Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Uitgelichte afbeeldingen gebruiken: waarom zou je?

Het nut van afbeeldingen is denk ik wel duidelijk. En hoe je ze toevoegt in WordPress denk ik ook.
Maar uitgelichte afbeeldingen… wat zijn dat en waarom zou je gebruiken?!

Wat is een uitgelichte afbeelding?

Uitgelichte afbeeldingen (featured images) zijn plaatjes die niet in of bij je tekst van je bericht of pagina worden vertoond, maar op andere plekken, bijvoorbeeld:

  • boven je pagina en/of als header
  • op je berichtenoverzicht: boven of links van de berichten *
  • op Facebook
  • bij plugins zoals ‘Contextly’
  • bij opsommingen zoals de plugin Page List die maakt (daarover meer in een ander blog)

Klik je op het individuele bericht, dan toont WordPress alleen het plaatje dat je in het bericht hebt geplaatst.

Hoe de uitgelichte afbeeldingen precies gebruikt worden, hangt af van je thema.

Voorbeeld: Contextly

Op deze site zie je vooral bij de berichten 2 balken onder aan de pagina’s staan: ‘Gerelateerde artikelen’ en ‘Ook interessant’. Ook hier worden uitgelichte afbeeldingen gebruikt.

Voorbeeld: Facebook

Als je op Facebook een link plaatst naar een bericht op je WordPress-website, gebeurt er iets geks. Stel, je hebt een bericht met een plaatje gemaakt en er een linkje met ‘lees meer’ bij gezet. Als je daarop klikt, kom je op een nieuwe pagina waarop alleen dat ene artikel staat. Als je die link op Facebook deelt, kiest Facebook een willekeurig plaatje; soms kan je kiezen uit een paar alternatieven. Meestal staat het juiste plaatje er zelfs niet eens bij.

Moet je dus weer los een plaatje uploaden… en dat moet je dan ook maar net bij de hand hebben. Vaak kies je dan voor het snelle gemak een plaatje dat niet bij het bericht hoort. Jammer, want het ziet er nogal raar uit, vooral als ‘buitenstaanders’ dat artikel dan weer delen. Dat kan handiger.

Als je bij je bericht (of pagina) een uitgelichte afbeelding zet, kiest Facebook dát plaatje bij je link. Je bepaalt natuurlijk zelf of dat hetzelfde plaatje is als in de tekst. Zo houd jíj de regie als anderen jouw content delen. (En dat is wat je wil, om exposure te bereiken.)

Okee, leuk verhaal, maar…

Hoe plaats je uitgelichte afbeeldingen?

Wanneer je een bericht of pagina aan het bewerken bent, zie je rechts een aantal vlakken, zoals publiceren, categorieën, tags en uitgelichte afbeelding. Daarin staat een linkje: ‘Stel uitgelichte afbeelding in’.

Screenshot_uitgelichte_afbeelding

Als je daarop klikt, kom je in je mediabibliotheek uit. Het is hetzelfde scherm als wanneer je ‘gewoon’ een plaatje invoegt: je kunt er één kiezen uit je bieb of je uploadt er één.

De blauwe knop om je keuze te bevestigen heet hier alleen ‘Stel uitgelichte afbeelding in’ i.p.v. ‘Invoegen in bericht’.

Je ziet nu rechts de gekozen afbeelding met een linkje om ‘m te verwijderen.

Screenshot_uitgelichte_afbeelding_gekozen

Conclusie

Het antwoord op de vraag ‘Uitgelichte afbeeldingen gebruiken: waarom zou je?’ is denk ik wel duidelijk: er zijn genoeg redenen om uitgelichte afbeeldingen te gebruiken.

Zoals ik al zei: hoe uitgelichte afbeeldingen worden gebruikt, hangt af van je thema. Probeer het eens uit en laat weten wat het resultaat is.

Ik ben nieuwsgierig naar het resultaat. Plaats de naam van je thema, je bevindingen en een linkje naar een voorbeeld op je site in het commentaarveld hieronder!

PS. Deel dit artikel met je netwerk, zodat ook je vrienden en kennissen profiteren van deze gratis tips. Klik op één van de socialmediaknoppen om dit artikel te delen.


  • Robert schreef:

    ik heb de indruk dat veel mensen op de uitgelichte afbeelding klikken bij een bericht terwijl deze niet klikbaar is. Of kan ik dat wel instellen?

    • Hieke schreef:

      Ha Robert,

      Of zo’n uitgelichte afbeelding klikbaar is, hangt in eerste instantie af van het thema dat je gebruikt. Sommige uitgelichte afbeeldingen worden als header gebruikt op een pagina of bij een blogartikel; dat wil je bij voorkeur niet klikbaar hebben. Maar op een andere plek wellicht wél. In zo’n geval kun je in de code aangeven dat je dat wil, maar daarvoor moet je programmeervaardigheden hebben.

  • Let op!

    Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
    Ik snap het
    >