Cookies
Deze website maakt gebruikt van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Ben jij geschikt als ondernemer? Ontdek het binnen 5 minuten.

Checklist voor een wervende site

Checklist_blauwJe wil aan de ene kant een originele website, maar aan de andere kant ook de bezoeker zo goed mogelijk bedienen. Je wil immers dat hij of zij iets van je koopt.

Dat betekent: voldoen aan verwachtingen. En dat betekent weer: veel zaken standaardiseren. Zoals wat je op je site zet en waar.

Hoe je het ook aanpakt: met deze checklist weet je zeker dat je de belangrijkste zaken op orde hebt.

1. Plaats een zoekveld op je site

En dan liefst rechtsboven, want dat is waar je bezoeker ‘m verwacht. Hoe goed je site ook is opgebouwd of hoe logisch jij de navigatiestructuur (het menu) ook vindt, er zijn altijd bezoekers die iets niet kunnen vinden. Zorg daarom voor 1 of meer alternatieve manieren om hen te laten vinden wat ze zoeken, anders is de immer ongeduldige bezoeker zó weer weg – om nooit meer terug te komen.

2. Plaats een sitemap op je site

Om dezelfde reden als bij tip 1: bied je bezoeker een alternatieve manier om de gezochte informatie alsnog te vinden. Iedereen is anders en iedereen zoekt dus ook anders. Bied zo veel mogelijk verschillende toegangswegen naar je informatie.

Meest gebruikte plaats: in de footer van je site. Onderaan dus.

3. Contactgegevens goed zichtbaar

Zet je contactgegevens goed zichtbaar op je site. In het menu is dat vaak de meest rechter knop en als je wil, kan je je ook nog helemaal rechtsboven of onderaan (in de footer) je telefoonnummer en e-mailadres zetten. Dan zijn de belangrijkste contactgegevens op elke pagina zichtbaar.

4. Maak afmelden gemakkelijk

Heb je een afmeldprocedure? Bijv. voor abonnementen, een nieuwsbrief of lidmaatschap? Zorg dan dat de informatie daarover goed te vinden is. Verstop het niet omdat je liever niet wil dat mensen zich afmelden. Dit wekt irritatie en dat is heel schadelijk voor het imago van je bedrijf.

Want jij weet ook wel:

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

5. Nieuwsbrief

Zorg dat je op een vast moment een nieuwsbrief stuurt naar je klanten, bijv. 1x/week. Je moet natuurlijk wel wat te melden hebben en toegevoegde waarde genereren, alleen zo maak je kans om te verkopen. Voeg je niets relevants toe voor je lezer, dan meldt hij zich gemakkelijk af. Mailboxen overstromen zo’n beetje, dus zorg dat je positief opvalt.

En vul je nieuwsbrief niet met verkooppraat, maar met nuttige info. Tussen neus en lippen door bied je een oplossing voor een probleem dat bij je doelgroep speelt. Dáár mag je je product of dienst aanprijzen.

Ook hier geldt: zorg dat men zich gemakkelijk kan afmelden via een linkje onderaan. Dat is zelfs wettelijk verplicht.

6. Testimonials

Jij weet natuurlijk wel hoe goed je product of dienst is, maar als je dat vertelt aan potentiële klanten, komt dat over als reclame. En dus als onpartijdig. Logisch.

Hoe zorg je ervoor dat je geloofwaardigheid opbouwt? Met testimonials. Laat klanten vertellen hoe blij ze zijn met hun aankoop en wat ze eraan gehad hebben. Potentiële klanten zijn veel sneller geneigd om dat te geloven, omdat het van gelijkgestemden komt: andere klanten die al ervaring hebben met jouw dienst/product.

7. Volgorde pagina’s

Bij tip 3 refereerde ik er al even aan: de volgorde van je pagina’s in het menu. Die moet logisch zijn voor de bezoeker en dus voldoen aan diens verwachtingen.

Home staat helemaal links, contact helemaal rechts. Daartussenin zet je meestal over ons, 1 of meer pagina’s over wat je te bieden hebt. De volgorde daarvan hangt af van wat belangrijk is.

Men scant een site, maar begint linksboven toch wel eerst met echt lezen. Van links naar rechts. Dus links is belangrijker dan rechts. Behalve dus de items die men daar verwacht, zoals contact.

Kijk ‘ns wat concurrenten doen. Steek je licht op en bedenk wat je goed en slecht vindt aan die sites, en vertaal dat naar je eigen site.

8. Zo min mogelijk klikken

Zorg ervoor dat je bezoeker zo min mogelijk hoeft te klikken om bij de gezochte informatie te komen. Dat betekent: hooguit 3 niveaus diep en 7 items per niveau.

Hier dien je nog een ander doel mee: de snelheid van je site. Als je te veel pagina’s op je site (in je menu) hebt, wordt je site trager. En daar kan de bezoeker niet tegen. Wachten = weggaan = niet meer terugkomen.

Past het niet? Dan wil je te veel vertellen en moet je keuzes maken.

Microcontent

Microcontent zijn brokjes tekst die op zichzelf staan. Ze behandelen 1 duidelijk onderwerp. Zo maak je je site scanbaar. Dit moet zó geschreven zijn, dat iedereen het kan begrijpen (afhankelijk van je doelgroep).

Wil je toch details kwijt of ergens heel diep op ingaan? Biedt dan een download aan met meer informatie of laat de bezoeker verder klikken naar een pagina met meer informatie. Dat zijn vaak langere en ingewikkelder teksten.

Zo bied je maatwerk voor zowel de scannende lezer als de lezer die verdieping zoekt.

9. Wees relevant

Jij hebt veel te vertellen, maar de lezer heeft weinig tijd. Wat zet je dan op je site?

Precies: informatie die relevant is voor je bezoeker cq. potentiële klant.

Niet: de organisatiestructuur exact vertalen naar de site.
Wel: keuzes maken in wat je op je site zet. Wat is interessant voor je lezer en waarom? *

* Antwoord: iets is interessant als de lezer voelt/ziet/begrijpt dat jij een oplossing biedt voor een probleem dat hij heeft. Of als je hem raakt met een persoonlijk verhaal waar hij iets mee kan. (Denk aan goede doelen die op gevoelens inspelen en zo collectanten, vrijwilligers en donateurs werven.)

10. Call to action

Zorg dat je onder aan elke pagina – dat kan ook een bericht zijn – duidelijk maakt wat de lezer daarna moet doen. Plaats dus een call to action. Dat kan een vraag om een reactie zijn, zoals ik vaak doe onder aan m’n blogs. Kijk maar ‘ns aan het einde van deze pagina.

Lees meer over calls to action in mijn eerdere blog. Met tips over hoe je ze ’n professionele lay-out geeft.

11. Ga bloggen

Zorg dat je vindbaar bent en dat je je expertise uitvent.

Lees waarom je moet bloggen en hoe je onderwerpen verzint.

12. Wees selectief

Ook hier geldt: plaats niet te veel elementen op je site.

Overdaad schaadt.

Houd het eenvoudig. Dan komen de items beter tot hun recht.

Less is more.

In een woud van kleuren, plaatjes, lettertypes en links weet je bezoeker niet wat hij moet doen of waar hij moet kijken en gaat hij weer weg.

13. Snelle site

Dit kwam hierboven al aan bod i.v.m. het aantal pagina’s. Snelheid is belangrijk, want anders is je bezoeker/mogelijke klant zo weg.

De snelheid van je site beïnvloed je deels door de plaatjes die je gebruikt. Optimaliseer die voor het web (zo’n 150 KB voldoet vaak al voor grote afbeeldingen) en zet dus nooit je foto’s rechtstreeks van je smartphone of je camera meteen over. Je bieb raakt dan snel vol en je site wordt traag.

Je site wordt ook traag van ongebruikte plugins die je nog in je dashboard hebt staan. Gooi die dus weg.

Welke stappen ga jij zetten om je site nog wervender te maken? Laat het weten in het commentaarveld hieronder!

PS. Deel dit artikel met je netwerk, zodat ook je vrienden en kennissen profiteren van deze gratis tips. Klik op één van de socialmediaknoppen om dit artikel te delen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb jij behoefte aan een gratis adviesgesprek? Vraag het hier aan!

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het