustip: verwijder al je tekst en vraag je dan af: ‘Snap ik nog steeds waar deze pagina zonder tekst over gaat?’ Zo niet, zoek dan een ander plaatje.

2. Zet je kop bezoekers aan tot actie?

Wees duidelijk, wees kort en bondig. En kies voor informatief, niet voor creatief. Je bezoeker leest eerst de kop en als hij niet snapt waar die over gaat, leest hij niet verder, laat staan dat hij wat van je koopt. Ook belangrijk: kies voor specifieke koppen, niet voor algemeenheden. De voorbeelden in het Engelse artikel spreken voor zich.

  • Definieer in je kop duidelijk je unieke waarde, vermijd dubbelzinnigheid.
  • Wees kort en bondig over wat jouw service biedt.
  • Als je kop ook bij een andere pagina past, is hij niet specifiek genoeg.

3. Ziet je pagina er betrouwbaar uit?

Mensen beoordelen pagina’s in een oogwenk. Als je pagina er gedateerd uitziet of aan elkaar hangt van toevallig bij elkaar gezette elementen, kom je niet betrouwbaar over.

Op deze pagina bijvoorbeeld zijn meerdere elementen niet goed, maar kijk alleen al eens naar de pop-up (rood en schreeuwerig) voor managers en restauranteigenaren. Waar slaat die strandfoto dan op? (Foto geleend van Unbounce.com)

Screenshot_onbetrouwbare_site

4. Leg jij uit wat jou onderscheidt van je concurrenten?

Je kunt het hebben over de voordelen van jouw aanbod, maar dat zegt nog niets over jouw uniciteit. Vertel je dat erbij, dan help je de bezoeker om te beslissen iets van je te kopen.

En dit begraaf je dan niet ergens in je gewone tekst, maar je zet het prominent op je pagina. Bijvoorbeeld bovenin.

5. Leg jij duidelijk uit waar je potentiële klanten zich voor aanmelden?

Het maakt niet uit wat het doel is van je pagina – een gratis uitprobeerversie downloaden, mensen zich laten aanmelden voor een webinar of een gratis consult – je moet duidelijk uitleggen wat mensen krijgen als ze je formulier invullen.

In het voorbeeld van het gratis consult moet je vermelden:

  • hoe lang dat duurt
  • wat voor soort betrokkenheid (commitment) je verwacht
  • waar en wanneer het plaatsvindt: via skype? Persoonlijk? Telefonisch?

Er zijn zo veel vragen die je klanten kunnen hebben als ze je pagina bezoeken – die moet je zo veel mogelijk beantwoorden.

Kort gezegd: formulieren zijn een dialoog. Je klanten geven veel persoonlijke informatie; jij moet ze laten weten wat ze daarvoor terugkrijgen.

Het draait dus om verwachtingsmanagement. Beheers je dat, dan stijgt je conversie.

Hoe leer je je klanten kennen? Dan pas kan je je klant centraal stellen

Ga met ze in gesprek! Stel ze vragen. Zorg dat jij ze zó goed kent, dat je al hun vragen kan beantwoorden voordat ze beseffen dat ze een vraag hebben.

A/B-testen doen, zoals in het Engelse artikel wordt gesuggereerd, heeft alleen zin bij grote aantallen. Maar andere tips zijn wél bruikbaar bij lagere bezoekersaantallen:

  • laat gebruikers je site bezoeken en volg hun handelingen (oogbewegingen en klikgedrag)
  • gebruik enquêtes op je pagina, die bijv. vragen: “Wat weerhoudt je ervan om deze stap te zetten?”
  • gebruik enquêtes om nieuwe klanten (die zojuist iets gekocht hebben) te vragen welke twijfels ze hadden en wat ze heeft doen besluiten om te kopen
  • bel mensen op en stel ze vragen
  • laat je pagina’s beoordelen door anderen, liefst natuurlijk door experts

» Lees het originele artikel (Engels)

Wat moet jij nog aanpassen aan je site? Laat het weten in het commentaarveld hieronder! Wie weet kunnen we elkaar helpen.

Kan ik je helpen met die aanpassingen?

» Neem dan contact op.

PS. Deel dit artikel met je netwerk, zodat ook je vrienden en kennissen profiteren van deze gratis tips. Klik op één van de socialmediaknoppen om dit artikel te delen.

PPS. Heb je wat gehad aan dit artikel? En wil je vaker nuttige tips ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief! Elke 2 weken gratis tips en soms een aanbieding alleen voor abonnees. Je kan je altijd weer uitschrijven – ik wil je immers niet spammen.

Geen velden gevonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het