Cookies
Deze website maakt gebruikt van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

Minder stress bij MailChimp

Logo_MailChimpMarieke is best handig met de computer. Vol vertrouwen en positieve energie gaat ze aan de slag met haar eerste mailing in MailChimp. Ze denkt: “Iedereen zwéért erbij, het schijnt nogal makkelijk te zijn. Dan moet ik dat ook kunnen.”

Ze logt in op het account dat haar websitebouwer voor haar gemaakt heeft. Die heeft ook al contacten voor haar in een lijst gezet en ervoor gezorgd dat mensen die zich via haar site inschrijven, automatisch op de mailinglist komen. Dat is alvast een hele zorg minder. Maar goed, nu dus die mailing maken en versturen… Ze heeft echt zin om haar interessante blogs en mooie aanbod naar haar klanten te sturen.

Ze klikt wat rond en vindt de knop ‘Campagnes’. “Daarmee zullen ze dan wel ‘mailings’ bedoelen”, vermoedt ze. “Ook onduidelijk…”

Ze klikt verder en ziet een keuzelijst verschijnen met maar liefst vijf opties, zoals Regular Ol’ Campaign, RSS Driven en Plain text.

Marieke heeft geen idee wat hiermee bedoeld wordt en klikt hoopvol op de eerste optie: Regular Ol’ Campaign. Dan volgt een stappenplan, dat redelijk eenvoudig lijkt: je kan kennelijk in 5 stappen je mailing opzetten en versturen. Maar als ze bij stap 3 een template moet kiezen, schiet ze compleet in de stress.

Keuzestress

Er zijn nogal veel templates en ze heeft geen idee wat geschikt is. Ze ziet vijf tabbladen staan en op sommige daarvan staan tientallen voorgeprogrammeerde lay-outs, de één nog gelikter dan de ander.

Ze kiest er één uit die de kleuren heeft van haar website en begint ‘m aan te passen. Haar eigen teksten moeten er natuurlijk in en liefst ook nog wat plaatjes. Ze wil de plaatjes van het template aanpassen, maar dat kan niet. Marieke baalt en wil een ander template kiezen. “Kan ik dat gewoon doen of raak ik dan al mijn werk van daarnet kwijt?!”

Verstuur je mailing in een kwartier

Drie kwartier geleden was Marieke nog blij en hoopvol, helemaal in de stemming om haar fans een interessante mailing te sturen. Maar inmiddels zit ze balend en geïrriteerd achter haar computer. Is ze dan toch niet zo handig als ze dacht? Ze kijkt naar het raam naast zich en overweegt of ze haar laptop op zal pakken en… Nee, dat doet ze natuurlijk niet.

Marieke is niet de enige zzp’er die wél handig is met de pc, maar bij MailChimp in de stress schiet. Er zijn ook wel erg veel mogelijkheden en dat is niet altijd een voordeel. Bovendien veranderen de knoppen nogal eens van plek, zodat je je weg in dit programma opnieuw moet vinden.

Marieke wil niets liever dan elke vrijdag in een kwartier die hele mailing klaar hebben; probleemlos, zonder stress en mét plezier. Zou dat niet fantastisch zijn?

Dat kan!

En ik help je daar graag bij met enkele tips.

Tip 1: KISS

Nee, je hoeft niet je computer een kusje te geven. (Alhoewel het natuurlijk altijd helpt om lief tegen ‘m te doen, misschien loopt ‘ie dan minder snel vast.) Wat ik bedoel, is: Keep It Simpel, Stupid.

Dus: heb je geen idee wat je moet kiezen en heb je weinig tijd? Of geen zin om er eindeloos mee bezig te zijn? Dat hoeft ook niet. Kies gewoon het simpelste template bij het tabblad Basic met 1 kolom. Dat werkt altijd en ziet er al prima en professioneel uit.

Het is bovendien vrij makkelijk te vullen en naar je zin in te richten qua positionering van de plaatjes t.o.v. de tekst, zoals je gewend bent in Word. En een eenvoudige lay-out is – vind ik persoonlijk – ook mooier dan een overdadig geheel met veel kleuren en vlakken.

Tip 2: Laat een template maken

Veel webbouwers kunnen een template voor je maken dat past bij jouw website en huisstijl. Dat is ten eerste professioneel en ten tweede een stressverminderaar. Want je kiest elke keer hetzelfde template en je hoeft dus maar één keer te bedenken wat je wil en dat te laten maken.

Tip 3: Zet niet alles in je nieuwsbrief

Een doel van je nieuwsbrief is om je klanten te verleiden iets van je te kopen. Dat doe je deels in je nieuwsbrief, maar deels ook daarbuiten.

Zet eens niet je hele blogartikel in je nieuwsbrief maar een stukje; en zet dan ‘lees meer’ erachter. Scheelt jou tijd, want je hoeft minder tekst op te maken, én je genereert traffic (verkeer, bezoekers) naar je site.

Daar gaan mensen die nog niet meteen vanuit de nieuwsbrief iets kopen, rondkijken. Ze raken dan overtuigd van jouw expertstatus en klikken daar misschien alsnog op de koopknop. Bovendien zien ze ook je eventuele andere diensten, wat misschien precies is wat ze nodig hebben.

Tip 4: Volg een training

MailChimp lijkt dan wel simpel, maar dat is het alleen als je weet hoe het werkt. Dan ben je al gauw fan. Maar daarvoor zit nog een verkenningsfase, waarin je moet doorbijten; de fase van afhaken of fan worden.

Voor mijn klanten zet ik altijd een website klaar mét koppeling naar MailChimp. Maar daar blijft het niet bij, ik maak samen met hen de eerste campagne of mailing, zodat ze een keer al die knoppen gezien hebben. Zo’n mailing versturen is dan veel minder eng. Bovendien weten ze ook meteen naar welke knoppen ze allemaal niet hoeven te kijken, wat een hoop rust geeft.

Grijp je kansen en laat je helpen

MailChimp is dus inderdaad redelijk eenvoudig, mits je weet hoe het werkt. En voor de meeste mensen is het fijn om daar hulp bij te krijgen, want dit soort technische dingen zijn hun vak niet en ze hebben geen tijd om dat allemaal uit te zoeken. En vaak ook geen zin. Het resultaat is dan dat die mailing nooit wordt verstuurd en jij en je bedrijf veel kansen laten liggen. Dat wil je natuurlijk niet.

Laat je dus helpen bij het opzetten van je 1e mailing. Ik maak je graag wegwijs in het oerwoud van de MailChimp-knoppen. Neem gerust contact op!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het