Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

Hoog scoren in Google – 5 extra tips

SEO_GoogleIn januari blogde ik al over hoe je hoog scoort in Google. In dit blog geef ik je 5 extra tips.

Tip 1: Nieuwe, unieke, relevante content

Zoals ik al schreef, is content (vooral tekst) het belangrijkst voor Google. Zoekmachines zoeken alleen op tekst, de rest kunnen ze niet lezen. En hoe vaker je site-inhoud wijzigt, hoe vaker de zoekmachines hun robotjes langs sturen. Plaats daarom regelmatig iets nieuws – een nieuwsbericht or blogartikel bijvoorbeeld.

Een extra voordeel is dat je weer meer tekst hebt waarop je gevonden kan worden en – als het om vakinhoudelijke blogs gaat – waaruit blijkt dat jij expert bent op je vakgebied.

De content moet wel relevant zijn voor je doelgroep en passen bij je aanbod, anders zijn de bezoekers zo weer weg. Dan heb je misschien wel hoge bezoekersaantallen, maar als ze maar een paar seconden blijven, heb je er niets aan. Je wil liever 20 bezoekers waarvan er 17 iets van je kopen, dan 100 waarvan er maar een paar overgaan tot aankoop.

Het doel van je site is immers (meestal) niet een recordaantal bezoekers binnenhalen, maar zo veel mogelijk conversie genereren. Mensen ‘moeten’ iets van je kopen, zich aanmelden voor de nieuwsbrief, zich opgeven voor vrijwilligerswerk etc.

Kwantiteit versus kwaliteit.

Maak unieke content. Google straft je als je teksten van andere sites kopieert.

Wat kan je beter niet doen?

Met de volgende trucs word je gestraft – je site krijgt een lagere ranking:

  • te veel zoekwoorden in een tekst proppen. Dat is niet alleen storende herhaling voor je lezer, maar ook voor Google
  • linken naar slechte sites
  • links kopen
  • teksten kopiëren, ook niet een stukje om op social media te zetten. Daar zet je unieke content op die bij dat medium past. Facebook en LinkedIn bijvoorbeeld verschillen hemelsbreed van elkaar
  • bied interessante informatie. Dan blijft de bezoeker langer en dat wordt gewaardeerd (te kort bezoek wordt bestraft, dan is je site kennelijk niet interessant genoeg)

Wat moet je dan wél doen?

  • links ruilen met relevante websites, met inhoud die gerelateerd is aan jouw aanbod. Probeer links naar je site te krijgen op sites die hoog scoren in Google en die veel bezoekers hebben. Google denkt dat jij dan ook wel een expert zal zijn, en beloont je met een hogere ranking
  • ga gastbloggen op een verwante site. Je zet dan uiteraard onder elk artikel een linkje naar je eigen site
  • geef elke pagina een goede titel en meta description. Handige hulp hierbij is de SEO-plugin van Yoast. TIP: de eerste 20 woorden zijn het belangrijkst
  • zet zoekwoorden in titels en in de meta description (Yoasts plugin geeft hier tips over)
  • geef afbeeldingen een meta-tag. Zo omschrijf je ze, zodat Google behalve de tekst ook de plaatjes kan ‘lezen’. Dat is echter wel lastig als je afbeeldingen hergebruikt bij heel verschillende artikelen

Zorg er verder voor dat je website snel laadt. Google én je bezoekers houden niet van trage sites. TIP: gebruik kleine afbeeldingen (hooguit ca. 150 KB in lage resolutie) en gebruik een cacheplugin.

Tip 2: Verzamel links

Ik noemde het al: verzamel links. Zo scoor je beter in Google Pagerank. Hoe meer bonafide en relevante sites over hetzelfde onderwerp naar jou verwijzen, hoe interessanter/belangrijker je bent voor Google.

Tip 3: Gebruik ‘Webmaster Tools’ van Google

Google bewaakt z’n algoritmen alsof het staatsgeheimen zijn. Toch is Google niet één groot mysterie – het bedrijf helpt webmasters zelfs met speciale tools om beter te scoren in de zoekmachine.

Je moet hiervoor natuurlijk wel een Google-account hebben, maar dan heb je wel gratis gereedschap in handen om naar je site te kijken door een Google-bril. (Nee, niet Google Glass.)

Met deze webmaster tools kan je onder meer:

  • zien hoeveel en welke pagina’s naar jou linken, welke pagina het meest gelinkt wordt en met welke ankertekst (de tekst in een link)
  • zien op welke zoektermen je site gevonden wordt (dat kan tegenwoordig niet meer met Google Analytics)
  • foutmeldingen herstellen (niet meer bestaande pagina’s doorverwijzen bijv.)
  • waarschuwingen en meldingen van Google ontvangen. Als er iets niet klopt op je site, kan je dit tijdig oplossen. Bijvoorbeeld links die niet meer werken of malware
  • je sitemap aanmelden, waardoor de zoekrobotjes de structuur van je site beter begrijpen

En nog veel meer, maar het voert te ver om dat hier allemaal te bespreken.

» Meer over Googles Webmaster Tools

Tip 4: Gebruik Google+

Google wil natuurlijk alle macht naar zich toe trekken om de grootste zoekmachine te blijven. Dat doet de gigant o.a. met Google+. Wat moet je daarmee?

  1. je bedrijfspagina koppelen aan je persoonlijke account
  2. je aanmelden bij Google Maps en je bedrijf aanmelden. Lokaal gevonden worden is immers helemaal hot – zeg maar de oude bekende Gouden Gids, maar dan digitaal
  3. spaar author-rankingpunten
  4. vraag anderen om plusjes. NB: 1 plusje = 50 likes. Kortom: plusjes sparen is interessanter dan likes op Facebook

Shame on me: ik gebruik zelf Google+ nog niet. Dat ga ik binnenkort dus gauw doen!

Tip 5: Maak je site met WordPress

Dit is een ‘schone’ code (zonder overbodige ruis) die ook nog eens geoptimaliseerd is voor Google. Goede basistechniek voor een site die voldoet aan de webstandaarden is belangrijk voor je score in de zoekmachines. Gebruik je WordPress, dan ben je al een heel eind op de goede weg.

Bonustip: schakel een expert in

Hulp nodig om een WordPress-site te maken? Of je site te optimaliseren?
» Vraag dan de gratis webscan aan – je krijgt altijd enkele gouden tips.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het