Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Waarom je website geen visitekaartje mag zijn

Hieke_agent_gespiegeld_niet-slim-wel-slim_tekst_webVeel zelfstandige dienstverleners die een website bestellen, laten iets maken wat verdacht veel lijkt op een online visitekaartje. “Een paar pagina’s, wat plaatjes, een contactformulier… Dan ben je voor een paar honderd euro maximaal klaar en komen de klanten/opdrachten vanzelf.” Zo ongeveer is het denkpatroon.

Gemiste kans.

Ik leg je graag uit waarom je website géén visitekaartje mag zijn.

Visitekaartjes lopen dood

Wat doe jij met visitekaartjes als je thuiskomt? Ik gooi ze altijd meteen weg. Heel misschien tik ik de gegevens over in Outlook als ik denk dat die persoon ooit nog eens van nut kan zijn voor mij of mijn bedrijf.

Je kúnt er ook niets mee, behalve in een map stoppen of weggooien. Je kan nergens klikken, iets doen of wat dan ook. Het is een stukje papier waar oninteressante informatie op staat, duidelijk afkomstig van een zender en niet ingericht op wat ik wil weten. Dat kan ook niet anders. (Hoewel… dat is niet helemaal waar, maar dat voert te ver van het pad.)

Hoe dan ook: je wil niet dat jouw site net zo behandeld wordt. Dat mensen – áls ze erop komen – meteen weer weggaan om nooit meer terug te komen. Dat ze jouw site ‘weggooien’. Maak van je website geen visitekaartje. Je hebt jouw website nu juist in het leven geroepen om klanten te werven en mensen aan je te binden.

Dan moet er dus meer op staan dan die zendersinformatie.

Voorbeeld van een musicus die meer werk wil

Ik ken een aantal musici die graag meer willen spelen in gerenommeerde orkesten en ensembles. Ze hebben daarom een site laten maken, maar dat is zo’n visitekaartje. Er staat de obligate informatie op zoals een LinkedIn-achtige biografie (eindeloze opsommingen van saaie informatie in plaats van een persoonlijk verhaal), een contactformulier en meestal wat plaatjes van cd’s die ze hebben opgenomen.

Nogmaals: gemiste kans!

Ik wil dan weten:

  • Waar/hoe kan ik die cd’s kopen? En heb je luistervoorbeelden?
  • Welk repertoire beheers je? Heb je een lijst?
  • Waarom staat meestal nergens onder aan je pagina hoe ik contact kan opnemen? Waar kan ik klikken, wat kan ik doen?
  • Waarvoor wil deze musicus worden ingehuurd? Als orkestmusicus, voor kamermuziek, als solist?
  • Waar kan ik je live beluisteren; wanneer geef je concerten en waar?

Dat bedoel ik met doodlopend. Er zijn nauwelijks calls to action en ik weet niet wat ik moet doen aan het einde van de pagina – als ik daar al beland. Je maakt als het goed is iemand lekker met informatie en vervolgens… niks. Nada. Noppes. De belangrijkste verleidingsstap – iemand contact met je laten opnemen – wordt vergeten. Of er staat wel iets als ‘neem contact op’, maar dan zonder linkje naar de gegevens…

Zonde. Doe dat nou niet!

Hieronder geef ik je graag 4 tips om ervoor te zorgen dat jij een levende, klantenwervende site krijgt in plaats van een doodlopend visitekaartje.

Tip 1. Vraag meerdere offertes aan

Ga niet meteen met de eerste de beste aanbieder in zee, ook al lijkt hij of zij nog zo aardig of deskundig. Zoek heel verschillende aanbieders die je aanspreken en let vooral goed op wat ze bieden. Bedenk of je daar iets aan kan hebben en probeer nog even niet op de prijs te letten. (Ik weet het – dat is moeilijk.)

Vergelijk hun diensten en vraag ze waarom ze voor een bepaalde aanpak kiezen. Liefst telefonisch, zodat je kan doorvragen. Dat is enorm leerzaam en het behoedt je voor de visitekaartjesvalkuil.

Je kan ze zelfs letterlijk vragen: “Ik wil geen online visitekaartje als website. Wat is jouw visie hierop?” Je zult versteld staan van de uiteenlopende reacties.

Tip 2. Weet wat jij wil en wat je klant wil

Een open deur natuurlijk, maar wie wat hij wil, krijgt een beter resultaat. Als je alleen maar mensen wil doorverwijzen naar je website en via andere kanalen klanten krijgt, bijvoorbeeld via congressen, is een digitaal visitekaartje best okee. Maar voor 99,9{8e8c2691915c24763fc028930ca1e490a9ddc5a61c3a70ba035c28e422ad5c36} van de zelfstandige dienstverleners geldt dat hun website juist klanten moet werven.

Dat betekent dat je website heel verleidelijk moet zijn en mensen moet laten doorklikken op een koop- of contactknop. Een goede websitebouwer hanteert deze aanpak standaard en kan je haarfijn uitleggen wat wel en niet werkt.

Bedenk vooraf ook wat jouw klanten zoeken en wat jij biedt – dan wordt de structuur van je website veel beter dan wanneer je uitgaat van wat jij zelf logisch vindt.

Tip 3. Kies een websitebouwer die je helpt met het voortraject

Het allerbeste resultaat behaal je als je je websitebouwer in een heel vroeg stadium van je bedrijfsopbouw betrekt. Hij of zijn kan dan met je meedenken over wie je fans zijn (ideale klanten), waar zij wakker van liggen en hoe jij hun probleem oplost.

Ik doe dat regelmatig met klanten; dan interview ik ze als een journalist die alle details wil weten. En ik schroom niet om domme vragen te stellen, zodat zij alles duidelijk aan mij moeten uitleggen. Dat helpt enorm.

Dit zijn noodzakelijke stappen die je moet zetten, voordat je überhaupt gaat nadenken over je website en eventuele andere online activiteiten.

Tip 4. Kies een bouwer die met je meedenkt

Kritische vragen zijn niet altijd leuk, maar leveren wel een beter resultaat op. Denk nog even terug aan de vragen die ik in de opsomming hierboven gaf. Het zijn logische vragen, maar toch heeft deze musicus zijn site daar niet op ingericht.

Hoe groot is de kans dat een programmeur of concertorganisator een musicus inhuurt die niet duidelijk aangeeft wat voor soort muziek hij/zij speelt en die geen luistervoorbeelden plaatst?

En wie neemt eerder contact op denk je: iemand die zelf het contactformulier/telefoonnummer moet zoeken? Of iemand die alleen maar op een knop hoeft te drukken?

Ik stel dit soort vragen altijd aan mijn klanten. Want ik maak niet alleen wat een klant mij vraagt – ik wil het beste resultaat. Soms moeten ideeën dan op de schop, soms zijn er aanvullingen nodig. Wie daar tegen kan, in de wetenschap dat zijn/haar oorspronkelijke opzet alleen maar beter wordt, heeft de meeste kans op succes met zijn website.

Conclusie: goedkoop is duurkoop

Ik zie zo vaak zelfstandige dienstverleners die ‘even snel en goedkoop’ en website laten bouwen zonder na te denken over wat die site voor hen moet doen… Het worden online visitekaartjes die geen klanten opleveren. Weggegooid geld dus. Zonde! Vooral voor musici, voor wie het al zo lastig is om ingehuurd te worden.

Zorg ervoor dat je website géén visitekaartje is, maar ver voorbij dat stadium komt. Denk zelf goed na over wat je website moet doen voor jou, neem vervolgens een goede bouwer in de arm die met je meedenkt in het voortraject én die je continu (ongevraagd) advies geeft. Want alleen dan krijg je het beste resultaat.

Conversie_Hieke_tekst_webEn het beste resultaat is niet ‘een mooie website’, maar een website die – door de opbouw en de juiste teksten – klanten en opdrachten werft voor jou, samen met andere online kanalen.

Ben je benieuwd naar mijn aanpak? Bekijk dan mijn pagina ‘nieuwe website’ en neem contact op. Ik denk graag met je mee over mogelijkheden voor jouw bedrijf.


Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het
>