Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Wat is een autoresponder en hoe kies ik er één?

Wat is een autoresponder en hoe kies ik er een“Wat is een autoresponder?” vroeg iemand me laatst. Dat leg ik je uit in dit blog. Natuurlijk krijg je ook tips (maar liefst 6!) om uit het woud der aanbieders die ene te pikken die het beste bij jou past.

Wat is een autoresponder?

Een autoresponder is letterlijk een ‘automatische beantwoorder’. Ik bedoel hier niet de ‘out of office reply’ die je aanzet als je niet op kantoor bent, maar een speciaal e-mailprogramma.

Het is een programma dat websitebezoekers automatisch jouw gratis weggever mailt, zodra ze die hebben aangevraagd. Daarvoor hebben ze hun naam en e-mailadres achtergelaten op jouw website. Die aanvragers komen – ook weer automatisch – op jouw mailinglijst, die je vooraf hebt aangemaakt in dat programma.

Wanneer je je nieuwsbrief gaat versturen aan je lezers, zorgt de autoresponder ervoor dat die mails in één keer worden verstuurd, zonder dat ze worden gezien als spam door de provider van de ontvanger.

Als jij in bijvoorbeeld Outlook aan meerdere mensen een bericht stuurt, moet je al gauw overgaan tot talloze kleine groepjes e-mailadressen waar je steeds hetzelfde bericht aan stuurt, om te voorkomen dat het in de spambox van de ontvanger belandt. Dat is een enorm tijdlek én je mist mooie kansen.

Want zo’n autoresponder houdt veel statistieken bij. Denk aan onder meer:

  • het aantal mensen dat de mail geopend heeft
  • het aantal keren per persoon dat de mail geopend is
  • het aantal nieuwe inschrijvingen per maand
  • op welke link mensen geklikt hebben en hoe vaak (links van blogs of verkooppagina’s)
  • hoe vaak een nieuwsbrief of blog gedeeld is op sociale media

Hier kun je mooie rapportages van maken, die je met Outlook nooit krijgt. En zo kun je bijhouden welke onderwerpen door je volgers goed gelezen worden en daar nog meer over bloggen.

Welke autoresponder moet ik kiezen?

Er zijn nogal wat autoresponders beschikbaar, waarschijnlijk meer dan 100. Het is dus slim om bewust te kiezen aan de hand van wat jij belangrijk vindt. Ik geef je een aantal tips, zodat je jouw lijst van criteria kunt samenstellen.

Tip 1. Check of de autoresponder te koppelen is aan WordPress

WordPress is superpopulair, dus de kans is klein dat het niet werkt. Maar check het wel vooraf!

Is dit niet het geval? Kijk dan – voordat je het programma meteen afschrijft – of er een plugin bestaat die WordPress en jouw favoriete autoresponder aan elkaar koppelt. Die kans is vrij groot.

Gebruik in elk geval nooit een programma dat door een kleine speler op de markt zelf is geprogrammeerd en dat je niet of niet eenvoudig kunt koppelen aan je WordPress-site. MailChimp, AWeber, GetResponse, InfusionSoft, Autorespond, ActiveCampaign en andere programma’s zijn allemaal heel populair en eenvoudig te koppelen aan de belangrijskte websitesystemen zoals WordPress.

Tip 2. Bedenk wat de autoresponder moet kunnen

Denk aan onder andere:

  1. Keuze bieden uit verschillende templates.
  2. Zelf een template-ontwerp invoeren. (Dat laat je dan natuurlijk aan een websitebouwer over, maar die mogelijkheid moet je er dan wel zijn.)
  3. Automatisch een reeks mails verzenden nadat iemand zich heeft aangemeld.
  4. Je mailinglijst in segmenten onderverdelen.
  5. Heel precies ‘zien’ welke interesses iemand heeft en alleen mails daarover sturen.

 

Als je grove onderverdelingen wil maken in lijsten (punt 4 uit de opsomming), is bijv. MailChimp prima. Maar wil je heel precies kunnen bepalen welke persoon op welk tijdstip over welk onderwerp een mail ontvangt (punt 5), dan kun je beter ActiveCampaign overwegen.

Vraag je in dit stadium ook af: “Hoe groot is mijn bedrijf, in welke fase zit ik?” Ben je starter met een kleine mailinglijst, dan is MailChimp vaak al prima. Maar heb jij duizenden volgers die je niet wil irriteren met irrelevante mails, dan zou je ActiveCampaign kunnen overwegen.

Tip 3. Bedenk in welke taal het programma beschikbaar moet zijn

Alle populaire autoresponders zijn in het Engels beschikbaar, omdat ze wereldwijd worden gebruikt. Beheers je geen Engels? Kies dan voor bijvoorbeeld Autorespond, dat is een Nederlandse aanbieder. Die is echter wel erg prijzig (zie verderop).

Er zijn ook nog Enormail en YMLP. Die eerste ken ik niet, maar de tweede heb ik een tijd gebruikt. De mogelijkheden waren op een gegeven moment wat beperkt en de lay-out ouderwets. Maar wellicht hebben de ontwikkelaars het systeem intussen vernieuwd. Neem gerust een kijkje.

Wil je snel kunnen communiceren met een aanbieder, ook dan kan het handig zijn om iets te kiezen in je eigen tijdzone.

Dat brengt ons bij tip 4.

Tip 4. Bedenk of je support wil hebben en in welke vorm

Als je graag hulp wil bij je autoresponder, onderzoek dan of support beschikbaar is. En of dat een betaalde dienst is of niet. Kun je vragen stellen op fora of ook rechtstreeks aan de ontwikkelaars? Wat vind jij handig?

Je kunt ook overwegen om bij een speciale dienstverlener een cursus te volgen over dat ene programma. Ik werk met MailChimp voor mijn klanten en geef hen videotutorials voor de basis. Die gaan over MailChimp en over wat je überhaupt in je nieuwsbrief zet. Voor extra hulp verwijs ik ze door naar specialisten.

Tip 5. Bepaal je budget

MailChimp is gratis tot 2.000 nieuwsbrieflezers. Dat is voor veel zelfstandige dienstverleners prima. Wil je support krijgen of opvolgmails kunnen instellen, dan betaal je extra. Zo zijn er verschillende pakketten in verschillende prijsklassen. En dat geldt natuurlijk voor alle autoresponders.

Vergelijk ze goed, maar kies vooral op basis van de functies die jij op dit moment belangrijk vindt en niet op basis van de prijs. Je kunt natuurlijk ook een gratis of goedkoop pakket kiezen en later upgraden, als blijkt dat je meer functies nodig hebt.

Let op: kijk ook naar de prijzen van betaalde pakketten met functies die je nu nog niet nodig hebt. Dan blijkt MailChimp bijvoorbeeld na de gratis versie met 2.000 adressen ineens veel duurder dan een aantal andere aanbieders. Denk dus goed na over wat je nu nodig hebt én wat je later nodig denkt te hebben. (Maar weet ook: je kunt meestal goed overstappen, dus laat dit niet leidend zijn. Zie verderop.)

Tip 6. Probeer het programma eerst gratis uit

De meeste autoresponders kun je gratis uitproberen. Doe dat, maak er gebruik van. Zo ontdek je of je het handig in gebruikt vindt. Kun je je weg vinden, is het intuïtief? Of vind je het programma zó irritant dat je nu al weet dat je daardoor nooit een nieuwsbrief gaat sturen? En daarmee niet je volgers op de hoogte houdt van jouw waarde en je dus veel minder mensen helpt?

Doet dit ook als je al een tijd een autoresponder gebruikt en overweegt om over te stappen. Je kunt vrijwel altijd je lijst exporteren en importeren, dus overstappen is vaak een fluitje van een cent. En vind je het te veel werk of te ingewikkeld, huur dan iemand in om dit voor je te regelen. Ik help je er graag bij.

Geen bedrijf zonder autoresponder

Wat je ook kiest: kies een autoresponder. Je kunt geen bedrijf opbouwen zonder. Want – ik schrijf het wel vaker – the money is in the list. (Ja, nog steeds.) En een lijst opbouwen gaat veel sneller en beter wanneer je dit automatisch doet mét een aantrekkelijke gratis weggever.

Veel plezier met kiezen en uitproberen!


  • Paul schreef:

    Hoi, voor mij werkt TrafficWave het beste, want het is namelijk gewoon een heel goede autresponder en hij doet wat tie moet doen. Verder maakt het ook niet uit hoeveel je er gebruik van maakt, hij is namelijk onbeperkt en het bedrag blijft dus hetzelfde, zelfs bij een email lijst van 50000 of nog meer! Probeer hem hier 30 dagen gratis uit.. Groet en veel succes Paul..

  • Hieke schreef:

    Hoi Paul,

    Dank voor je toevoeging. Sorry voor m’n late reactie – je bericht was in de digitale prullenmand beland van WordPress.

    Ik ken TrafficWave helemaal niet. Wat vind je er beter aan dan andere autoresponders zoals MailChimp, behalve dat het altijd gratis is?

    Kan je er ook statistieken mee bekijken? En gericht mensen mailen met bepaalde onderwerpen die anderen dan niet te zien krijgen? Zoals bij Active Campaign?

  • Let op!

    Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
    Ik snap het
    >