Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Wat jij van een kindermissverkiezing kunt leren voor je website

Vader, moeder en hun 4-jarige dochtertje lopen een schoonheidssalon binnen om haar nagels te laten doen. Niet die van de moeder, maar van het meisje.

We zijn in Amerika. Om precies te zijn: bij de grootste kindermissverkiezingen van het land.

De kleine kan niet stilzitten tijdens haar nagelbeurt; papa belooft haar snoep als ze nog éven volhoudt. Intussen duwt hij ook nog een briefje van $ 20,- in haar hemdje. Na afloop krijgt ze inderdaad snoep: een hele grote zak vol, ze mag alles pakken wat ze wil.

Je kijkt naar ‘5 extreem’, een programma van RTL 5 “waarin Ewout Genemans Nederlanders volgt die een opzienbarende levensstijl, passie of opvatting hebben”, volgens de omschrijving van de zender.

Het is – zacht uitgedrukt – inderdaad nogal ‘opzienbarend’. Moeder vertelt dat ze zelfs geld van familie geleend heeft om hier te kunnen zijn. In totaal heeft ze zo’n € 7.000,- uitgegeven voor één minuut aandacht tijdens de verschillende rondes van de beauty contest. Dat zijn dus een paar minuten in totaal. Verder gaat het geld naar dure jurken, schoenen met hakken, make-up, extra rondes inkopen om meer kans te maken op de felbegeerde diadeem of tiara, enzovoort.

Terwijl dit gezin vooral plezier maakt of probeert te maken, zijn andere ouders (vooral moeders) beneden in de hotellobby hard met hun dochters aan het oefenen op dé glimlach, dé catwalk-walk en de choreografie van hun presentatie aan de jury. De moeder van het 4-jarige Nederlandse meisje komt hier te laat achter en beseft dat ze zich niet goed genoeg hebben voorbereid. Ze dacht dat modelling niet gejureerd zou worden; dat stond immers op het aanmeldformulier…

Ze schiet in de stress en gaat ’s ochtends alsnog oefenen met de kleine. Maar die heeft er geen zin in. Ze huilt, kruipt onder het bed en gooit de kont tegen de krib. En de nepnagels die ze gisteren in de nagelstudio kreeg, heeft ze al weer afgebeten. Moeder weet zich geen raad. De presentator vraagt nog waarom ze dit doen, als het zo veel geld kost en zo veel stress oplevert. De moeder geeft een vaag antwoord: “Iedereen voedt zijn kinderen anders op en ik heb het idee dat ik het goed doe. Het enige wat telt, is liefde. Dus ik geef haar alle liefde, waar ik maar kan.”

Wat jij kan leren van deze kindermissverkiezing

Nu is natuurlijk de vraag wat liefde dan is. Moet je je kind alles geven? Of moet je ook wel eens nee zeggen, júist omdat je van je kind houdt? En getuigt het van liefde als je een smak geld uitgeeft aan iets waar het kind geen zin in heeft? Hoe dan ook: ik vond dit een leerzame uitzending. Niet over kinderen opvoeden – die heb ik niet en daar gaat dit blog niet over – maar over je onderneming en dan vooral je website. Ik heb er 3 tips uit gedestilleerd die ik graag met je deel.

Tip 1. Bereid je goed voor

Voordat je veel geld uitgeeft, moet je de tijd nemen om na te denken over wat je wil bereiken. Waarom wil je aan de kindermissverkiezing meedoen? Welk resultaat moet het minstens opleveren? Dat geldt ook voor je website. Zomaar veel geld uitgeven en hopen dat het vanzelf goed komt – bijvoorbeeld dat klanten vanzelf komen – is natuurlijk gekkenwerk.

Geef dat flinke bedrag pas uit als je er vertrouwen in hebt dat je aankoop aansluit bij wat jij nodig hebt en dat het resultaat oplevert. Dat kan geld zijn, maar ook meer klanten, een grotere mailinglijst enz. Of, in het geval van de kleine dame, bijvoorbeeld meer zelfvertrouwen op het podium voor in het echte leven later.

Tip 2. Kijk uit met beloften

De moeder van het 4-jarige prinsesje beloofde haar dochter dat ze zou winnen. Dat moet je natuurlijk nooit doen. Voorál niet bij kinderen, want die hebben een feilloos en zeer langetermijngeheugen voor beloften.

Wil jij met een webbouwer aan de slag die van alles belooft? Ga dan bij jezelf te rade of je die beloften geloofwaardig vindt. (Ik zeg niet dat beloften altijd ongeloofwaardig zijn, want dat is niet waar. Sommige zijn heel legitiem. Ik zeg alleen: denk erover na.) En stel vragen als je meer wil weten. Aan de reactie van de webbouwer kan je veel aflezen of -luisteren. Dan hoef je nog niet eens per se inhoudelijk te snappen wat hij of zij zegt; alleen al de manier van reageren en de bereidheid tot uitleg geven je veel belangrijke informatie.

Tip 3. Denk goed na over waar je je geld aan uitgeeft

Het is natuurlijk een gigantische open deur, maar je kunt je geld maar één keer uitgeven. Sta je op het punt om een smak geld te spenderen, bedenk dan goed of het het wel waard is. En overleg daar eerlijk over.

Tijdens sommige webscans komen mensen hier ook mee. We verkennen hun wensen, ik vertel wat de investering is en dan vraagt iemand soms: “Is dat het wel waard?” Dat bespreken we dan. Open en eerlijk. Want ik wil wel dat jij je investering eruit haalt. En als ik vermoed dat dat niet lukt of dat jij iets anders nodig hebt, zal ik je dat eerlijk zeggen.

Je wil immers wel dat je plezier hebt van je investering, en niet dat je huilend of met een bedrogen gevoel achterblijft zoals onze 4-jarige missverkiezingsdeelneemster. Die vond het uiteindelijk wél leuk en presenteerde zich beter dan verwacht, maar was ontroostbaar toen ze niets won behalve 2 medailles ter herinnering. “Mama – snik – had beloofd – snik – dat ik zou winnen… snif, snif.”

De presentator vraagt aan de moeder: “Volgend jaar weer?” Ze antwoordt zonder twijfel: “Ja, volgend jaar weer.”

Conclusie

Sta je op het punt te investeren in een nieuwe of verbeterde website of in nieuwe teksten? Denk dan goed na of je wensen aansluiten bij wat de aanbieder je kan leveren. En bedenk goed wat je er minimaal mee wil bereiken.

Wil je dit graag vooraf open en eerlijk bespreken? Meld je dan aan voor de webscan.


Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het
>