Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Gebruik jij onbewust ‘moderne WordArt’ op je website?

WordArt op je websiteLaatst vroeg een fan mij: “Op een site van een organisatie hier in de buurt, zag ik bovenaan knoppen voor Twitter, Facebook, YouTube en Instagram staan. En onder aan de homepage staan allerlei reacties. Zoiets vind ik leuk. Kan dat bij ons ook?”

Ik zei: “Was jij in de jaren ’90 een veelgebruiker van WordArt?”

“…?”

Op deze vragende stilte volgde mijn uitleg: “Dat kan uiteraard, maar ik raad het je niet aan. Wat is de visie hierachter? Waarom zou je feeds van een social medium op je site willen hebben? Je kunt beter de inhoud van je site op social mediakanalen verspreiden, zodat men naar je site komt en daar contact opneemt om bijvoorbeeld lid te worden.

Andersom dus. Ik vind dit soort dingen net zoiets als WordArt van 20 jaar geleden: ‘het kan, dus doen we het’. Ik vind het persoonlijk meestal misplaatst decorum. Of heb ik het bij het verkeerde eind?”

Want ja, misschien zat hier wel een briljante visie achter… Dan wil je je fan natuurlijk niet voor het hoofd stoten, maar juist ondersteunen om die visie toe te passen in haar site.

Ze was overtuigd door m’n wedervragen en zag er vanaf.

Gebruik jij WordArt?

Ofwel: gebruik jij dingen op je site ‘omdat het kan’? Dus zeg maar l’art pour l’art? Is dat item een doel i.p.v. een middel om je doel te bereiken?

Voorbeelden van ‘moderne WordArt’:

  • Flash-filmpjes of -animaties: die irritante dingen op homepages waar je een jaar of 10 geleden nauwelijks omheen kon en die hier en daar nog rondzwerven door cyberspace
  • muziek die automatisch begint te spelen en waarvan de uitknop onvindbaar is
  • fancy opmaak die niets bijdraagt aan de inhoud, zoals balkjes die zich vullen tot X% (zie verderop)

Check het zelf

Hoe kom je erachter of je dingen op je site als ‘moderne WordArt’ hebt gebruikt? Hieronder enkele tips om het zelf te checken.

Tip 1. Bepaal het doel van je site

Een doel van je website kan zijn:

  • conversie: klanten binnenhalen, vrijwilligers werven, donateurs werven enz.
  • visitekaartje: je site heeft slechts een ondersteunende functie, je klanten komen meestal via andere kanalen zoals doorverwijzers
  • informatief: door veel gratis waardevolle informatie te bieden, trekt zo’n site veel bezoekers. Die aantrekkingskracht kun je te gelde maken door advertentieruimte te verkopen of alsnog je eigen dienst te verkopen

Tip 2. Draagt alles op je website bij aan dat doel?

Leg je website onder het spreekwoordelijke vergrootglas. Wat zie je?

Stel jezelf bijv. deze vragen en verzin er gerust nog meer. Wees flink kritisch, kill your darlings!

  • Is je website duidelijk voor mogelijke fans die jou en je dienst nog niet kennen?
  • Is je website ‘niet schoon’? Daarmee bedoel ik: staat er misschien informatie op die niet (meer) van toepassing is op wat je doet, maar waar je geen afstand van kunt doen?
  • Heb jij functies op je site omdat JIJ ze leuk vindt om te gebruiken? Maar heb je eigenlijk niet nagedacht of het je doel dient?

Een voorbeeld van dat laatste: in veel thema’s kun je balkjes met een kleurtje laten vullen tot X%, waarbij jij dat getal invult. Je ziet ze wel ‘ns bij programmeurs: “Wij beheersen PHP, XML en Java” en dan zie je bij elk item een balkje dat zich vult.

Hoe komt het over als je zo’n balkje NIET tot 100% laat vollopen?
Precies: dan lijkt het of je het niet echt kunt. Je bezoeker neemt jou niet serieus.

En hoe komt het over als je ‘m WEL tot 100% vult?
Inderdaad: als overbodige informatie. De lezer snapt ook wel dat jij jezelf aanprijst als iemand die z’n vak volledig beheerst.

Dus: leuk in gebruik, maar het draagt niet bij aan je doel. Et voilà: moderne WordArt!

Tip 3. Zorg voor een frisse blik

Laat ook ‘ns iemand meekijken met je site. Zelf ben je zó thuis in jouw vak, je diensten, wat je wil zeggen… Dan zie je niet meer of dat ook duidelijk overkomt bij mensen die jou nog niet kennen, maar misschien wel je klant willen worden. De welbekende blinde vlek.

Als dat onduidelijk is, gaan die potentiële klanten weg en komen ze niet meer terug. Gemiste kans… Zonde!

Voorkom dat je klanten misloopt doordat je je blinde vlek negeert. Huur iemand in die met je meekijkt en je wijst op alle verbeterpunten.

Je hebt het meest aan iemand die:

  1. zowel op de grote lijnen let als op alle details, zowel in beeld als in tekst en die dat in z’n geheel kan beoordelen vanuit 2 expertises (websites bouwen en copywriting)
  2. zó met je meedenkt, dat het zelfs mogelijk is dat je site omgegooid moet worden. Iemand voor wie alleen het beste resultaat voor jóu leidend is
  3. aanpassingen ook voor je kan uitvoeren, mocht je dat zelf niet willen, kunnen of durven

 

En laat ik nou ’toevallig’ zo iemand zijn! 😉

Frisse blik nodig?

Zie jij het ff allemaal niet meer, omdat je te dicht op je eigen werk zit? Neem contact op, dan bekijken we samen wat je nodig hebt.


Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het
>