Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Hoe je een goede zakelijke website herkent

Het woord ‘goed’ is natuurlijk nogal vaag en subjectief. Toch waag ik me aan een soort definitie van of eisenlijstje voor een goede zakelijke website. Een zakelijke site is goed, wanneer de bezoeker:

  • meteen ziet waar de site over gaat
  • heel snel vindt wat hij zoekt
  • wordt verleid om iets te doen. Bijvoorbeeld bellen, mailen of iets kopen

Verder moet je site natuurlijk betrouwbaar ogen. Aan de hand van voorbeelden leg ik je dit graag verder uit.

Wie ben je en wat bied je? Waar gaat je site over?

We beginnen met punt 1: de bezoeker ziet meteen waar de site over gaat.

Screenshot_nu-nl_header_slogan

Dit spreekt voor zich. NU.nl heeft naast het logo een slogan gezet met wat je op de site kan verwachten: “Het laatste nieuws het eerst op NU.nl”. Prima dus.

Heel anders is dat bij deze site.

Screenshot_gevoelige-snaar

Ik zie bovenaan ‘Celloles’ staan – dat past wel bij de titel van de site. Ik kan me voorstellen wat de dienstverlender bedoelt: kennelijk leer je zó musiceren, dat je bij mensen gevoelige snaren raakt. En natuurlijk bespeel je een snaarinstrument. Dus dat is een leuke woordspeling.

Maar… daarnaast zie ik vooral meditatieve dingen, zoals yoga, latifa en retraite; dat lijkt de hoofdmoot. Hoe past dat bij de titel? Pas als ik verder lees, zie ik dat de live muziek kennelijk bijdraagt aan het coachingsproces. En dan nog is het niet erg duidelijk.

Kortom: een krachtige slogan zou hier niet misstaan. En ook zou ik de cellolessen een eigen site geven. Dan krijg je een site, naam en slogan die bij elkaar passen. Dat maakt alles voor jou én je bezoeker een stuk duidelijker.

Ziet je site er betrouwbaar uit?

Mensen beoordelen je website en de afzonderlijke pagina’s steeds in een oogwenk. Als je pagina er gedateerd uitziet of aan elkaar hangt van toevallig bij elkaar gezette elementen, kom je niet betrouwbaar over. En je had natuurlijk allang begrepen dat dat funest is voor je conversie = omzetting van bezoek in aanvraag of aankoop.

Op deze pagina bijvoorbeeld zijn meerdere elementen niet goed, maar kijk alleen al eens naar de rode en schreeuwerige pop-up voor managers en restauranteigenaren. Waar slaat die strandfoto dan op? (Foto geleend van Unbounce.com.)

Screenshot_onbetrouwbare_site

Wat helpt om je site betrouwbaarder te maken, is o.a. testimonials op je site zetten. Denk verder aan een contactformulier, een telefoonnummer en een echt adres (niet alleen een postbus). Je moet dan natuurlijk ook wel echt bereikbaar zijn.

Vind ik snel wat ik zoek?

Dan een volgend belangrijk punt: vind je snel wat je zoekt? Ook hier gebruik ik graag NU.nl als voorbeeld.

Screenshot_nu-nl_menu_kader

Natuurlijk staat een nieuwssite vol met nieuws, maar je kan ook overdrijven. Dit is zó’n enorm aanbod aan linkjes, dat je niet meer weet waar je moet beginnen.

“Overdaad schaadt”

Als je goed kijkt, zie je 4 rode kaders. Dat zijn allemaal een soort menu’s. En dan staan in het midden ook nog per categorie de laatste 10 berichten én zie je rechts nog advertenties. (Onderaan ook, maar niet op dit screenshot.) Bovendien is het onderwerp ‘Net binnen’ zowel linksboven onder ‘Voorpagina’ te zien als rechtsboven.

Het hoofdmenu links heeft 8 items – de blauwe woorden. De 25 (!) grijze subitems zijn ook meteen te zien, wat het geheel nogal onoverzichtelijk maakt. Beter is om er een uitklapmenu van te maken. De stelregel is: maximaal 3 niveaus en maximaal 7 items per niveau.

Waar NU.nl dus bij het 1e punt goed scoorde, is dat hier heel anders.

Een goed voorbeeld vind ik de site van mijn grafisch ontwerper: Logo4Life.

Screenshot_Logo4Life

Je vindt snel wat je zoekt: je ziet meteen waar de site over gaat, je ziet of de ontwerpen bij je passen, waarvoor je terecht kan (logo, huisstijl, websites) en je ziet in het menu bovenaan meteen een link naar prijzen. En kijk ook eens naar de grijze knoppen onderaan.

“In der Beschränkung zeigt sich der Meister.”

Word ik verleid? Wat moet ik doen?

Als je een zakelijke website hebt, wil je natuurlijk niet alleen dat er bezoekers komen, maar vooral dat ze contact met je opnemen of iets bij je bestellen. Daarvoor moet je je bezoeker verleiden en ‘m tot actie aanzetten. Je moet dus op elke pagina een call to action hebben; je roept je bezoeker op tot actie.

Dat vindt je lezer niet opdringerig, maar juist fijn. Want zeg eens eerlijk: wat doe jij als je een site bezoekt, een tekst leest en onderaan houdt het ineens op? Ga jij dan uit jezelf naar de contactpagina voor meer info of naar de verkooppagina om dat ene product op te zoeken en te bestellen? Jij wil toch ook juist graag geholpen worden en een zetje krijgen?

Voorbeelden vind je op de site van Logo4Life (zie vorig screenshot) en op o.a. mijn homepage (d.d. januari 2015):

Screenshot_Ganzenveer

Over eerlijkheid gesproken: ik moet je iets bekennen over het allereerste punt uit dit artikel. Op het moment van schrijven zit mijn bedrijf in een overgangsfase. Mijn logo (met daarin ‘Tekstbureau Ganzenveer 2.0’) en slogan ‘Ambachtelijke teksten voor media van deze tijd’ zijn afgestemd op mijn tekstbureau, maar schrijven is al een tijdje niet meer het enige wat ik doe. Ik steek dus de hand in eigen boezem; het is tijd om logo, naam en slogan onder de loep te nemen, zodat alles weer bij elkaar past en de bezoeker meteen ziet wat ik doe en wat hij kan verwachten. Dat ga ik nu meteen (d.d. 10-01-2015) doen!

Heb jij nog andere tips over hoe je een goede zakelijke website herkent? Laat het weten in het commentaarveld hieronder! Zo helpen we elkaar.

PS. Deel dit artikel met je netwerk, zodat ook je vrienden en kennissen profiteren van deze gratis tips. Klik op één van de socialmediaknoppen om dit artikel te delen.

PPS. Heb je wat gehad aan dit artikel? En wil je vaker nuttige tips ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief via de zijkolom rechts! Je krijgt dan mijn checklist én elke 2 weken gratis tips en soms een aanbieding alleen voor abonnees. Je kan je altijd weer uitschrijven – ik wil je immers niet spammen.


  • Peter schreef:

    Tijdens de cursus “webdesign voor gevorderden” van Hieke heb ik een speciale webdesign pagina gemaakt op mijn site. Bijdragen van wat buitenlandse vrienden zijn ook daarin verwerkt. Leuk en nuttig om te lezen als aanvulling van dit verhaal.
    Link : http://peterswebsafety.com/webdesign

    • Hieke schreef:

      Ha Peter,

      Dank voor je reactie! Mooie reclame voor jouw Engelstalige site, haha. Hij gaat alleen net even over een ander onderwerp: veiligheid, SEO en wat een site in zijn algemeenheid goed maakt (en waarover ik eerder ook al blogde). Maar niet zozeer over hoe je een zakelijke site herkent. Want wat jij noemt, zit vooral aan de achterkant – in de techniek – en is voor de bezoeker niet of nauwelijks zichtbaar. Dit artikel (hierboven dus) gaat nu juist om de uiterlijke kenmerken van een zakelijke site.

      Desalniettemin is je pagina zéker nuttig.

      Hartelijke groet!

  • Let op!

    Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
    Ik snap het
    >