Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Waarom je je op de borst móet kloppen

Autoriteit claimen helpt je websitebezoekerVeel zelfstandige dienstverleners hebben websites. Ze worden gevonden, de potentiële klanten klikken door. Tot zo ver is er niets aan de hand.

Maar dan…

…scannen die bezoekers de site en zijn ze in no time weer weg, om daarna ook nooit meer terug te keren. Daar gaat je kans op conversie.

Hoe komt dat? Door verschillende factoren. Eén ervan is dat jij je bezoeker niet helpt.

Ik hoor je vragen: “Wat bedoel je in vredesnaam?! Ik zet toch duidelijk op mijn site wat ik allemaal doe, wat het resultaat is voor mijn klant en wat de investering is?”

Dat kan wel zijn, maar toch… Ook als je niet in de valkuilen bent gevallen die ik je in deze checklist geef, bestaat er nog een kans dat bezoekers weer vertrekken. Vooral als jouw dienst niet uniek is – en dat geldt nou eenmaal voor de meesten van ons.

Er is dan namelijk nog één belangrijk element dat op jouw website ontbreekt. En dat is…

…dat je je autoriteit claimt.

Jij bent waarschijnlijk expert op jouw vakgebied. Waarom gebruik je dat dan niet om je te onderscheiden van anderen?

Ik weet het al: je wil jezelf niet op de borst kloppen. Maar dat is wél nodig. Vooral online, omdat de communicatie daar eenrichtingsverkeer is. Bezoekers kunnen niet doorvragen en moeten alle informatie uit tekst en beeld halen.

Zeg nou zelf: als je kunt kiezen tussen een aanbieder die zich voorzichtig opstelt, waardoor jij niet weet wat hij/zij nou echt kan, OF iemand die zich overtuigend (maar niet opdringerig) presenteert als expert… Wie kies jij dan?

Precies.

Daarom help ik je hieronder op weg met tips, zodat je ideeën opdoet hoe jij jouw autoriteit kunt claimen.

Tip 1. Noem invloedrijke ‘derden’ die jou erkennen

Je kent ze wel: van die artsen of advocaten die hun wand vol hebben hangen met diploma’s van Harvard of Yale of wat dan ook. Dat straalt vakkundigheid uit, toch? Oké, het is niet erg subtiel, maar het werkt wél.

Dat kan jij ook!

Ben je lid van een overkoepelend orgaan in je vakgebied? Heb je een testimonial van een gezaghebbend persoon in je branche? Noem dat, mét logo of ander plaatje! En dan natuurlijk wel prominent op je homepage én andere relevante plekken.

Ik heb bijv. bij mijn verkooppagina’s duidelijk neergezet dat Aartjan van Erkel mij een certificaat heeft toegekend. Met een plaatje daarvan, uiteraard.

Tip 1a. Noem bekende klanten

In het verlengde van tip 1 ligt dat je namen en logo’s toont van bekende klanten. Namen die iedereen kent, bijvoorbeeld een bekende supermarktketen of een nationale bank.

Tip 2. Noem aantallen

Heb jij een boek geschreven dat een bestseller is geworden? Noem het woord ‘bestseller’, het aantal verkochte exemplaren én evt. het aantal herdrukken.

Heb jij al honderden of zelfs duizenden klanten geholpen? Zet het op je site!

Want als veel mensen voor jou kiezen, ben je kennelijk goed. Heb je een wachtrij? Zet dat er ook op, want dat maakt je nóg aantrekkelijker.

Tip 3. Noem al je nominaties en prijzen

Ze moeten wel relevant zijn, uiteraard. Dat je op de basisschool een keer een Donald Duck-trui hebt gewonnen met een prijsvraag, zet je niet op je site. (Oeps… Nu staat het er toch op 😉 )

Noem dus ál je relevante nominaties en prijzen, en zet er foto’s, logo’s en delen uit juryrapporten bij, want dat is je bewijs.

Tip 4. Media-aandacht

Heb je media-aandacht gekregen? Meet het breed uit op je site. Ook als het ‘slechts’ een lokaal krantje is: het straalt autoriteit uit!

Zet het artikel op je site en maak duidelijk welk medium het was.

Ook gaaf: een column in de lokale krant waarin jij vertelt over jouw praktijk. Heb jij zo’n eigen ‘stekkie’? Zet álle artikelen dan op je site. (Vaak is een goed blog met een beetje aanpassing al een goede column. Of andersom. Twee vliegen in één klap!)

Heb je nog geen column? Overweeg dan eens om jouw lokale kranten te benaderen met een voorstel.

Conclusie: waarom is autoriteit claimen nou zo belangrijk?

Dat heeft NIKS met borstklopperij te maken (ieuw! bah!) maar alles met…. Je klant helpen!

Als je concurrentie hebt (maar ook als dat niet zo is), moet je er álles aan doen om je potentiële klant te helpen om een keuze te maken tussen verschillende aanbieders. Zo bezien is het gewoon asociaal als je niet vermeldt dat jij prijzen hebt gewonnen en nominaties en persaandacht gehad hebt.

Je autoriteit moet je dus claimen, om je klant te helpen.

En die klant is ongeduldig, die wil snel weten dat hij jou moet kiezen. Of niet.

Want hoe duidelijker jij je profileert, waar autoriteit claimen onderdeel van is, hoe beter je websitebezoeker kan beoordelen of hij/zij bij je past. En dat helpt jou ook weer. Zo is de kans dat niet-passende klanten bij je aankloppen immers weer kleiner. Dus ook als ze niet voor je kiezen, is dat positief.

Doe het allemaal wél integer, meld echte aantallen, namen enz. Want zijn jouw claims nep, dan heeft de lezer dat meteen door. En je weet: vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard.

Tot slot voor de bescheiden lezers nog een actiepunt: gooi al je celebrityvrees (angst om in de spotlights te staan) overboord en maak wat moois van je site. Zet je foto op je website – typisch iets wat bescheiden ondernemers niet doen – én claim je autoriteit. Niet voor jezelf, maar om je potentiële klanten te helpen.

Hulp nodig?

Veel klanten hebben een blinde vlek als het gaat om hun expertise en autoriteit. Wat zij kunnen en bereikt hebben, is immers heel gewoon voor hen. En om dat nou groot uit te meten… Dat is borstklopperij en dat is ‘vies’.

Dus ze claimen hun autoriteit niet, waardoor ze klanten missen.

Ik ga met ze in gesprek en kan vaak meerdere dingen aanwijzen die goed bruikbaar zijn, maar die ze zelf als zó gewoon zien dat het ze niet meer opvalt.

Wil je ook hulp met je website? Komt jouw autoriteit nog niet naar voren, waardoor bezoekers afhaken? Neem dan contact op. Ik help je graag.


  • Erik Osinga schreef:

    Hallo Hieke,

    Briljant blog! Brengt op een idee waar ik nog niet eerder aan had gedacht. Je hoort nog van mij wat dat is. Nu eerst met de trein naar Amsterdam om een professionele foto te laten maken bij Heno.

    Prettige dag!

    Erik.

  • Let op!

    Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
    Ik snap het
    >