Het lijkt wel of iedereen blogt over zijn of haar hobby of vakgebied. Veel mensen…
Je bent expert in je vakgebied – check. Je hebt een goed opgebouwde site – check. En je hebt genoeg creatieve ideeën voor je onderneming – check. Maar je haalt nog niet genoeg geld uit je website. Gebruik dan…
Wanneer je onderstaande geheimen van de online marketing implementeert, kan je je situatie al gauw positief veranderen. Lees verder om te ontdekken hoe jij e-marketing gemakkelijk kunt inzetten.
Ga bloggen. Als je dat nog niet doet, start daar dan NU mee. Zo word je beter gevonden én laat je zien dat je expert bent in jouw vakgebied. » Lees er meer over in mijn blogartikel van 7 juni 2014.
Verstuur nieuwsbrieven. Niet te vaak, daar worden mensen gek van, maar af en toe en met een vaste regelmaat. Bijv. elke 2 weken of elke maand. Mailboxen lopen over van de nieuwsbrieven (ook wel ‘e-zines’ genoemd) en veel mensen verwijderen ze ongelezen. Maar toch is het nog steeds één van de krachtigste middelen om klanten aan je te binden en je product of dienst te verkopen.
Je nieuwsbrief of e-zine hoeft natuurlijk niet altijd precies zo opgebouwd te zijn. Wél moet je altijd meerwaarde bieden. Prop je nieuwsbrief niet vol met verkooppraatjes (hooguit 1) en bied toegevoegde waarde, liefst door informatie weg te geven. Want:
Geven is het nieuwe krijgen.
Wees verder relevant. Sluit aan bij je doelgroep en laat weten dat je weet wat er speelt.
Een prettige bijkomstigheid van een nieuwsbrief is dat je regelmatig op het netvlies van je (potentiële) klanten staat. Het kan goed zijn dat die voorlopig niets nodig hebben en dus niets kopen, maar als ze opeens wél iets nodig hebben, zullen ze geheid aan jou denken. En als ze zelf niets nodig hebben maar een kennis wél, zullen ze ook aan jou denken. Je houdt dus je contacten warm en blijft onder de aandacht. En warme contacten zijn de beste contacten!
Via je klantenbestand en via bijvoorbeeld social media. Ga je wel ‘ns naar beurzen? Vraag ook daar mensen om zich aan te melden. En natuurlijk via je website! Zet de inschrijfmogelijkheid als ‘call to action‘ onder aan berichten en pagina’s, zet het in je zijbalk en laat een pop-up verschijnen op je site. TIP: zorg voor een give away! (In ruil voor gratis X laat u uw e-mailadres achter. Ik ben zelf op dit moment bezig met een eBook dat ik kan aanbieden.)
Maar pas op! Je mag niet zo maar iedereen mailen. Mensen moeten sinds een paar jaar toestemming geven om je mails te ontvangen (opt-in), anders ben je aan het spammen en dat is illegaal. Zet dus in elk geval altijd een link onder aan je nieuwsbrief, waarmee mensen zich meteen kunnen uitschrijven (opt-out), bijv. als ze zich niet hebben aangemeld en toch je mails ontvangen.
» Lees welke regels er zijn bij de Autoriteit Consument en Markt
» Handige checklist bij Totenmet.net
Zorg voor verschillende producten/diensten, die je kan onderverdelen in front-end en back-end.
Mijn front-endproducten zijn bijv. mijn websitepakketten, cursussen, redactiewerkzaamheden en mijn strippenkaart. Hier betalen klanten voor.
Mijn back-endproducten zijn gratis weggevertjes, de zgn. give aways. Denk aan een eBook als je je inschrijft voor bijv. een cursus of voor de nieuwsbrief of een gratis websitescan met 5 verbetertips (voor meer tips betaal je X). Of: bij elk pakket krijg je de redactie van een pagina naar keuze er gratis bij.
De back-endproducten zijn producten waarmee je (toekomstige) klanten kan aantrekken en bedanken. Probeer er ook hier meerdere van te ontwikkelen.
Je kan natuurlijk roepen hoe goed je bent, maar potentiële klanten geloven dat niet gauw. Ze zien dat jij er belang bij hebt. Maar wanneer ‘gelijken’ zeggen dat ze je product of dienst goed vonden en waarom, geloven ze het wél. Ze zaten immers met hetzelfde probleem, en jij hebt een goede oplossing geboden.
Klantervaringen, testimonials, zie je dan ook niet voor niets op zo veel websites. Zorg er wel voor dat je klanten zeggen voor welk probleem jij een oplossing bood en wat ze daarvan vonden.
Dat maakt het nuttiger, concreter en geloofwaardiger dan alleen ‘Het werkt goed’ of ‘Zij was zo aardig’. Hoe meer info, hoe duidelijker. En hoe eerder anderen die dat lezen tot aankoop overgaan. Het maakt je juist geloofwaardig – mits anderen het woord voor je doen.
Nou ja, geheim… Dat social media je online successen een flinke boost kunnen geven, is natuurlijk geen geheim. Maar de tip mag in deze lijst niet ontbreken.
Bekijk of de volgende social media voor jou iets kunnen betekenen:
Ga ook na of andere social media jou kunnen helpen. Bedenk wel: aanwezig zijn alleen is niet genoeg. En alleen verkoopberichten de wereld in slingeren, werkt averechts. Geef, en je zult ontvangen. Met geven bedoel ik: gratis tips, leuke weetjes, grappige foto’s of filmpjes enz. Kortom: wees sociaal. De verzamelnaam van de platforms – social media – zegt het eigenlijk al.
Bedenk ook: elk sociaal medium heeft een andere manier van mensen aanspreken, persoonlijk contact en snelheid. Twitter is veel sneller en minder persoonlijk dan bijv. Facebook. En LinkedIn is toch vooral een zakelijk medium.
Heb je niet veel tijd, bedenk dan of Twitter wel geschikt is voor je. Men verwacht daar snelle reacties (goede webcare) en als je die niet kan geven, komt dat je imago niet ten goede.
Hoe gebruik je die social media dan? 5 belangrijke dingen moet je weten:
Dit alles vergroot, zoals je waarschijnlijk al weet, op zijn beurt de kans op conversie – (meestal) verkoop via je site. Maar let wel: voordat dit effect heeft, ben je wel even verder. Een netwerk opbouwen en vertrouwen bij de mensen in dat netwerk, gebeurt niet in 1 dag.
Wat vind je van deze tips? En welke ga je zelf implementeren? Laat het weten in het commentaarveld hieronder!
PS. Deel dit artikel met je netwerk, zodat ook je vrienden en kennissen profiteren van deze gratis tips. Klik op één van de socialmediaknoppen om dit artikel te delen.