Ronald kan niet wachten tot hij morgenmiddag lekker met vakantie gaat. Heeeerlijk – en echt…
Met een kop dampende thee zit José op de bank naar het scherm van haar laptop te turen. Ze bewondert haar nieuwe website. Die had ze wel nodig, want op haar oude had ze geen mogelijkheid om te bloggen. En ze weet: bloggen is belangrijk om zichtbaar te worden als zelfstandige dienstverlener. Je toont je expertise en je wordt beter vindbaar in Google.
Ze wíl wel graag en heeft superveel ideeën voor blogonderwerpen, maar krijgt het Spaans benauwd bij de gedachte dat ze moet schrijven. “Dat kan ik helemaal niet!” roept ze naar haar scherm.
Wat nu? Kan ze dan nog wel scoren in Google en klanten trekken?
José is niet de enige. Ik heb meerdere klanten die niet zo sterk zijn in schrijven. Ze kunnen vaak heel goed vertellen over verschillende onderwerpen, maar komen in de problemen als zo’n verhaal op schrift moet komen te staan. Ze missen bijvoorbeeld focus en vliegen alle kanten op, weten niet goed hoe ze hun verhaal moeten vormgeven of ze maken veel taalfouten.
Kunnen al deze enthousiaste experts het dan wel schudden als het op bloggen aankomt?
Welnee!
Het goede nieuws is: iedereen kan bloggen en daarmee klanten trekken. Dus jij ook!
Hoe dan?
Je kent vast wel het gezegde ‘Er leiden meerdere wegen naar Rome’. Ik noem er een paar in onderstaande tips.
Bloggen hoeft niet per se in de vorm van een tekst. Je kunt ook je boodschap verpakken als:
Als je hiervoor kiest, moet je nog wel íets aan tekst toevoegen, want Google begrijpt vooralsnog alleen tekst. Schrijf dus een korte toelichting, samenvatting of wat dan ook, waarin Google en je lezer de essentie meekrijgen. Voor transcripties van gesproken teksten naar schrift kun je iemand inhuren.
Kies een copywriter die goed kan bloggen, en die liefst een keuze biedt uit meerdere formats. Dan weet je zeker dat het eindresultaat goed bij je past. Natuurlijk moet hij of zij ook goed kunnen interviewen.
Je hoeft dan alleen maar te doen waar jij goed in bent. Zo blijf jij enthousiast en raak je niet gefrustreerd door het feit dat je moeite hebt om je verhaal op schrift te stellen.
Vind je schrijven wél leuk, kun je je verhaal helder verpakken, maar durf je niets te publiceren vanwege al die taalfouten? Ben je bang dat je lezers je daardoor onprofessioneel vinden, ook al spat je expertise uit de inhoud van je verhaal?
Huur dan een eindredacteur in die de taalfouten verbetert en de puntjes op de i zet voor je.
Je kunt meer dan je denkt, dus waarschijnlijk kun je ook leren om je verhaal om te vormen tot een gestructureerde tekst die jouw lezer begrijpt.
Een goede docent reikt je enkele formats aan – de kapstok – én wat kledingstukken om aan die kapstok op te hangen. Onder leiding van de docent oefen jij hoe je al die kleren zo handig mogelijk aan die kapstok hangt. Je ervaart wat minder handig is en waarom, en hoe je dit op jouw onderwerpen toepast.
En heb je een keer geen inspiratie? Ook dan kun je verder. Tenminste, in de opzet die ik hanteer met mijn klanten. Want dankzij die spreekwoordelijke kapstok kun jij altijd vooruit.
Nog meer voordelen van deze opzet:
Neem dan contact met me op voor een blogdienst op maat. Ik zie snel wat mensen nodig hebben en kan je met mijn ruime ervaring als docent, interviewer, copywriter en eindredacteur in korte tijd enkele niveaus hoger brengen op de manier die bij jou past.
Zo kan jij op een ontspannen manier klanten trekken, door te bloggen, vloggen of uitbesteding van dit soort werk.