Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Hoe plaats ik krantenartikelen op mijn website?

Hoe plaats ik krantenartikelen op mijn website?De verlegen en vooral bescheiden Lisette staart naar haar computerscherm. Ze was het blog Waarom je je soms op de borst móet kloppen aan het lezen en kreeg het steeds warmer. Haar handen begonnen te zweten… en ze hoorde zichzelf roepen: “Ik ga toch niet op mijn website schreeuwen dat ik de beste ben? Dat is zó arrogant!”

Ze ziet echter ook wel in dat ze tóch wel íets moet doen met de tips uit het artikel, want ze ís expert op haar vakgebied, maar ook ongeveer de enige die dat weet. Er zijn bovendien veel andere ondernemers die dezelfde dienst aanbieden, maar die zijn veel minder goed. En goedkoper, wat voor potentiële klanten aantrekkelijker is natuurlijk.

Dus… ze moet zichtbaarder worden en ze móet laten weten dat zij die potentiële klanten veel beter kan helpen dan die andere aanbieders. Dat wil ze ook, al moet ze daarvoor wel een flinke drempel over.

Ze staart nog steeds naar haar scherm. Ineens springt ze blij van haar bureaustoel. “O ja! Dat is waar ook, ik heb in een paar bekende bladen gestaan. En zelfs in een landelijke krant!” Ze trekt haar kast open en begint zich door de berg losse papieren heen te worstelen.

Na een kwartier trekt ze een stapel vergeelde knipsels tussen de paperassen uit en scant ze enthousiast in. “Die plaatjes kan ik mooi op mijn site plaatsen.”

Maar… inscannen is niet zo’n goed idee. Ik leg je graag uit waarom niet én hoe je de artikelen over jou wél handig op je site plaatst.

Waarom niet inscannen?

Het staat amateuristisch. Zelfs als de artikelen ‘vers’ zijn (en niet vergeeld), zijn knipsels minder goed te lezen dan pdf’s. Ze zien er gewoon minder strak en gelikt uit dan de krakendstrakke, kreukelvrije digitale versies.

Bovendien: Google kan wél tekst doorzoeken – in bijvoorbeeld pdfs’ – maar geen plaatjes.

En last but not least: pdf’s zijn op kleine apparaten beter leesbaar dan plaatjes met tekst (scans). Want plaatjes én pdf’s schalen vaak wel mee, maar bij plaatjes kun je de letters dan niet meer lezen. Bij pdf’s vaak nog wel.

Dus ook daarom heeft scannen niet de voorkeur.

4 tips om artikelen over jou handig op je website te plaatsen

Tip 1. Vraag de pdf’s op

Elke krant en elk tijdschrift heeft pdf’s van de artikelen, want dat is de vorm waarin de inhoud naar de drukker gaat. Doe er je voordeel mee en vraag die op. Liefst meteen wanneer je benaderd wordt natuurlijk – dan vraag je een pdf en enkele presentie-exemplaren aan in ruil voor het interview.

Ben je dat destijds vergeten? Ga dan NU alsnog achter die pdf’s aan, zo snel mogelijk!

Tip 2. Gebruik een plugin om pdf’s automatisch te tonen

Je kunt een plaatje maken van de pdf en daar een link achter hangen naar de pdf zelf, maar hoe cool is het als je pdf’s meteen leesbaar in je site zet?

Dat noemen we embedden, net als met video’s die je meteen speelklaar opneemt in je pagina of bericht. » Hier vind je een werkend voorbeeld. (Dit is mijn andere website, over mijn werk als muziekjournalist.)

Tip 3. Maak een pagina ‘Pers’…

… en zet daar je artikelen op met zo’n plugin. Dan heb je een pagina waar alles meteen mooi op staat. Als dát nog geen autoriteit uitstraalt…

Tip 4. Zet de logo’s van de kranten en bladen op je site

Zo’n pagina ‘Pers’ staat vaak wat achteraf op je site en is groot; je zet de inhoud niet ook even in een alinea op een andere plek. Hoe kun je dat wél doen?

Door de logo’s van de kranten, tijdschriften en websites op je homepage te zetten. Heb je een boek geschreven dat wordt verkocht bij Bol.com of Managementboek, dan gebruik je die autoriteit natuurlijk ook.

Die logo’s zijn herkenbaar voor veel mensen en ook de scannende lezer krijgt zo jouw autoriteit mee. Dat is niet het geval bij de pdf’s of scans met link erachter; daarvoor moet je echt in de leesmodus zijn.

Hoe doe je dat?

  1. Google het logo van het platform.
  2. Zorg dat het ‘klein’ is (qua aantal KB’s) om je site niet onnodig te vertragen. Gebruik hiervoor evt. een fotobewerkingsprogramma als Irfanview of Photoshop Elements.
  3. Het moet echter wel groot genoeg zijn om goed te zien te zijn, dus geen postzegelformaat van 150×150 pixels. Houd een breedte van 400 pixels aan.
  4. Zet het logo op je site.
  5. Hang er een link achter naar de pdf van het artikel dat op dat platform is gepubliceerd.

 

Heb je meerdere logo’s? Ze ze netjes naast elkaar op een rij.
Heb je meerdere artikelen waarnaar je kunt linken bij een logo? Dan zijn er meerdere oplossingen denkbaar. Het voert te ver om die in een blog op te nemen, maar ik help je natuurlijk graag in zo’n geval.

Hulp nodig? Neem contact op!


Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het
>