Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

10 tips om je SEO te verbeteren

SEO_GoogleSEO, ofwel Search Engine Optimization om je site vindbaar maken in Google: iedereen heeft het erover. Er is zelfs een hele business omheen ontstaan. Je kunt SEO natuurlijk uitbesteden, maar veel kan je ook zelf doen met deze 10 tips (in min of meer willekeurige volgorde).

1. Inhoud

Je site staat of valt met goede inhoud. Google – en andere zoekmachines – kan alleen zoeken in tekst, niet in plaatjes. Zorg dus voor pagina’s met goede, relevante, samenhangende inhoud.

Dit is trouwens niet alleen goed voor de zoekmachines, maar ook voor je lezer. Google wordt dan ook steeds meer geprogrammeerd als een mens die een site bekijkt. Als die niet vindt wat hij zoekt, klikt hij weg.

NB: schrijf je teksten dan ook in eerste instantie voor de lezer, niet voor de zoekmachines. Zoekwoorden gebruiken okee, maar vermijd storende herhaling. Daar krijg je strafpunten voor.

Dat brengt ons bij punt 2.

2. Schrijf scanbaar

Mensen scannen een pagina snel om te zien of ze er vinden wat ze zoeken. Items die helpen bij het scannen, wegen zwaarder in Google. Denk aan:

  • opsommingen
  • tussenkoppen
  • hyperlinks

3. Opmaak

Dit punt hangt samen met punt 2. Google zoekt het internet af door teksten te ‘lezen’. Alles wat net iets meer opmaak heeft, krijgt meer punten in de ranking. Dat zijn weer die opsommingen, tussenkoppen en hyperlinks, maar ook:

  • plaatjes met een alt-tekst (alternatieve tekst, díe kan Google wél lezen)
  • vetgedrukte woorden
  • de domeinnaam (www.domeinnaam.nl). Die weegt zwaar in de resultaten

4. Gebruik een SEO-plugin

WordPress is al goed ingericht op Google, maar je kan altijd nog een handje helpen. Installeer een SEO-plugin, bijvoorbeeld die van Yoast, om je te helpen je pagina’s beter te schrijven. Je kiest 1 zoekterm (dat kan een combinatie van woorden zijn) en schrijft je pagina daaromheen. (Tip: gebruik de Keyword Tool van Google.) De plugin geeft je tips, bijv. ‘voeg een plaatje met alt-tekst toe’, ‘zet je zoekterm in de eerste alinea’ en ‘zet je zoekterm in een tussenkop’.

Zoals ik al zei: niet alleen Google vindt dit fijn, maar je lezer ook. Je focust op 1 ding en maakt daarmee je site veel duidelijker en beter.

Ook kan je hier je metadescription maken: de tekstsnipper die Google toont in de zoekresultaten. Dit is een belangrijk SEO-punt.

5. Linkruil

Links doen het, zoals gezegd, ook altijd goed in Google. Als jouw site veel wordt genoemd op andere websites, denkt Google: die persoon is vast een expert, laten we diens site maar hoog in de zoekresultaten zetten.

Ook hier kan je een handje helpen, door gerelateerde websites op te zoeken en de beheerder te vragen om linkruil. Hij zet dan jouw link op zijn site, in ruil voor een link naar de zijne. Ruilen hoeft trouwens niet altijd.

Let er wel op dat de site gerelateerd en relevant is, anders werkt deze truc averechts.

6. Plaats regelmatig nieuwe content

Bezoekers zullen terugkeren, omdat ze weten dat je elke week of maand iets nieuws te vertellen hebt. En Google stuurt z’n zoekrobotjes vaker langs als je regelmatig nieuws publiceert. Kortom: 2 vliegen in 1 klap.

7. Ga bloggen

Door te bloggen, genereer je vanzelf al regelmatig nieuwe content (zie punt 6). Meer content = meer resultaat in de rankings = meer bezoekers = meer verkoop = meer inkomen.

Bovendien inhoud die relevant is voor jouw doelgroep (zie punt 1). Je toont zo je expertise, laat zien dat je op de hoogte bent van ontwikkelingen in je vak en laat zien dat je weet wat er speelt onder je doelgroep.

Als je je blogposts goed en consequent voorziet van categorieën en labels, help je je site ook weer beter gevonden te worden. Want dit zijn zoekwoorden die als een linkje onder aan je artikelen verschijnen. Hier zet je natuurlijk wel relevante termen neer die in je artikel voorkomen, want anders schrik je je lezer en de zoekmachines af.

8. Ga de interactie aan met je lezers

Door reacties op je blogposts toe te staan en met je lezers in discussie te gaan, kom je hoger in de Google-zoekresultaten te staan. Dat is leuk. Maar prettiger is dat je gratis onbetaalbare feedback krijgt, want je ontdekt wat je lezers willen en wat ze van je site/blog vinden.

Daarmee kan je je site verder optimaliseren én doe je inspiratie op voor nieuwe blogartikelen of voor nieuwe producten of diensten. Je verlaagt de drempel om contact met je op te nemen, wat ook weer kan leiden tot conversie (verkoop).

9. Gebruik statistieken

Zorg dat je statistieken van je site bekijkt, bijv. met Google Analytics. Zo kan je o.a. zien op welke woorden je bezoekers zoeken, welke sites naar je linken, waar je bezoekers vandaan komen (zowel geografisch als op internet: komen ze van een site, via Google of via een social medium?).

10. Gebruik social media en andere platforms

Hiermee kan je mensen teasen om naar je site te gaan; je genereert traffic. Denk aan Twitter, Facebook en LinkedIn. En vergeet je nieuwsbrief niet, ook daarin kan je mensen naar je site leiden.

Als je actief bent op fora en social media (zoals LinkedIn-discussiegroepen), leer je anderen kennen die geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp en waarschijnlijk een site hebben over een gerelateerd onderwerp. Zij zullen snel geneigd zijn een link naar je site op te nemen. (Zie punt 5: linkruil.) Of ze delen de content van je site met bronvermelding.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het