Cookies
Deze website maakt gebruikt van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

Chunks op je website – wat is het nut ervan?

Hieke_zwaait_webAfgelopen week vroeg Rita me wat het nut is van chunks op je website. Rita maakt opgewekte, originele en heel inspirerende kunst, en heeft de eerste en enige iPad-kunstacademie van Nederland opgericht. Ze is heel actief bezig met marketing en probeert graag dingen uit op haar website, zoals werken met chunks.

Dat was een tip die ik haar, als trouwe klant, gaf naar aanleiding van een cursus die ik volgde bij Aartjan van Erkel, een internetcopywriter die alles weet van de online verleidingskunst.

Nu is haar vraag dus: “Wat zijn chunks precies en waarom moet ik die gebruiken?”

Wat zijn chunks?

Chunks zijn – letterlijk vertaald – brokjes. Het zijn brokjes informatie over alles wat je biedt. Door brokjes op je homepage te zetten, maak je een visueel aantrekkelijke samenvatting van je website, zodat de bezoeker snel ziet wat jij biedt en of dat is wat hij of zij zoekt. En bij iedere chunk zet je natuurlijk een link naar meer informatie.

Kijk maar eens naar de homepage: daar zie je blokjes staan die de chunks vormen, soms meerdere en soms 1 per regel. Rita van de iPad-kunstacademie heeft chunks in de vorm van gekleurde stroken met steeds een ander onderwerp. Dus eigenlijk ook per regel.

Waarom chunks op je website gebruiken?

Chunks op je website – of beter gezegd: op je homepage – dienen dus een belangrijk doel, namelijk vreemden kennis laten maken met jou. Binnen enkele seconden wil de bezoeker weten:

  • wat is dit voor website? Waar gaat het over?
  • van wie is die site?
  • wat biedt die persoon of dat bedrijf?
  • wat kan ik hier doen?

Krijgt hij hier niet gauw duidelijkheid over, dan is ‘ie weg en komt ‘ie waarschijnlijk nooit meer terug.

En chunks op andere pagina’s?

Dat is niet zo’n goed idee. Je website bestaat uit verschillende soorten pagina’s, die ieder een eigen doel hebben. Denk behalve aan de homepage ook aan:

  • blog: vreemden of volgers leren je expertise en je persoonlijkheid beter kennen en proberen te voelen of ze een klik met je hebben. Vreemden komen meestal binnen via Google, je volgers of fans via je nieuwsbrief
  • referenties: potentiële klanten twijfelen nog en lezen beoordelingen van anderen
  • verkooppagina’s: idem. Vreemden zoeken een dienst op in Google en landen op je verkooppagina. En je volgers lezen erover in je e-zine (nieuwsbrief)
  • aanmeldformulier: vreemden willen je beter leren kennen, downloaden je gratis weggever en volgen je vervolgens via je nieuwsbrief
  • contactpagina: vreemden en volgers willen je inhuren en nemen contact met je op voor de aankoop of voor aanvullende vragen

Bij al deze doelen past een specifieke tekst over één onderwerp. Je kan en moet daar flink de diepte in gaan. Op je homepage nog niet, want daar kent men je nog niet en wil je bezoeker eerst scannend kunnen verkennen wat je doet. Dat is dus heel anders – vandaar die chunks op alleen die plek.

Lamp-in_hand_gespiegeld_webWat zet je in die chunks op je website?

Dat hangt van je bedrijf af, maar wat je so wie so kan doen:

  1. maak chunks van je diensten
  2. zorg voor een chunk met een testimonial (referentie)
  3. zet een call to action op je homepage: wat moeten mensen in elk geval doen?

 

Wat past er op jouw homepage?

Ben je nieuwsgierig naar wat het beste op jouw homepage werkt? Meld je dan aan voor een webscan! Ik help je graag om de ideale chunks voor jouw website te realiseren.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het