Je profileren, doe je als het goed is altijd en overal. Dus ook in je teksten. Hoe? Dat ontdek je in de video hieronder.
More...
Transcriptie
Zoals u reeds heeft kunnen vernemen uit voorgaande opnamen, kan het doel het beste bereikt worden, door zichzelf te zijn. Daarin kan het beste consequent gedrag worden vertoond, dus ook in de teksten.
En precies om díe reden, is de vorige alinea al helemaal fout. Ik praat namelijk meestal niet in wollige, passieve en onpersoonlijke zinnen. Dat doe ik alleen als ik een statement maak of een theatrale imitatie doe.
Op school hebben we geleerd dat er een verschil is tussen spreek- en schrijftaal. Een GROOT verschil. Dat was ook zo - en in sommige gevallen geldt dat nog steeds. Denk aan grote instanties zoals overheden die met burgers communiceren. Maar wil jij anno 2017 als zelfstandig dienstverlener aan de slag, dan gelden andere regels. Ongeschreven wetten, beter gezegd. Mensen doen zaken met mensen, en mogelijke klanten willen dus weten, zien, horen, merken en beleven wie jij bent. Pas als dat goed voelt – geloofwaardig en ook passend bij henzelf – overwegen ze met je in zee te gaan.
En wanneer voelt zoiets goed? Wanneer ze persoonlijk contact voelen. Dat moet wel écht zijn, anders prikken ze er zo doorheen. Dus popiejopietaal werkt niet, als dat niet bij je past.
De tip is dus: schrijf zoals je praat. Dat lijkt makkelijk, maar sommige ondernemers vinden dit moeilijk en schieten in de schrijftaal-stand zodra ze een pen of toetsenbord aanraken. Hoe kom je daar dan weer uit?
Dat vertel ik je in aflevering 8.